پایگاه خبری شاخص بازار: احمدبیگدلی در گفتوگویی در ارزیابی از یک سال فعالیت دولت چهاردهم و عملکرد رئیس جمهور در تحقق وفاق ملی و عدالت محوری، گفت: دولت چهاردهم از ابتدای شکل گیری خود با چالشها و مشکلات فراوان داخلی و بین المللی مواجه شد. از طرفی در حوزه ناترازی های بویژه بحران انرژی شرایط به نحوی بود که هر فرد دیگری غیر از آقای پزشکیان هم رئیس جمهور میشد، مشکلات ناترازی در حوزه انرژی بوجود میآمد. چرا که ایجاد ناترازی انرژی و مشکلات ناشی از آن حداقل برای 20 سال گذشته است و این موضوع برای امسال و سال گذشته نیست و حل آن هم در زمان کم امکان پذیر نخواهد بود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ریشه ناترازیها در انرژی را طبق نظر کارشناسان ناشی از تصمیمات حداقل 20 سال گذشته عنوان کرد و یادآور شد: تصمیمات گذشته سبب شد پس از حدود 2 دهه مشکلات و مسائلی برای کشور ایجاد شودکه رفع آنها هم به سادگی امکان پذیر نیست.
بیگدلی تصریح کرد: در سال 1384 مصوب شده بود برای رسیدن به رشد 8 درصدی باید 15 هزارمگاوات برق در کشور تولید شود و در آن زمان میزان ذخیره ارزی صندوق توسعه ملی 5 میلیارد دلار بود. اما به جای اینکه درآمدها و بخشی از مبالغ صندوق در توسعه زیرساختهای برق و انرژی کشور سرمایه گذاری شود، این مبالغ صرف هزینه های غیر ضروری و پول پاشی شد تا امروز به این جایگاه برسیم که صندوق توسعه ملی موجودی لازم برای این سرمایه گذاری حداقل در مدت زمان کم را نداشته باشد و برای آن باید زیرساختهای مورد نیاز در این حوزه فراهم شود.
نماینده مردم خدابنده استان زنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید پزشکیان مبنی بر وفاق ملی گفت: آقای پزشکیان بر خلاف اکثر روسای جمهور گذشته، به پایبندی به شعار انتخاباتی خود در ضرورت استفاده از نیروهای نخبه و توانمند از همه جناحهای سیاسی متخصص با هر عقیده و تفکری در دولت چهاردهم استفاده کرده است. این رویه به نحوی پیش رفت که حتی برخی از نزدیکان پزشکیان به وی انتقاد میکنند که چرا از افراد با جناح خاص که علیه وی فعالیت میکردند، استفاده کرده است. در حالی که رئیس جمهور در پی رسیدن به وفاق ملی با برخورداری از همه ظرفیتهای کشور است و به این موضوع باور دارد که از همه ظرفیت های کشور باید استفاده شود.
بیگدلی، پزشکیان را به معنای واقعی مردمی توصیف کرد و افزود: پیش از آغاز به کار دولت چهاردهم، اساتید و دانشجویانی بودند که بر خلاف رویه دانشگاهی و به صورت سلیقهای با آنها رفتار شد و مشکلاتی برای آنها ایجاد کردند. حتی برای قبولی در دانشگاهها یا استخدام در نهادهای مختلف برخورد سلیقهای اعمال شد. اما آقای پزشکیان با ورود به این مسائل، شخصا بسیاری از این مشکلات را حل کرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای استخدام افراد در مراکز مختلف، قانون سلیقهای تدوین شده بود که طبق آن 60 درصد بر اساس نمره مصاحبه بود و 40 درصد طبق آزمون کتبی، صلاحیت افراد برای استخدام مشخص میشد. اما با چنین رویهای مشخص بود در مصاحبهها با اعمال سلیقه، حتی اگر فرد 40 درصد کامل نمره آزمون کتبی را هم کسب کند، در مصاحبه میتوانستند او را رد میکردند.
وی یادآورشد: رئیس جمهور از ابتدای حضور در دولت چهاردهم، با ورود جدی به موضوع گزینش های سلیقه ای به تغییر این رویه اهتمام گذاشت تا 70 درصد نمره آزمون و 30 درصد نمره مصاحبه برای استخدام لحاظ شود و در حقیقت در گزینش افراد برای استخدام، به نفع مردم قانون تغییر کرد.
پزشکیان در جنگ 12 روزه محکم کنار نیروهای مسلح و مردم ایستاد
بیگدلی با اشاره به جنگ 12 روزه تحمیلی رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران یادآور شد: در زمان هشت سال دفاع مقدس، خیانتهای رئیس جمهور وقت به انقلاب به دلیل عدم قرار دادن سلاح و تجهیزات لازم به ارتش، سپاه و بسیج مشخص است. اما در جنگ 12 روزه تحمیلی، آقای دکتر پزشکیان محکم در کنار نیروهای مسلح کشورمان ایستاد و از آنها حمایت کرد.
