پایگاه خبری شاخص بازار: نشستی با حضور مدیران نهادهای مالی (سبدگردان، کارگزاری، تامین سرمایه و ... ) و اصحاب رسانه برگزار شد. اما مناسبت برگزاری چنین مراسمی یک دورهمی ساده نبود، شرکت کوچین که فردا روانه بازار سرمایه میشود با تامین سرمایه تمدن به عنوان ارزشگذار و متعهد خرید و کارگزاری فارابی به عنوان مشاور عرضه و پذیرش این نشست را در راستای حل ابهامات موجود در مورد شرکت برگزار کرد. البته که این نشست مانند سایر نشستهای عرضه اولیه در سکوت و سوالات ابتدایی و کوتاه سر نشد بلکه پر بود از چالشها و جدلهایی که بین مدیرهای بازار سرمایه و مدیران کوچین و ارزشگذارش شکل گرفت که بیشتر شبیه به صحنه یک مناظره اقتصادی شد تا عرضه یک عضو کوچک در اقتصاد.
در ابتدای این جلسه پاینده نماینده شرکت کاله به عنوان سهامدار عمده حضور پیدا کرد و گفت: شرکت کوچین در سال 1384 به عنوان بازوی تولید سس گروه کاله تأسیس شد. در آن زمان، سرمایه شرکت نزدیک یک میلیارد تومان بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از انتهای آخرین سال مالی تا به امروز نزدیک به 30 نفر به شرکت اضافه شدند بیان کرد: امروز، تعداد پرسنل به 320 نفر افزایش یافته و سرمایه شرکت، پس از افزایشهای متوالی که عمدتاً از محل تجدید ارزیابی دارایی نبوده، به حدود 200 میلیارد تومان رسیده است.
سهام کاله منتقل میشود
پاینده به شرح سهامداران فعلی و پیش از عرضه اولیه این شرکت پرداخت و اعلام کرد: سهامداران عمده شرکت، خانواده آقای سلیمانی هستند؛ بنیانگذار گروه کاله و بخش عمده سهام در اختیار فرزندان ایشان است.
نماینده کاله ادامه داد: با تاسیس هلدینگ صنایع غذایی امیران سلیمان، سهام فرزندان به این هلدینگ منتقل خواهد شد؛ که این اتفاق پس از عرضه و در ذیل ساختار فرابورس انجام میشود.
111 هزار تن در 3 شیفت
پاینده در ادامه به به روز شدن پروانه بهرهبرداری پرداخت و اعلام کرد: پروانه بهره بردای و تولید در پایان سال گذشته بهروز شده و برمبنای سه شیفت و بالغ بر 111 هزار و 240 تن سس است. امسال 42 هزار تن تولید سس خواهیم داشت و میانگین تولید روزانه فعلی 150 تن است و انتظار میرود به زودی به 200 تن برسد.
11 درصد تولید صادر میشود
وی در ادامه ظرفیتهای این شرکت زیر مجموعه کاله را تشریح کرد و گفت: شرکت در سه سال اخیر به عنوان صادرکننده نمونه استان مازندران شناخته شده است. استراتژی صادرات همچنان جدی دنبال میشود و بازار عراق یکی از اهداف اصلی است. هماکنون حدود 88 درصد فروش داخلی و 11 درصد صادراتی است.
بانی چاو نقطه قوت کوچین
پاینده یکی از نقاط قوت محصولات این شرکت را وفاداری خریداران به آن دانست و اعلام کرد: تنوع محصولات متناسب با سلیقه بازار داخلی و منطقهای است و بازوی صادراتی شرکت در حال تقویت است.
نماینده کاله به نقاط ضعف این شرکت نیز پرداخت و گفت: رقابت با برندهای قدیمی و جاافتاده مانند مهرام و دلپذیر که سهم بازار قابل توجهی در بازار دارند یکی از مسائلی است که با آن درگیر هستیم، اما با توجه به پتانسیلهای این شرکت و استفاده از بانی چاو که متعلق به کاله است این شرکت توانسته بخش زیادی از این مسئله را پشت سر بگذارد.
وی ادامه داد: نباید این نکته فراموش شود که وابستگی به قیمت مواد اولیه، بهویژه روغن، که ریسک تورم را افزایش میدهد.
