جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
اقتصاد کلان

رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد

کاهش ۳۵ هزار میلیاردی درآمد مالیاتی دولت از حقوق کارمندان

کاهش ۳۵ هزار میلیاردی درآمد مالیاتی دولت از حقوق کارمندان
رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به افزایش سقف معافیت مالیاتی کارمندان به ۱۰ میلیون تومان گفت: این موضوع باعث می‌شود ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی را از دست بدهیم.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، داوود منظور در مجمع کارآفرینان ایران با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی زمانی می‌تواند رشد کند و تامین ملی برای دولت انجام دهد که کسب و کارها رونق بیشتری داشته باشد، اظهار کرد: موتور رشد اقتصاد کارآفرینان جامعه هستند. نکته مهم درمورد رشد درآمد سرانه به درصد کارفرین جامعه برمی‌گردد. رویکرد وزارت اقتصاد تسهیل کسب‌وکار و تشویق کارافرین است. نگاه ما به مجموع فعالان اقتصادی نگاه بخشی نیست که درصدد باشیم بیشترین میزان مالیات را وصول کنیم.

وی ادامه داد: البته مالیات باید بر اساس موازین قانونی اخذ شود اما مالیات نباید به یک عامل بازدارنده در تولید و رشد اقتصای تبدیل شود. ضمن اینکه هدف تامین نمالی دولت است باید توجه داشت که اقدامات ما خللی به تولید و کسب‌وکارها وارد نکند.

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه این سازمان هرگونه تسهیل‌گری که لازم باشد با دریافت مجوز قانونی انجام می‌دهد، اظهار کرد: در سال جاری نرخ مالیات واحدهای تولیدی پنج واحد درصد کاهش یافت و پیش‌بینی شده است این میزان در سال آینده به هفت واحد درصد برسد. نظام اقتصادی و مالیاتی باید بیش از هرچیز به تولید فکر کند.در این راستا پذیرفتیم که اگر شرکت‌های بورسی درآمدهای خود را به افزایش سرمایه ببرند معاف از مالیات شوند.

منظور در ادامه درمورد آستانه معافیت حقوق دستمزد گفت: در لایحه بودجه سال اینده سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان ماهانه هفت میلیون و سالانه 84 میلیون تومان پیش‌بینی شده بود که مجلس آستانه معافیت را تا 10 میلیون تومان در ماه و 120 میلیون تومان در سال افزایش دادند. این تصمیم روی درآمدهای مالیاتی اثر کاهنده دارد.

وی ادامه داد: برآورد می‌شود درآمد دولت از محل درامد مالیات حقوق و دستمزد در سال جاری به 55هزار میلیارد تومان برسد و پیش‌بینی کرده بودیم این میزان در سال آینده حدود 54 هزار میلیارد تومان باشد اما با تصمیم مجلس برآورد می‌شود این میزان در سال اینده حداکثر 20 هزار میلیارد تومان باشد که کاهشی حدود 35 هزار میلیارد تومانی خواهد داشت. اگر لازم است در سال آینده به افراد حقوق بگیر از نظر مالیاتی مساعدت شود سازمان امادگی دارد اثر کاهنده را بپذیرد.

تسریع استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان

منظور در ادامه با تاکید بر اینکه استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندکان باید تسریع شود، اظهار کرد: میزان استرداد در سال جاری بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان، در سال قبل کمتر از 7000 میلیارد تومان و در سال 1399 نیز 4000 میلیارد تومان بوده است.
 
وی با اشاره به قانون پایانه‌های فروشگاهی عنوان کرد: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی یک نقطه عطف است. حدود 500 شرکت بورسی و دولتی به سامانه ملحق و 800 همت صورت حساب صادر شده است که از این میزان 55 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده ابراز شده است. به طور کلی بالغ بر 35 میلیون صورت حساب صادر شده است. از ابتدای سال آینده نیز میزبان سایر اشخاص حقوقی خواهیم بود.

رییس سازمان امور مالیاتی از انجام مذاکراتی با بانک مرکزی خبر داد و گفت: درحال انجام مذاکره با بانک مرکزی هستیم تا دستگاه پذیرنده را به عنوان پایانه بپذیریم و مودیان را مکلف نکنیم که صندوق فروشگاهی نصب کنند. بر این اساس، اطلاعات را از شاپرک خواهیم کرد.

منظور با بیان اینکه340 هزار میلیارد تومان مجموع معافیت های مالیات در قانون مالیات های مستقیم است، گفت: در سال گذشته 100 هزار میلیارد تومان از محل ماده 132 معافیت داشتیم این نوع معافیت ها را برای توسعه تولید در کشور لازم می دانیم.

وی توسعه خدمات الکترونیک را یکی از مهمترین رویکردهای این سازمان عنوان کرد و گفت: مودیان به صورت برخط از خدمات مختلف سازمان مالیاتی بهره مند می شوند، هدف ما ارائه خدمات کامل این سازمان به صورت برخط است. همچنین میز خدمت را در پنج نقطه از تهران مستقر کرده ایم تا دیوار مالیات بین مردم، فعالان اقتصادی و سازمان مالیات از بین برود.


نظرات شما
آخرین اخبار