دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
تولید و تجارت

متخصصان مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی به فناوری لازم برای تولید فرووانادیم دست یافتند

متخصصان مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی به فناوری لازم برای تولید فرووانادیم دست یافتند
مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اعلام کرد: متخصصان این مرکز به فناوری لازم برای استحصال پنتااکسید وانادیوم باخلوص بالا و مناسب برای تولید فرووانادیوم دست یافتند.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از دنیای معدن، درنا پیروزان و جواد موسوی از کارشناسان مر تبط با این پروژه اعلام کردند، کاربرد اصلی وانادیوم به عنوان یک عامل مهم و ضروری آلیاژ ساز در ساخت فرووانادیم برای تولید انواع فولادهای مقاوم است.

براساس این گزارش، امکانسنجی استحصال اقتصادی وانادیم ازسرباره های فولادسازی شرکت فولاد مبارکه در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی از سوی مرکز مزبور در حال انجام است..

در کشور ما سالانه حجم عظیمی سرباره از کارخانه های صنایع فولادسازی به دست می آید که معادل حدود 20 درصد مقدار فولاد تولیدی کل کشور است.

سرباره مهمترین منبع با ارزش برای استحصال وانادیم است  به طوری که 67 درصد از تولید وانادیم در جهان از سرباره های صنایع فولادی است.

جمهوری اسلامی ایران جزء کشور های  مطرح دارای این فلز حیاتی است، در عین حال  استحصال وانادیم در مقیاس صنعتی تا کنون در کشور اجرا نشده ،. از طرفی با توجه به کیفیت ناپایدار سرباره امکان استفاده مستقیم از آن در صنایع دیگر مقدور نیست روابط عمومی مرکزتحقیقات فرآوری موادمعدنی ایران در این گزارش افزوده است، برای جلوگیری از اثرات مخرب زیست محیطی تجمع سرباره ها و نداشتن قابلیت بکارگیری مناسب در صنایع، دستیابی به یک راه حل اقتصادی برای بازیابی اجزای موجود در سرباره های فولادسازی، امری اجتناب ناپذیر است.

متخصصان این مرکز درپروژه حاضر بعد از نمونه برداری از دپوهای ذخیره شده سرباره از شرکت فولاد مبارکه با مشورت همکاران آن شرکت و نظارت کارشناسان مرکز تحقیقات فرآوری، مطالعات جامع در مقیاس آزمایشگاهی و همچنین مطالعات نیمه صنعتی برای اولین بار در کشور بر روی این نمونه معرف انجام گردید.

ماحصل این مطالعات دستیابی به تکنولوژی استحصال پنتااکسید وانادیم با خلوص بالا و مناسب برای تولید فرووانادیم تماما توسط متخصصین جوان مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران شد.

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو ) در 60 کیلومتری محور تهران ، کرج - قزوین در شهرک تحقیقاتی کاوش واقع است.


نظرات شما
آخرین اخبار