مقایسه با رقبا
دو شرکت بورسی شهداد و مهرام که مهرام بخشی از تولیدش به سس اختصاص دارد، اما مهرام عمده تولیدش در زمینه سس است به عنوان رقبای ما در این بخش محسوب میشوند. ساختار مهرام از منظر پخش مانند کوچین است که پخش از خود کارخانه جداست و متعلق به سولیکو کاله است.
رقابت با مهرام
وی در بخشی دیگر از صحبتهای خود به مزیتهای رقابتی این شرکت پرداخت و توضیح داد: حاشیه سود ناخالص کوچین برای سال 1403 معادل 32 درصد بوده و برای مهرام 28.5 درصد است، اما اگر سود خالص را بررسی کنیم متوجه سود 23 درصدی کوچین در مقابل 11 درصد مهرام میشویم.
پاینده تاکید کرد: مذکور در سالهای متمادی جاری بوده است و این روند در آینده نیز حفظ خواهد شد چراکه ساختار هزینه شرکت نسبت به رقبا بهینهتر است و هزینههای غیرعملیاتی کمتر وارد میشود.
وی افزود: تا همین لحظه نیز توانستهایم 38 هزار تن تولید کنیم و ترکیب بهای تمام شده ما همانند شرکت رقیب است و 90 درصد آن را مواد تشکیل میدهد و نزدیک 3 درصد دستمزد و 6.5 درصد نیز سربار است.
رشد مایونز میان اعراب
پاینده تصریح کرد: ترکیب محصولات شامل سس، مایونز و کچاپ است و نسبت فروش داخلی و صادراتی متعادل است. ضمن اینکه در سایر شرکتها وابستگی به کچاب و یا مایونز دارند، اما در این شرکت تعادل کامل وجود دارد. همچنین نباید این را فراموش کرد که سهم مایونز در بازارهای هدف صادراتی، به خصوص کشورهای عربی، در حال رشد است.
وی وضعیت مالی شرکت کوچین را اینگونه توضیح داد: جمع داراییهای شرکت کوچین در سال 1400 معادل 426 میلیارد تومان بود، اما امروز و در 6 ماهه ابتدایی 1404 این رقم به 2200 میلیارد رسیده است. البته در سال جاری سعی میکنیم ارز حاصل از صادرات نگهداریم و در همین راستاست که سهم حسابهای دریافتنی از بدهیهای ما بالا رفته است.
نماینده کاله اعلام کرد: سود 6 ماهه حسابرسی شده شرکت 292 میلیارد تومان است در صورتی که سود پایان سال آن در سال گذشته 430 میلیارد بوده است. همچنین سرمایهگذاران باید به این نکته دقت کنند که به طور معمول در این شرکت، کیفیت سود نیمه دوم سال بهتر از نیمه نخست است و پیشبینی میکنیم که سود خالص در سال جاری به بیش از 600 میلیارد برسد.
3 درصد همیشه برای کاله است
پاینده بیان کرد: دو قرارداد بسیار مهم در شرکت داریم که یکی از آنها استفاده از برند کاله است که ما به ازای آن 3 درصد از رقم فروش به این شرکت در قالب حق برند پرداخت میشود و مدت زمان آن نیز 15 سال است و سرمایهگذاران بدانند که در واقع این قرارداد مادام العمر است و ریسکی شامل حال کوچین نخواهد شد.
وی افزود: قرارداد دیگر مهم کوچین توزیع و فروش است؛ کل شرکتهای زیرمجموعه کاله توزیع و فروششان توسط بانی چاو انجام میشود که هم از منظر ساختار بسیار گسترده است و هم در کنارش یک بازوی حمل و نقل شتابان شمال را دارد که به صورتی تقریبی بزگترین شرکت حمل و نقل یخچال دار کشور است.
به هدف 200 تن نزدیک شدیم
پاینده بیان کرد: سال مالی کوچین مانند تمام گروه سولیکو میلادی است و تمام تراکنشها و تسویهها به تاریخ میلادی انجام میشود. ضمن اینکه تا 10 دی ماه پروژهها توسعهای به نتیجه میرسد و ما به 200 تن تولید در روز خواهیم رسید.
