دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
مجلس

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۵ فروردین؛ بررسی علل تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۵ فروردین؛ بررسی علل تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان
بررسی علل تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان، از مهمترین موضوعات خبری جلسه علنی امروز (سه شنبه) پانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، اولین جلسه علنی مجلس در سال 1402 به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد بررسی علل و عوامل تاخیر در پرداخت حقوق اسفندماه 1401 فرهنگیان در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود  با بیان اینکه یکی از مسائلی که دغدغه جدی مردم متدین ایران است اباحه گری ها و هنجارشکنی هایی است که در عرصه حجاب و عفاف در حال روی دادن است، تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی دشمن برای دوقطبی سازی بین مردم و ایجاد تنش و اغتشاش دوباره، نحوه مواجهه با این مساله نیاز به نگاهی چند جانبه دارد.

ناطقین مجلس

نوش آبادی: مسئولان برای تحقق شعار سال همه تلاش خود را به کار گیرند

عسکری: برای مهار تورم نیازمند شناخت کامل گلوگاه‌های آن هستیم

نظری: دولت مکلف است حقوق کارکنان خود را متناسب با تورم تعیین کند

ابراز امیدواری محمدبیگی به تصویب قانون ساماندهی فضای مجازی در سال جدید

بابایی: مجمع تشخیص در کار مجلس دخالت نکند

***

در ادامه جلسه علنی امروز،‌ رضا حاجی پور گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی علل و عوامل تأخیر در پرداخت حقوق اسفندماه 1401 فرهنگیان را قرائت کرد که در این گزارش سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی و ستاد وزارت آموزش و پرورش به عنوان مقصران تاخیر در پرداخت حقوق اسفندماه 1401 فرهنگیان اعلام شد.

در جریان بررسی گزارش مربوط به علل تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در ماده 23 آئین‌نامه رتبه بندی معلمان آمده است که وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به اجرای این آئین‌نامه در سقف اعتبارات ابلاغی قانون بودجه اقدام کند و ایجاد هر گونه تعهد بیش از منابع پیش بینی شده ممنوع بوده و تخلف است، افزود: در راستای ایجاد انضباط مالی که نمایندگان از سازمان برنامه انتظار دارند ما باید امانتدار بیت‌المال بوده و آنچه که تصویب شده را اجرایی کنیم. هر گونه تخلف از مواد قانونی تصرف در بیت‌المال بوده و جرم است.

رحیم ممبینی در بخش دیگری از اظهاراتش دراین جلسه گفت: اینکه برخی دوستان نماینده در صحبت های خود اشاره کردند که آقای میرکاظمی استعفا داده است صحت ندارد.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم با اشاره به مشکلات بودجه ای رتبه‌بندی  معلمان که از سال 1400 تبدیل به یک قانون شده بود،‌ گفت:‌ 50 همت برای نظام رتبه‌بندی معلمان لازم بود نه 38 همت و ما باید با 50 همت 18 ماهه را حل می‌کردیم نه با 38 همت و در طول سال 1401 بارها و بارها معلمان را با عملکردها ناراحت و عصبی کردیم.یک بار گفته شد این قانون شامل مهرآفرین نمی‌شود در حالی که مهرآفرین تنها صد هزار نفر می‌شدند. یک بار بحث آزمون مطرح شد.

در همین جلسه، محسن زنگنه نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با طرح این سوال که چگونه از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم که خلاف قانونی که خودمان مصوب کردیم اعتبارات تخصیص دهد؟ تصریح کرد: محاسبه غیر دقیق اعتبارات رتبه بندی توسط وزارت آموزش و پرورش عامل اصلی مشکل ایجاد شده است. اگر وزارت آموزش و پرورش پیش بینی درستی از اعتبارات مورد نیاز برای رتبه بندی داشت در نیمه سال با ارائه لایحه به مجلس تقاضای اصلاح ردیف بودجه 1401 را از مجلس داشت یا از سران قوا برای انتشار اوراق مالی اجازه می‌گرفت.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز در انتقاد از اظهارات معاون سازمان برنامه و بودجه درباره گزارش این کمیسیون در خصوص علل تأخیر در پرداخت حقوق پایان سال فرهنگیان، رئیس این کمیسیون گفت که ما طی نامه‌ای به شماره 341 مورخ 8/ 1/ 1402 کتباً از سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم که در این رابطه گزارشی ارائه دهد اما دفتر آقای میرکاظمی هیچ گزارشی در این خصوص ارائه نداد.

علیرضا منادی تصریح کرد: دولت برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان به درستی پای کار آمد و این مصوبه یکی از کارهای استراتژیک مجلس و  دولت بود که بعد از پنج سال مشخص می‌شود موفق بوده یا نه اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که نحوه نامناسب اجرای این مصوبه اینجاست که رتبه واقعی به معلمان داده نمی‌شود. بنابراین باید رتبه واقعی به معلمان داده شده سپس بودجه لازم برای تحقق آن تخصیص داده شود.

اظهارات نمایندگان دیگر در جریان بررسی علل تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

وحیدی: افرادی که عملکردشان زیر سوال است خودشان استعفا دهند

دفاع قاسمی‌پور از عملکرد «یوسف نوری»

نیک بین: رئیس جمهور به موضوع اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان ورود کند

مولوی: تلخی در پرداخت حقوق فرهنگیان نتیجه فرار از اجرای مطلوب قانون است

شکراللهی: از معلمان و فرهنگیان عذرخواهی می‌کنم

پس از بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص علل تاخیر در پرداخت حقوق اسفند ماه فرهنگیان رئیس مجلس ضمن جمع بندی مباحث مطرح شده،‌ تاکید کرد: دولت بر اساس قانون سه ماه فرصت دارد تا وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند اما بنده به عنوان عضوی از مجلس تقاضا دارم که دولت در کوتاه‌ترین زمان وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرده تا وزارت آموزش و پرورش از تغییرات متناوبی که در 17 سال گذشته تجربه کرده نجات یابد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

پژمانفر: هیات دولت موضوع واردات خودروهای کارکرده را مطرح کند

تقوی: جایی برای اقامه نماز در هواپیماها وجود ندارد

جمیری: حجاب و عفاف خواسته به حق مردم است

روشنفکر: فکری برای قطع دست دلالان شود

سعیدی: معلمان قرارداد کار معین 6 ماه است که حقوق دریافت نکردند

انتقاد نماینده اهواز از بلاتکلیفی پروژه فاضلاب و متروی اهواز

زارعی: دستگاه‌های نظارتی نسبت به جبران خسارات مادی و معنوی هم اقدام کنند

دلخوش: به جای مجلس تصمیم می‌گیرند

راستینه: چه کسی درباره حذف باشگاه استقلال از لیگ قهرمانان آسیا پاسخگوست؟

سلیمی: با مقصران اشکالات ایجاد شده در نحوه ثبت نام خودرو برخورد شود

انتقاد نماینده سبزوار از عدم تعیین تکلیف سهمیه آرد نان

***

در پایان جلسه علنی، عبدالرضا مصری از برگزاری جلسه دوره‌ای مجلس و دولت فردا بعد از ظهر به میزبانی دولت در محل اجلاس سران خبر داد.


نظرات شما
آخرین اخبار