دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
بورس

ارزیابی صندوق پشتوانه طلای لوتوس

ارزیابی صندوق پشتوانه طلای لوتوس
در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، شاهد رکوردشکنی قیمت طلا در بازارهای جهانی بودیم از طرفی طبق عادت انتهای هر سال دلار با جهش قیمتی همراه شده و تنش های جنگ ایران و اسراییل در هفته های پیشین بر شدت این رشد افزوده تا جایی که فروردین ماه ۱۴۰۳ افزایش قیمت دلاردر بازار آزاد تا ۷۲ هزار تومان نیزرقم خورد. همانطور که میدانیم با رشد قیمت طلا، تب‌وتاب سرمایه‌گذاری در سطح جامعه افزایش یافته و بسیاری افراد به دنبال روشی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود هستند. برای افرادی که سرمایه‌گذاری در طلا را ترجیح می‌دهند، خرید طلا در بورس می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها باشد که از طریق صندوق ها میسر میشود.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری شاخص بازار،  قتصاد آنلاین – مینا یوسفی؛ پس از یک گین عالی در این بازار، در هفته اخیر با توجه به ریزش انس جهانی و رابطه مستقیم بین انس جهانی طلا و نرخ طلا و سکه وجود دارد، همزمان با  فروکش تنش های سیاسی منطقه و آرامش در بازار دلار و حتی کاهش آن با شیب ملایم تا محدوده 65 هزار تومان، اصلاح موقت قیمت یونیت ها در صندوقهای طلا رخ داد که دور از ذهن نبوده و نیست. در این گزارش به معرفی صندوق های طلا پرداخته و وضعیت انس جهانی و صندوق پشتوانه طلای لوتوس را به عنوان قدیمی ترین صندوق مورد ارزیابی قرار میدهیم.

صندوق طلا Gold Funds) ) در بورس  چیست؟
یکی از انواع صندوقهای سرمایه‌گذاری کالایی قابل معامله در بازار سرمایه ایران است. در این صندوق، دارایی سرمایه‌گذاران صرف خرید  گواهی سپرده سکه طلا، گواهی سپرده شمش طلا و اوراق بهادار مبتنی بر سکه و شمش طلا می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون مشکلاتی همچون ریسک خرید طلای تقلبی یا سرقت، از مزایای سرمایه گذاری در صندوق های طلای بورسی که در اغلب موارد بازدهی بیشتری از طلا و سکه فیزیکی دارند، برخوردار شوند. انواع صندوق های طلا را در زیر مشاهده می نمایید.

بهترین زمان خرید صندوق طلا از بورس را می‌توان با استفاده از ترکیب علم اقتصاد کلان و دانش تحلیل تکنیکال به دست آورد.

1- اقتصاد کلان، علمی است که با بررسی متغیرهایی همچون تورم، نرخ بهره، پایه پولی، سیاستهای پولی و مالی و ... ساختار کلی اقتصاد یک کشور را در سطح کلان بررسی و تحلیل می‌کند. در صورت استفاده از آموزش کاربردی اقتصاد کلان، می‌توان بازارهای مالی را در شرایط مختلف اقتصادی تحلیل کرده و بهترین زمان خرید صندوق طلا یا سایر فرمهای طلا و سکه را شناسایی کرد.

2- تحلیل تکنیکال، دانشی است که با استفاده از آن می‌توان بهترین قیمت‌ برای خرید صندوق طلا و بهترین قیمت برای فروش آن را شناسایی کرد. به عبارت دیگر، با استفاده از این دانش می‌توان بهترین زمان خرید صندوق طلا در کفهای قیمتی و بهترین زمان فروش آن در سقفهای قیمتی را شناسایی کرد.

حال عملکرد صندوق پشتوانه طلای  لوتوس را با هم مرور میکنیم.

صندوق پشتوانه طلای لوتوس اولین، بزرگترین و نقدشونده‌ترین صندوق طلای بازار سرمایه کشور است و در حال حاضر بالغ بر 120  هزار و 800 میلیارد ریال دارایی تحت مدیریت دارد که در قالب بیش از 430 میلیون واحد سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران است. صندوق طلا از شروع فعالیت (1396) تا کنون توانسته کاملترین ابزارهای سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران خود فراهم کند.

کل خالص ارزش دارایی های این صندوق در اخرین به روز رسانی مربوط به 3 اردیبهشت ماه  120,842,747,525,445 ریال

است ولی در هفته اخیر پشتوانه طلا لوتوس با ریزش حدود 4.4 درصدی به محدوده 27800 تومان رسیده است. قیمت صدور هر واحد حدود 272000 ریال است.

ارزیابی صندوق پشتوانه طلای لوتوس 

انس در چه محدوده ای به سر میبرد؟
به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» قیمت طلا (XAU/USD) روند نزولی ثابت خود را در اوایل معاملات روز دوشنبه در بازار اروپا ادامه داد و در ساعات گذشته، به پایین‌ترین حد یک هفته‌ی اخیر یعنی حدود 2300 دلار سقوط کرد.

بررسی اجمالی بنیادین
قیمت طلا (XAU/USD) روند نزولی ثابت خود را در اوایل معاملات روز دوشنبه در بازار اروپا ادامه داد و به پایین‌ترین حد یک هفته‌ی اخیر یعنی حدود 2350 دلار سقوط کرد.

گمانه‌زنی‌هایی که در بین فعالان بازار وجود دارد بیان می‌کند که درگیری بین ایران و اسرائیل، باعث سلب اعتماد سرمایه‌گذاران نمی‌شود و این موضوع از لحن کلی مثبت در بازارهای سهام مشهود است.

علاوه بر این، انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو کاهش نرخ بهره را در بحبوحه‌ی تورم فزاینده به تعویق بیندازد، همچنان از روند صعودی اخیر دلار آمریکا (USD) حمایت می‌کند. این امر به نوبه‌ی خود، به عنوان یک عامل کلیدی در جهت دورکردن جریان از فلز گرانبهای امن نقش دارد. با این حال، با توجه به افزایش انتظارات مبنی بر کاهش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ در سال جاری، کاهش قیمت طلا محدود شده است.

معامله‌گران همچنین ممکن است قبل از انتشار PMI جهانی فلش در روز سه شنبه و داده‌های کلان مهم ایالات متحده - به ترتیب گزارش تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول و شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، از شرط‌بندی‌های نزولی تهاجمی خودداری کنند.

این موضوع به نوبه‌ی خود، قبل از موقعیت‌یابی برای هر گونه کاهش اصلاحی معنادار و تأیید این مطلب که طلا (XAU/USD) در کوتاه‌مدت بالاتر رفته، احتیاط لازم را می‌طلبد.

با توجه به اینکه رابطه مستقیم بین انس جهانی طلا و نرخ طلا و سکه وجود دارد  پیشبینی اصلاح موقت صندوقهای طلا را خواهیم داشت.

انس طلا در مسیر اصلاح است و به محدوده 2300 دلار رسیده است:


نظرات شما
آخرین اخبار