وی ادامه داد: آخرین گزارش تولید و فروش ماهانهای که در سامانه کدال بارگزاری کردیم 10 ماهه است و آخرین صورت مالی 9 ماهه حسابرسی نشده است. همچنین عدد فروش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد فزاینده 79 درصدی داشته و سود شرکت نیز بالغ بر 131 درصد افزایش پیدا کرده است.
50 میلیارد تومان مالیات بریدند؟
نماینده کاله بیان کرد: دعاوی حقوقی جدی نداریم و فقط در شرح صورتهای مالی نیز آمده است که اختلافی وجود دارد بین کوچین و سازمان مالیاتی که نزدیک به 50 میلیارد تومان است و در ارزشگذاری نیز این عدد کسر شده است.
اما ارزشگذاری ...
عباسپور، مدیر ارزشگذاری تامین سرمایه تمدن عنوان ارزشگذار و متعهد خرید شرکت تولیدی کوچین نیز پس از پاینده به ارائه گزارش ارزشگذاری پرداخت و گفت: برای ارزشگذاری و خرید شرکت تولیدی کوچینگ، پیشبینیهای بودجه مطابق با دستورالعمل انجام شد و توسط حسابرس شرکت حسابرسی شده است.
عباسپور افزود: یکی از نکات مهم در پیشبینی بودجه هر شرکتی درآمد عملیاتی آن، میزان و نرخ فروش است. همچنین برای سال 1404، تولید روزانه شرکت سطح 130 تن در روز در نظر گرفته شد و سال کاری شرکت 310 روز محاسبه شد.
2 ماه از سال فاقد عملیات
وی اعلام کرد: حدود دو ماه از سال را فاقد عملیات تصور کردهایم. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه پیشبینی ما از افزایش تولید روزانه این شرکت در سالهای پیش رو 10 تن در هر سال است به این صورت که تولید روزانه 1404 را 130 تن، 1405 را 140 تن و 1406 را 150 تن، 1407 را 160 تن و 1408 را 170 تن ثبت کردیم.
12 ماه در 9 ماه خلاصه شد
مدیر ارزشگذاری تامین سرمایه تمدن بیان کرد: این اعداد در صورتی به ثبت رسیده است که شرکت در همین چند ماهه ابتدایی 1404 توانسته رکورد تولید روزانه به میزان 180 تن را نیز بزند. همچنین برآورد ما از تولید شرکت برای 12 ماه 1404 در ارزشگذاری 38 هزار تن بوده که کوچین توانسته این عدد را در 9 ماهه محقق کند. بعد از این نیز شرکت هر چقدر تولید کند مازاد بر بودجه پیشبینی شده خواهد بود.
وی ادامه داد: نسبت تخفیفات به فروش متوسط 11 درصد در نظر گرفته شده و اجاره برند کاله سه درصد از رقم فروش است. افزایش نرخها نیز با توجه به تورم پیشبینی شده در تاریخ تهیه گزارش، توسظ صندوق بینالمللی پول و با توجه به مناسبات داخلی اعمال شده است.
880 میلیارد تومان سود 9 ماهه
عباسپور اعلام کرد: بر این اساس، پیشبینی درآمد عملیاتی برای سال 1404 حدود 2868 میلیارد تومان و سود ناخالص 880 میلیارد تومان است که با توجه به گزارش 9 ماهه حسابرسی نشده این شرکت 880 میلیارد سود در این بازه زمانی ساخته است.
وی در ادامه بیان کرد: سود عملیاتی پیشبینی شده 737 میلیارد تومان و سود خالص 482 میلیارد تومان در نظر گرفته شد. با توجه به بند حسابرس در مورد مالیات این شرکت سعی کردیم رویکردی سختگیرانه داشته باشیم در صورتی که خود این شرکت و مدیران آن اصرار داشتند که تخفیفها و معافیتهای مالیاتی آنها به صورت کامل لحاظ شود، اما چنین کاری نکردیم و به سود خالص مذکور رسیدیم که در عملکرد نهماهه شرکت، حدود 535 میلیارد تومان محقق شده است.
سود 2 همتی تا 1408
مدیر ارزشگذاری تامین سرمایه تمدن با بیان این مهم که سود TTM آن نیز یکی از ملاکهای ارزشگذاری است گفت: این عدد بالغ بر 700 میلیارد تومان برای 9 ماه است. پیشبینی سود خالص سال 1405 حدود 727 میلیارد تومان، برای سال 1406 حدود 1000 میلیارد تومان، برای 1407، 1500 میلیارد تومان و برای 1408 نیز به صورت تقریبی 2000 میلیارد تومان پیش بینی شده است.
