دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد کلان

تحریم و تورم، عوامل دوگانه افزایش قیمت دلار/ نرخ باید متناسب با شرایط اقتصادی کشور تعدیل شود

تحریم و تورم، عوامل دوگانه افزایش قیمت دلار/ نرخ باید متناسب با شرایط اقتصادی کشور تعدیل شود
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: اگر بخواهیم یک ثبات نسبی داشته باشیم باید اصلاحاتی که در داخل کشور نیاز است انجام شود که اصلی‌ترین آن بحث تورم است و همچنین در سطح بین‌المللی هم بحث رفع محدودیت‌های تحریمی باید دنبال شود.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری شاخص بازار، عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درخصوص نوسانات اخیر نرخ دلار گفت: بخشی از علت نوسانات دلار ناشی از جریانات سیاسی و اتفاقاتی است که در هفته‌های قبل رخ داده و بخشی دیگر نیز ناشی از تورم است، سال گذشته میزان تورم بالای 40 درصد بوده است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم کماکان صادرات‌مان را حفظ کنیم، باید قیمت دلار متناسب با شرایط اقتصادی کشور تعدیل شود و متناسب با تورم افزایش پیدا کند، اگر این اتفاق رخ ندهد و ما قیمت دلار را سرکوب کنیم، به شرایطی منتج می‌شود که واردات افزایش می‌یابد و صادرات کاهش پیدا می‌کند، در واقع با این کار داریم به کشورهای تامین کننده کالای خودمان یارانه می‌دهیم.

آرگون ادامه داد: قیمت اسمی دلار باید متناسب با نرخ تورم تعدیل شود، اما قیمت حقیقی باید تثبیت شود، به این معنا که متناسب با شرایط تورمی قیمت تعدیل شود تا فعال اقتصادی بتواند شرایط را پیش‌بینی کند و ادامه فعالیت بدهد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، در مورد پیش‌بینی‌هایی که از جهش قیمت دلار وجود دارد نیز گفت: صحبت از این موضوع به انتظارات تورمی برمی‌گردد، هر چقدر انتظارات تورمی افزایش یابد، تقاضا برای دلار بیشتر می‌شود و به دنبال آن قیمت دلار هم بیشتر می‌شود، چون یک سری از افراد جامعه نه این که از خرید و فروش دلار قصد سودجویی داشته باشند، به دنبال حفظ ارزش پولشان هستند.

آرگون تصریح کرد: باید به سمتی برویم که انتظارات تورمی هم به نوعی مدیریت شود، تلاطمات همیشه وجود دارد و بعد از مدتی به شرایط عادی برمی‌گردد، اما محدودیت‌های اصلی در این زمینه به دلیل وجود شرایط تحریمی برمی‌گردد.  

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: اگر بخواهیم یک ثبات نسبی داشته باشیم باید اصلاحاتی که در داخل کشور نیاز است انجام شود که اصلی‌ترین آن بحث تورم است و باید ریشه‌های ایجاد تورم از بین برود و در سطح بین‌المللی هم بحث رفع محدودیت‌های تحریمی باید دنبال شود که یک بخشی از مشکلات داخلی از آن نشات می‌گیرد.


نظرات شما
آخرین اخبار