شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
فناوری

برنامه‌ریزی برای اعزام فضانورد به فضا تا ۱۴۰۷ با کپسول ایرانی

برنامه‌ریزی برای اعزام فضانورد به فضا تا ۱۴۰۷ با کپسول ایرانی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: طبق برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی، اعزام فضانورد با کپسول ایرانی به فضا در افق ۱۴۰۷ اتفاق خواهد افتاد و در این مسیر گام به گام پیش خواهیم رفت.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری شاخص بازار، عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایرانی اعلام کرد: پس از آزمون موفقیت‌آمیز نسل جدید کپسول زیستی کشورمان در هفته گذشته، طبق برنامه 10 ساله صنعت فضایی کشور، گام به گام تا رسیدن به هدف نهایی سند که اعزام فضانورد با کپسول ایرانی در افق 1407 است، پیش خواهیم رفت.
به گزارش ایرنا، برنامه 10 ساله فضایی ایران سال 1401 در شورای عالی فضایی به تصویب رسید و بر اساس اهدافی که در آن ترسیم شده بود، هفته گذشته جدیدترین کپسول زیستی تمام ایرانی با پرتابگر بومی «سلمان» به فضا پرتاب شد.

اولین کپسول زیستی مخروطی شکل ایرانی که هفته گذشته با موفقیت به فضا پرتاب شد، قابلیت تامین شرایط حیات برای موجود زنده به ورطه آزمایش گذاشته شد که این مساله رسیدن به آمادگی‌های لازم برای سفر انسان به فضا را مهیا خواهد کرد.

یکی دیگر از پیشرفت‌های فناورانه دیگر که در این کپسول، انجام خودکار ماموریت‌ است و او با دستورهایی که قبل از پرتاب برایش صادر می‌شود ماموریت خود را به سرانجام می‌رسد و سامانه‌ها در مدار 130 کیلومتری وظایف خود را انجام می‌دهند.

برنامه راهبردی فضایی ایران دارای سه فاز است. بخش نخست به آزمایش‌های زیرمداری است که شرایطی را مهیا می‌کند تا بتوانیم پایان 1404 کپسول‌های یک تنی و بالاتر را با قابلیت حمل موجود زنده به مدار 400 کیلومتری برسانیم.

بخش دوم مربوط به زیست فضایی است که تا سال 1407 به مرحله اعزام انسان به فضا با کپسول‌های کاملا ایرانی خواهیم رسید و اعزام اولین ایرانی به زیرمدار را خواهیم داشت.

بخش سوم، مربوط به اکتشافات فضایی است که در طی برنامه 10 ساله فضایی به سرانجام خواهد رسید. به این ترتیب تا سال 1401 زیرساخت‌های لازم برای توسعه اعزام فضانورد ایرانی به فضا را خواهیم داشت.

نتیجه این اقدامات اکتشاف فضایی برای خودمان و درآمدزایی از طریق صنعت توریسم فضایی است. همین الان نیز ایران جزو 10 کشور برتر دنیا در صنعت فضایی است چرا که به همت دانشمندان در حوزه‌های مختلف فضایی مانند ساخت و طراحی ماهواره و ماهواره‌بر، طراحی و ساخت ایستگاه‌های دریافت سیگنال که در کنار یکدیگر چرخه حوزه فضایی را تشکیل می‌دهند، مجهز به تکنولوژی و فناوری بومی هستیم و به هیچ کشور دیگری وابستگی نداریم.


نظرات شما
آخرین اخبار