از 4 همت تا 1.8 همت ارزشگذاری شد
وی اعلام کرد: روش FCFE یکی از روشهایی بود که با ان ارزشگذاری را انجام دادیم و برآورد انجام شده از این طریق بالغ بر 4100 میلیارد تومان است، از طریق روش DDM نیز به عدد 3560 میلیارد تومان رسیدیم. همچنین کارشناسان دادگستری نیز NAV این شرکت را حدود 1800 میلیارد تومان اعلام کردند البته باید این را در نظر بگیریم که این ارزشگذاری در ابتدای سال و در زمانی انجام شده است که دلار حدود 70 هزار تومان قیمت داشته است.
عباسپور در ادامه به این نکته اشاره کرد که ارزش گذاری از روش P/E نیز با توجه به سود خالص 430 میلیارد تومان شرکت در 1403 انجام شده است و افزود: در نهایت نسبت قیمت به سود 7 که تقریبا یک واحد کمتر از مهرام است (P/E مهرام: 7.7) نشان دهنده ارزش نسبی 3 همتی شد.
مسئول ارزشگذاری کوچین اظهار کرد: میانگین تمامی این روشها بالغ بر 3 هزار و 95 میلیارد تومان بوده است که با کسر بند 50 الی 60 میلیاردی حسابرس در خصوص مالیات، این عدد را به 3 هزار و 35 میلیارد تومان کاهش دادیم. بر اساس تحلیل حساسیت، تغییر نرخ تنزیل، رشد سودآوری، میزان تولید و فروش و حاشیه سود شرکت میتواند ارزش شرکت را تغییر دهد.
اصلا چرا «کوچین» بخریم
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین مبتنی بر چرایی خرید این سهم توسط سرمایهگذاران و اینکه شرکت هم مشکل مالیاتی دارد و هم 1300 میلیارد از خالص ارزش دارایی خود بالاتر قیمتگذاری شده عنوان کرد: آن چیزی که در صنعت غذا حائز اهمیت است این نیست که چقدر هر شرکت دستگاه و تجهیزات و زمین دارد و مهم این است که هر شرکتی چقدر میتواند بفروشد و چقدر اعتبار دارد و مشتریانش چقدر وفادار هستند.
نمیتوان نامشهود را ملاک قرار داد
عباسپور ادامه داد: اگر نهاد ناظر اجازه میداد که دارایی نامشهود نیز در برآورد ارزش خالص دارایی روز محاسبه میشد، ارزشگذاری این کارخانه به مراتب بیشتر میشد. همچنین فرمولاسیونی که طعم و مزه متفاوت غذا را ایجاد میکند باید ملاک ارزشگذاری باشد نه دارایی مشهود. (خبرنگار: البته باید این موضوع را در نظر گرفت که در حال حاضر و در ایران توجهی به دارایی نامشهود نمیشود و نمیتوان این موضوع را ملاک خرید سهام قرار داد و این موضوع در بین سرمایهگذاران نیز رایج نیست بنابراین نمیتوان بر روی این موارد صحه گذاشت.)
40 هزار فروشگاه خریدار کوچین
حسین خدابخشی، رئیس هیات مدیره کوچین در ادامه این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: بانی چاو برای شرکت کوچین چندین مزیت بزرگ دارد؛ نخست اینکه به 100 هزار فروشگاه به صورت مستقیم محصول خود را عرضه میکنیم و 50 هزار فستفود وجود دارد که به علت پراکندگی آنها تا الان کوچین توانسته 40 هزار از 100 هزار فروشگاه را پوشش دهد که در همین راستا بانی چاو به عنوان یک شرکت پخش قوی حامی ماست.
وی افزود: در سالیکو یک شعار مهم داریم که باید کار خودمان را از بیزنس تو بیزنس شروع کنیم و سپس که مشتریان با این محصولات آشنا شدند به سمت بیزنس تو مصرف کننده حرکت کنیم در بخش بیزنس تو بیزنس نیز منظور فستفودیها هستند.
