شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ورزشی

از اتاق شیشه ای، راه فرار ندارید

آمار باورنکردنی از استقلال و پرسپولیس

آمار باورنکردنی از استقلال و پرسپولیس
صورت‌های مالی ارائه شده دو تیم بزرگ پایتخت در شش ماهه اول سال مالی دو باشگاه سرخابی را زیان ده نشان می دهند.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از " ورزش سه "، شمارش معکوس برای فروش بلوک مدیریتی پرسپولیس و استقلال دوباشگاه بزرگ پایتخت در اسفند ماه سال جاری آغاز شده است. اتفاقی که می‌تواند انقلاب تاریخی را در این دو باشگاه رقم بزند و انتخاب اکثریت اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل را در اختیار سهامدار 51 درصدی و خریدار پکیج بلوک مدیریتی قرار دهد.

تاریخ دو باشگاه در این دهه ها همواره متاثر از انتخابات وزرات ورزش و نگاه سردمداران حوزه ورزش و اقتصاد و دولت به این دو باشگاه بوده است و شرایط برای ورود بخش خصوصی با تفکری اقتصادی ورزشی که در آن هواداران دو تیم را از نگرانی خارج کند در این سال‌ها آرزوی خیلی‌ها بوده است. آرزویی که با فشار کنفدراسیون فوتبال آسیا و حذف این دوباشگاه از لیگ قهرمانان آسیا و فعل خواستن وزارت ورزش و همراهی سازمان خصوصی سازی قرار است رنگ واقعیت بگیرد.

ورود دو باشگاه به بازار پایه فرا بورس و الزام قانونی مبنی بر افشای اطلاعات دو باشگاه و گزارشات ادواری و نظر حسابرس مستقل در سامانه کدال اطلاعات دقیق و شفافی از دو باشگاه به مخاطبان و هواداران آنها ارائه خواهد کرد و جلوی شایعات را که بعضاً بی اساس و براساس گمانه زنی‌ها بوده است خواهد گرفت. ضمن اینکه نداشتن اتاق شیشه ای در هر دو باشگاه و دادن اطلاعات غلط می‌تواند منجر به جرایم سنگین دوباشگاه از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا شود.

با این تفاسیر دو باشگاه گزارش حسابرسی نشده خود را در شش ماهه اول سال مالی در سایت کدال ارائه کردند. اطلاعاتی که نشان می دهد خریداران بلوک مدیریتی دو باشگاه باید شم اقتصادی بالایی برای ایجاد بهره‌وری در حوزه تجارت و بازگشت سرمایه خود در کنار تعالی دو باشگاه و جلب رضایت هواداران میلیونی این دو تیم داشته باشند.

در اطلاعات ارائه شده باشگاه پرسپولیس که شش ماهه اول سال مالی آن از اول خرداد تا آخر آذر 1401 می باشد، زیان 1،406 میلیارد ریالی مشاهده می‌گردد. به عبارتی باشگاه پرسپولیس در فعالیت شش ماهه خود 140 میلیارد تومان ضرر کرده است. باشگاه استقلال  هم که شش ماهه اول سال مالی آن از از اول تیر تا آخر دی 1401 می باشد،  زیان 3،392 میلیارد ریالی را افشا کرده (این باشگاه در این بازه زمانی 339 میلیارد تومان ضرر کرده است). 

1803984
پرسپولیس با زیان 1406 میلیارد ریالی شش ماهه


199 میلیارد تومان زیان بیشتر ارائه شده استقلال نسبت به پرسپولیس در سود و زیان ارائه شده قبل از نظر حسابرس در خصوص دو باشگاه می باشد که نشان می دهد تصمیم سران ورزش برای خصوصی سازی برای این دو باشگاه چه قدر اهمیت دارد و باید قدر دان کنفدراسیون فوتبال آسیا برای رعایت تشریفات از پیش تعین شده بود، تشریفاتی که شاید روزهای سخت و نگران کننده ای برای این دو باشگاه و هواداران آنها ساخت، ولی برای ماندگار بودن آنها چاره ای جز این نبود و این روزها که به زمان فروش سهام مدیریتی دو باشگاه رسیده ایم باید خوشحال باشیم از راهی که رفته شد، هر چند در این راه از حضور دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا جلوگیری بعمل آمد.

حالا همه چشم ها به اشخاص حقوقی و یا حقیقی خواهد بود که اهلیت آنها توسط مقامات ذیصلاح  برای خرید دو باشگاه تائید شود و سکان هدایت این دوباشگاه را به عهده می‌گیرند. کسانی که می‌توانند به اوج محبوبیت در جامعه برسند و یا هر چه داشته اند با تصمیمات بد خود و در یک تصمیم نابجا از دست بدهند.

درست کردن ساختار دو باشگاه، استفاده خوب از پتانسیل درآمد زایی این دو برند معتبر، ایجاد سرمایه در گردش مناسب، کسب نتایجی که رضایت هوادارها را جلب کند و اضافه کردن ارزش افزوده به سهام اشخاص حقیقی که در دور اول فروش سهام این دو باشگاه در سال گذشته، سهام دو باشگاه را به پرتفوی خود اضافه کردند و حتی دادن سود به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای سهام در مجامع با داشتن بیلان مناسب می تواند آینده این دو باشگاه را که برای خیلی از مردم مهم می باشد، تضمین کند. 

1803986
استقلال با زیان 3392 میلیارد ریالی شش ماهه

اینکه با هر اقدام و یا هر تصمیم کلان دو باشگاه سهام دو باشگاه در بورس دچار نوسان قیمت می شود وارزش ذاتی هر سهم هم می تواند بازار کری بین هوادران و حتی مدیران و مالکین دو باشگاه را به همراه خود داشته باشد، نشان می دهد هیجان دربی های پایتخت شاید روزانه شود، دربی‌هایی که به صورت روزانه از بورس و قیمت هر سهم شروع می شود و در زمین فوتبال به پایان می‌رسد.


نظرات شما
آخرین اخبار