وی با بیان اینکه در جریان این تجاوز وحشیانه، دشمن به دنبال ایجاد اختلاف در بین مردم ایران بود، تصریح کرد: هدف اصلی دشمن علاوه بر شهادت فرماندهان، دانشمندان و منهدم کردن زیرساختهای هستهای کشور، ایجاد اغتشاش، چالش و نارضایتی در بین مردم و بطن جامعه بود تا از این طریق به هدف اصلی خود برسد. اما دولت چهاردهم با مدیریت دقیق و هوشمند و نظارت ها و بازرسی های میدانی و حضوری در تامین کالای اساسی و سوخت مورد نیاز خودروها و دیگر بخشهای، مانع از ایجاد نارضایتی در بین مردم شد.
این نماینده مجلس اضافه کرد: دشمن تصور میکرد بعد از حمله، سوخت در کشور کم خواهدشد، صفهای طولانی در پمپ بنزینها تشکیل میشود و در ادامه اغتشاش در کشور شکل خواهد گرفت. اما در جریان این جنگ، در هیچ جای کشور نارضایتی در بین مردم برای تامین کالاهای اساسی وجود نداشت و اینکه در چنین شرایطی، مشکلی در بین مردم جامعه ایجاد نشود، به معنای در کنار مردم بودن دولت و شخص رئیس جمهور است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به طور طبیعی دولت چهاردم مبرا از اشکال نیست، گفت: اما باید این فرهنگ در کشور نهادینه شود که انتقاد در مسیر بهبود و سازندگی و رفع مشکلات انجام شود در غیر این صورت انتقاد با هدف تخریب دولت و شخص رئیس جمهور خواهد بود. از طرفی باید در نظر گرفت که دولت چهاردهم، دولت جمهوری اسلامی ایران است و پزشکیان یا هر شخص دیگری رئیس جمهور فعلی دولت جمهوری اسلامی ایران است.
پزشکیان با مردم بدون تکبر، تشریفات یا مسائل دیگر صحبت میکند
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اینکه از روی غرض ورزی، انگیزه جناحی و سیاسی یا عدم علاقه برای حضور ایشان در جایگاه ریاست جمهوری، بخواهیم دولت را تخریب و تضعیف کنیم، این رویه به معنای تضعیف نظام، انقلاب اسلامی و حرکت بر علیه مردم و برخلاف منویات و توصیه های مقام معظم رهبری است. البته نقصها و مشکلاتی در کشور وجود دارد ولی هیچ دولتی نتوانسته در مدت یک سال، همه مشکلات به جا مانده از چندین سال پیش را به سرعت مرتفع کند.
بیگدلی با اشاره به شفافیت و صداقت رئیس جمهور که در واقع عین خود مردم است، گفت: آقای پزشکیان همانطوری که خودش بارها اعلام و تاکید کرده به دنبال شنیدن صدای بی صدایان و محرومان کشور است و با مردم بدون تکبر، غرور یا مسائل دیگر صحبت میکند و به مانند خود مردم لباس میپوشد و رفتار میکند و این حالات را در سفر ایشان به زنجان مشاهده کردیم. در چنین شرایطی هر فردی که به دولت کمک کند در حقیقت به نظام و انقلاب کمک کرده است.
تخریب رئیس جمهور از تریبونهای مختلف به معنای دادن بهانه به دشمن است
وی با بیان اینکه برخی از روسای جمهوری پیشین، حتی به وزرای خود وقت ملاقات نمیدادند، گفت: با این حال آقای پزشکیان در طول این مدت بارها به تمام افرادی که از نظر سیاسی و جناحی با ایشان مخالف هستند، وقت ملاقات داده و با برگزار جلسات مختلف زمینه را فراهم کرده تا آنها مشکلات، دغدغهها و مسائلی که در نظر دارند بیان کنند. اما سوال اینجاست که وقتی رئیس جمهور به همه وقت ملاقات برای بیان دغدغهها و مشکلات را میدهد، صحبت کردن علیه دولت در تریبونهای مختلف فقط به معنای بهانه دادن به دست دشمن است تا به کشور آسیب بزند.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی دسترسی نماینده مجلس به وزرای دولت یا معاونان رئیس جمهور به راحتی انجام میشود و حتی کمتر از یک ماه امکان گرفتن وقت برای دیدار با رئیس جمهور وجود دارد، چرا باید برخی از نمایندگان مجلس یا افراد صاحب تریبون از جایگاه خود با طرح ادعاها برای تخریب رئیس جمهور کشور استفاده کنند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در یک سال اخیر هر نمایندهای حداقل 2 بار با رئیس جمهور در جلسات مختلف دیدار کرده است، افزود: در جلسات مجمع نمایندگان استانها، جلسات فراکسیونها و حتی دیدارهای خصوصی، نمایندگان مجلس رئیس جمهور را ملاقات کردند که این جلسات می توانند، نظرات و دیدگاههای کارشناسی خود را مطرح کنند و پاسخ رئیس جمهور را هم بشنوند.
بیگدلی خاطرنشان کرد: اگر هر فردی احساس کمک به نظام اسلامی، انقلاب و مردم را در ذهن داشته باشد، چه نماینده مجلس یا رئیس جمهور یا هر مسوول دیگری که در این جایگاه مسوولیت داشته باشد یا نداشته باشد، باید بر اساس وظیفه به دولت کمک کند. در غیر این صورت دچار منیّت شده و این رویه خلاف فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای حفظ انسجام و وحدت ملی کشور و حمایت از دولت های برخاسته از رای مردم است.