ظرفین پخش سه برابری نسبت به رقبا
خدابخش ادامه داد: با توجه به رابطه استراتژیک شرکت کاله با فروشگاههای زنجیرهای که روز به روز در حال افزایش هستند، بستر فروش ما تنوع و تعدد بسیاری دارد. همچنین ناوگان بانی چاو بزگترین ناوگان فروش سس است و سایر شرکتها صرفا با یک سوم این ظرفیت فعال هستند. ضمن اینکه اگر بتوانیم تنوع و توسعه فروش خود را به سمت مصرف کننده نهایی در سوپر مارکت ببریم وضعیت شرکت به مراتب بهتر میشود.
در صادرات فقط بازرگان نیستیم
رئیس هیات مدیره این شرکت در ادامه با اشاره به مزایای صادراتی بیان کرد: مزیت دیگر ما بازار صادراتی است چراکه مانند سایر شرکتها صرفا نقش بازرگان را بازی نمیکنیم و با توجه به سیاستگذاری که از چند سال پیش در شرکت انجام شد اقدام به حضور مستقیم و مویرگی در عراق بود و در حال حاضر 40 هزار فروشگاه مشتری ما هستند.
وی ادامه داد: این اتفاق محدود به این کشور نبوده و در کشورهای آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان و دوبی نیز این اتفاق افتاده است. البته که در بازار دبی هنوز محصولات سس خودمان را ارادئه ندادیم چراکه ان بازار استانداردهای سختگیرانهتری دارد، اما با توجه به زیرساختهای ایجاد شده در دبی، در سال جاری اقدام به عرضه سس نیز میکنیم برقرار است.
نخستین شرکت بورسی کاله
رئیس هیات مدیره این شرکت بیان کرد: افتخار میکنیم که نخستین شرکت از مجموعه سالیکو هستیم که در بازار سرمایه عرضه میشویم و جدای از اینکه داریم نام کاله را یدک میکشیم سعی داریم برای کاله توسعه برند نیز انجام دهیم.
خدابخشی افزود: از آنجایی که گروه سالیکو فرهنگ نوآوری را ایجاد کرده و کاملا با صنعت سس تطابق دارد بستر برای رشد و توسعه ما وجود دارد و در جلساتی که با سازمان بورس داشتیم نیر بارها تاکید کردم که سس تموم نشدنی است. ضمن اینکه اعتباری در صنعت غذاست و هیچ وقت از بین نمیرود، اما شرکتی میتواند در این بازار پایدار بماند که نوآری را مدام تجدید و به روز کند.
ساندویج آماده کالا راهی بازار میشود
وی ادامه داد: کاله در حال توسعه غذای آماده است و این به نفع مجموعه ات چرا که در کنار غذای آماده و تازه باید سس وجود داشته باشد.
چرا دوباره قیمتگذاری نشد؟
عباسپور، مدیر ارزشگذاری تامین سرمایه تمدن در پاسخ به پرسش یکی از حاضران این جلسه که عدم قیمتگذاری دوباره پس از افزایش نرخ دلار برایش مبهم بود بیان کرد: گزارش در اردیبهشت ماه تنطیم شده است و در جلسه معارفه در شرکت فرابورس نیز همین گزارش ارائه شده است و سرمایهگذاران این موضوع را چه به صورت حضوری و چه در تلویزیون فرابورس دنبال کردند و نمیتوان مدام قیمتگذاری داراییها را تغییر داد و اینطور نیست که گزارش را مهر و امضا کنیم و یک عدد به فعالانی اعلام کنیم که در آن جلسه حضور داشتند و عدد دیگری را ملاک گزارش نهایی قرار دهیم و به هیچ عنوان چنین امری خوشایند نیست.
حذف ارز ترجیحی تاثیری نخواهد داشت
خدابخشی نیز در مورد تاثیر حذف ارز ترجیحی بیان کرد: هیچ وقت فکر نمیکردم که ارز 4200 تومانی به 28500 برسد و البته این را نیز باید تاکید کنم که همچنان بازار سس همان روزانه 1000 تن است و تغییری نکرده. ارز ترجیحی بر روی شکر وجود ندارد و ارزی که داشت از آن حمایت میشد دیگر عرضه نمیشود. همچنین در مورد روغن نیز شرایط مشابهی وجود دارد چراکه نرخ ارز روغن شباهت بسیاری با بازار آزاد دارد و تنها 20 هزار تومان اختلاف آنهاست.
