شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
بانک و بیمه

صندوق‌های درآمد ثبات، یک جایگزین مناسب برای سپرده‌های بانکی

صندوق‌های درآمد ثبات، یک جایگزین مناسب برای سپرده‌های بانکی
امروزه تقریبا همه مردم به دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود بیشتر هستند اما ممکن است توانایی مالی یا تمایلی برای ریسک کردن روی سرمایه خود را نداشته باشند. این دسته از افراد مایلند راهی پیدا کنند تا با حداقل ریسک ممکن، به سود قابل قبولی دست یابند. صندوق‌های درآمد ثابت روشی کم‌ریسک اما سودده برای سرمایه‌گذاری هستند. در ادامه این صندوق‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری شاخص بازار، با صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر آشنا شوید
صندوق‌های درآمد ثابت، سرمایه‌های خرد افراد را جمع‌آوری می‌کنند، بخش بزرگی از این دارایی ها در در اوراق درآمدثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری میشه از این سرمایه گردآوری شده را در دارایی‌های کم‌ریسک مانند اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند و از این طریق به کسب سود می‌پردازند.

صندوق‌های درآمد ثابت متعددی در بازار بورس کشور فعال هستند. بعضی از این صندوق‌ها پرداخت سود دوره‌ای (یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و ...) دارند و سود بعضی دیگر، از افزایش قیمت واحدها حاصل می‌شود.

این صندوق‌ها ویژگی‌های متعددی دارند که همگی باعث کاهش ریسک می‌شوند. به عنوان مثال:

مدیریت حرفه‌ای: مدیریت این صندوق‌ها برعهده تیمی حرفه‌ای و مجرب است که می‌توانند با انتخاب بهترین دارایی‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری را کنترل کنند.
نحوه تخصیص دارایی: این صندوق‌ها بیشتر دارایی خود را به ابزارهای کم‌ریسک مانند اوراق مشارکت اختصاص می‌دهند و از این طریق، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند.
از دیگر ویژگی‌های صندوق‌های درآمد ثابت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان سرمایه‌گذاری با پول کم (حداقل 100 هزار تومان)
نقدشوندگی بالا
بازدهی روزشمار و نرخ سود بیشتر از سپرده بانکی
نداشتن جریمه برداشت زودهنگام
صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت همای
صندوق سرمایه‌گذاری همای، یکی از صندوق‌های درآمد ثابت فعال در بازار بورس کشور است. این صندوق که توسط `گروه آگاه تاسیس شده از نوع ETF یا قابل معامله در بورس است. یعنی برای خرید و فروش واحدهای این صندوق کافی است در ساعات بازار به سامانه معاملاتی کارگزاری خود مراجعه و نماد «همای» را جست‌وجو کنید. شما می‌توانید از سامانه معاملاتی هر کارگزاری واحدهای این صندوق را بخرید.

این صندوق، سود روزشمار ماهانه دارد. شما می‌توانید با دریافت سود صندوق، سطح درآمد خود را بالا ببرید یا مبلغ سود را به خرید واحدهای جدید اختصاص دهید.

برخلاف سپرده‌های بانکی، همای آگاه جریمه برداشت زودهنگام ندارد. شما می‌توانید هر زمان که خواستید واحدهای صندوق را به فروش برسانید و از سود مدت سرمایه‌گذاری خود بهره‌مند شوید.

برای درک بهتر این ویژگی، به مثال زیر توجه کنید:

تصور کنید یک حساب بانکی یک ساله افتتاح کرده‌اید اما پس از مدتی به سرمایه خود نیاز پیدا می‌کنید. برداشت پول از حساب بانکی پیش از سررسید مقرر با جریمه برداشت یا نرخ شکست همراه است. این نرخ با توجه به این که پول شما چه مدتی در بانک مانده باشد (کمتر از سه ماه، شش ماه یا یک سال) محاسبه می‌شود. صندوق همای جریمه برداشت ندارد و شما می‌توانید در هر تاریخی از ماه، تمام سرمایه خود را بدون پرداخت هیچ جریمه‌ای از صندوق خارج کنید. اگر قبل از سررسید واریز سود ماهانه صندوق را بفروشید، سود سرمایه‌گذاری‌تان در قیمت واحدها محاسبه می‌شود.


به صورت کلی، می‌توان گفت صندوق همای دو کارکرد مهم دارد: برای مدیریت ریسک سبد سرمایه‌گذاری، می‌توانید بخشی از دارایی‌های خود را به صندوق همای اختصاص دهید. بسته به میزان ریسک‌پذیری خود، می‌توانید درصد بیشتر یا کمتری از سبد را در همای سرمایه‌گذاری کنید. همچنین می‌توانید از این صندوق به عنوان جایگزینی برای سپرده‌های بانکی استفاده کنید؛ گزینه‌ای که نسبت به بانک سود بیشتری دارد و سرمایه‌گذاری در آن ساده‌تر است. 


نظرات شما
آخرین اخبار