رئیس هیات مدیره کوچین گفت: خوشبختانه نوآوریهای صنعت سس در چند سال گذشته بر محور محصولات ارز بر نبوده و حساسیت قیمتی نسبت به آن کمتر است که ما به آن DRESSING و SUPPLEMET میگوییم و بیشترین رشد در این بخش بوده چراکه حساسیت قیمت نسبت به آن پایین است.
مایونز خوراک فقراست
وی اظهار داشت: واقعیت اینکه تغییر نرخ قیمت مایونز بسیار حساسیت بالایی دارد چراکه بخش عمده مصرف کنندگان آن طبقه پایین جامعه هستند بعد از کچاب و بعد DRESSING و پس از آن SUPPLEMET است. در 3 ماه گذشته بیش از 40 درصد تورم جذب کردیم و فروشمان کم نشده و مشکلی در روند ایجاد نشده است.
خدابخشی افزود: خوشبختانه گروه سلیکو سالانه بیش از 30 هزار تن روغن وارد میکند و بخش عمده مصرف ما از آن است و در همین راستا ما در تولیدمان پایدار هستیم و میتوانیم مقداری دیرتر تورم را به محصولاتمان وارد کنیم.
چقدر سود تقسیم میشود؟
بخاری از گروه مالی مفید درمورد سود تقسیمی شرکت از رئیس هیات مدیره آن پرسید و خدا بخشی پاسخ داد: ما معمولا بر اساس حداقل قانون توسعه تجارت تقسیم میکنیم (10 درصد)، اما اگر بحث توسعه نداشته باشیم سود بیشتری تقسیم میکنیم.
وی افزود: در سالهای گذشته همان 10 درصد را تقسیم کردهایم تا از مزیتهای معافیت مالیاتی بهره ببریم. همچنین صادرات کمک میکند که معافیتهای مالیاتی بیشتری را کسب کنیم و هر راهی که بتوانیم برای کاهش مالیات استفاده میکنیم. همچنین در حوزه دانش بنیان نیز تلاشهایی کردیم.
قدرت قیمت گذاری بالاتر در برخی محصولات
خدابخشی ادامه داد: با توجه به تنوع پرتفولیو گروه سس، بیشترین محصولات ما فستفودی است بر همین مبنا قیمت نهایی محصولات مهرام حدودا دو برابر ماست چراکه ما با همان کیفیت و با همان مواد اولیه کار خودمان را از بیزنس تو بیزنس شروع کردهایم تا بتوانیم مسیر پیشروی خود را هموار کنیم. کالایی مثل مایونز و کچاب، چون شدت رقابت داخلش زیاد است نمیتوانیم بالاتر از عرف قیمتگذاری کنیم، اما در DRESSING و SUPPLEMET به علت حاکم بودنم نوآوری دستمان برای قیمت گذاری بازتر است.
خرید کارمزدی گوجه
در حال حاضر تنها 20 درصد روغن گروه سلیکو را مصرف میکنیم و در دو ماه گذشته اولین زمانی است که ما با نام خود شرکت کوچین روغن وارد کردیم. در کیس گوجه فرنگی نیز صنعت شکل گرفته و در یک فصل کل نیاز سال را خریداری میکنیم تا به صورت کارمزدی با 2 یا 3 مجموعه کل نیاز گوجه فرنگی خود را خریداری کنیم.
چرا از مهرام بیشتر سود میکند؟
بخاری از گروه مالی مفید طی سوال دیگری از خدابخشی پرسید: دوره وصول شرکتی مانند مهرام به مراتب از شما طولانیتر است و قائدتا باید حاشیه سودش هم بیشتر باشد، چرا شما حاشیه سودتا بیشتر است و چند درصد از فروشتان بیزنس تو بیزنس است؟
خدابخشی پاسخ داد: حاشیه سود ناخالص شرکت در ادوار گذشته همیشه بهتر از مهرام بوده است؛ علت این اتفاق به چند بخش تقسیم میشود؛ نخست اینکه با استفاده از ساختار گروه کاله توانستیم به منابع ارزان تری دست پیدا کنیم، دوم اینکه به علت وجود گروه سالیکو تورم دیرتر در بخش مواد اولیه متوجهمان میشود و از آن طرف تورم نهایی محصول در فروش زودتر اتفاق میافتد، سوم اینکه سازمان کوچک است، اما EFFICINCY (کارایی) بالایی دارد و به واسطه اینکه در زنجیره خودمان به دنبال جایگزین ارزانتر میگردیم توانستیم حاشیه سود خود را بالاتر ببریم. مورد چهارم اینکه مهرام هزینه بسیار زیادی روی تبلیغ برندش میکند، اما در گروه ما چنین اتفاقی نمیافتد.
خدابخشی تصریح کرد: به عنوان کسی که در بازار فعالیت میکنم تاکید دارم که بهرام از پتاتنسیل درون گروهی خودش استفاده نمیکند وگرنه هم میتواند فروش و هم درآمد بیشتری داشته باشد.
چرا دوره وصول بیشتر است؟
وی در ادامه، پاسخ خود به چرایی کوتاه بودن دوره وصول را نیز اعلام کرد و گفت: پخش کوچین در کنار گروه لبنی انجام میشود و گروه لبنی دوره وصول کوتاهتری دارد به همین واسطه فرهنگ صنعت لبنی به سس هم انتقال پیدا کرده است.
همچنین در شرکت مهرام نیز کنسرویجات دوره وصول سنگینتر و بزرگتری نسبت به دوره وصول سس دارد و، چون محصولاتش به سمت کنسرویجات حرکت میکند سس این شرکت نیز دوره وصولش طولانیتر میشود.
همچنین زمانی که در حوزه سوپرمارکت دارید فعالیت میکنید باید دوره وصولتان کوتاهتر از فستفودی باشد پس مهرام میتواند دوره وصول کوتاه مدتتری داشته باشد، اما چنین اتفاقی نیفتاده ست.
مالیات 25 میلیاردی 700 میلیون شد
نادری، مدیرعامل کوچین در پاسخ به این سوال که برگشت مالیات در شرکت 20 درصد است 18 درصد است یا چیز دیگری اعلام کرد:27 سال سابقه فعالیت در سازمان حسابرسی دارم و ما از همه ظرفیتهای خودمان استفاده میکنیم و بزرگترین معافیتهای ما صادراتی است در سال 1402 ما به تفاوت درخواستی سازمان مالیاتی 25 میلیارد بود که در تجدید نظر به 700 میلیون رسید، اما مجدد این عدد در 1403 درخواست شده و این را بگویم که معافیت برآوردی ما 8 درصد است و در ارزشگذاری نگاهی محافظه کارانه وجود داشته.
با بورسی شدن مالیات کم میشود
عباسپور مدیر ارزشگذاری تامین سرمایه تمدن اظهار کرد: افزایش پرسنل شرکت باعث میشود که مشمول تخفیفات مالیاتی شود و فروش صادراتی معاف از مالیات است و با لحاظ کردن نکات تورمی و افزایش سود عملیاتی تبصره 7 ماده 5 قانون مالیات، شرکت مشمول تخفیفات مالیاتی میشود. با عرضه سهام در بازار نیز میتواند از تخفیفات مالیاتی بیشتری برخوردار شود.
وی افزود: اگر میبینید که در بند حسابرس به مالیات اشاره شده و یا مالیات در سالهای متمادی نوسان دارد مرتبط با اختلافات بین شرکت و سازمان مالیاتی است، ممکن است اداره مالیات برخی از هزینهها را نپذیرد و یا ممکن است شیوه محاسبه رشد تورم تفاوت داشته باشد.
عباسپور اظهار کرد: نرخ مالیاتی شرکت نسبتاً پایین است و بخش قابل توجهی از آن توسط سازمان مالیاتی پذیرفته شده است.
مالیات نرخ ثابتی ندارد
فرشیدی مدیر مالی شرکت کوچین نیز در این نشست گفت: با توجه به تغییرات روزانه قوانین مالیاتی، نمیتوان نرخ ثابتی برای مالیات تعیین کرد. محاسبات شرکت بر اساس دادههای داخلی و تیم مالیاتی گروه سولیکو انجام میشود و این تیم قادر است مسائل را به درستی شناسایی و از آنها دفاع کند.
وی افزود: به عنوان مثال، مالیاتی که 25 میلیارد تومان اعلام شده بود، پس از دفاعیات در هیئتهای تجدیدنظر به 700 میلیون تومان کاهش یافت؛ بنابراین ارائه یک نرخ دقیق ممکن نیست، اما برآوردهای اولیه همیشه بالاتر از واقعیت نهایی خواهد بود.
خبرنگار اقتصادآنلاین در این بخش از صحبتهای او از وی پرسید حل اختلافات شما با سازمان مالیات هرسال چقدر طول میکشد؟ چراکه برای سهامداران مهم است که بدانند مالیات چقدر میتواند در هر مرحله از فعالیت شرکت اثرگذار باشد، به ویژه هنگام تقسیم سود.
وی پاسخ داد: حل اختلافات مالیاتی حداقل یکسال طول میکشد و این موضوع میتواند روی تقسیم سود و برنامههای مالی شرکت تأثیرگذار باشد.
خدابخشی نیز در این مورد اظهار کرد: تیم مالی تلاش میکند هر جا ممکن است از قوانین و بخشنامههای صادراتی برای ایجاد ارزش برای سهامداران استفاده کند و دفاعیات شفاف ارائه دهد. وی افزود: نرخهای اعمال شده تاکنون معمولاً کمتر از برآوردهای اولیه بوده و تیم با توجه به شناخت سیستم مالیاتی کشور، حداکثر استفاده را از فرصتهای قانونی انجام میدهد.
سود راضی کننده نبود
بخاری، کارشناس گروه مالی مفید درمورد زمان بهره برداریهای پروژههای شرکت و علت دریافت تسهیلات 800 میلیاردی و هزینه 20 درصدی این مورد سوال پرسید. وی همچنین پرداخت کف سود تقسیمی را راضی کننده ندانست و خدابخشی پاسخ داد: در زمینه توسعه، شرکت از دو سال پیش سرمایهگذاریهایی برای بهینهسازی زیرساختهای تولید و پروسس در محیط قبلی کارخانه انجام داده است. این سرمایهگذاری شامل ساخت ساختمانها، ایجاد ظرفیت تولید و بهینهسازی موجودیهاست. بهینه سازی موجودی به این معنا که موجودی فعلی کارخانه کفاف 3 الی 4 روز را میدهد و ماباید این مورد را بهبود بخشیم تا خیالمان از حمایت در حوزه فروش راحت شود.
وی اظهار کرد: با این اقدامات، سرمایهگذاری اولیه به بهرهبرداری رسیده و تیم شرکت قادر است چرخه تولید را به نحوی مدیریت کند که مزیت رقابتی ایجاد شود و محصول برای بازار صادراتی آماده باشد.
رئیس هیات مدیره این شرکت بیان کرد: سیستمی که در حال حاضر با آن سس تولید میشود به صورت هات فیل است که باید به کلد فیل تبدیل شود تا ضایعات برگشتی را در بخش صادرات بسیار کمتر کنیم. همچنین ما خیلی از محصولاتمان وارد میشود و باید برای تولید آن در داخل فکر شود و سرمایهگذاری در این حوزه فکر شده است.
وی افزود: دولت در سال جاری نرخ حقوق و دستمزد را 35 افزایش داد و پورسانت فروش هم از این مورد متاثر بود ما وقتی که داریم سیستم ریتیل را توسعه میدهیم نیاز به توسعه منابع انسانی داریم، اما در انتهای دوره این عدد کاهشی خواهد بود چراکه رشد فروش تورم آن را جبرانم میکند.
خدابخشی همچنین تصریح کرد: رویه شرکت تا به امروز این بوده است که سود حاصل شده بیشتر به تولید برگردد، اما از زمان عرضه اولیه حداقلها مقداری افزایش پیدا کند.
خبرنگار اقتصادآنلاین در همین زمان گفت: درصد اعلام کنید ...
رئیس هیات مدیره این شرکت با بیان اینکه اگر درصدی بگویم از جانب خودم گفتم به این پرسش پاسخی نداد!
مونا کابلی مدیرعامل کارگزاری فارابی به این سوال پاسخ داد: بر مبنای امیدنامه و از آنجایی که طرح توسعه برای شرکت مطرح شده است اگر تقسیم سود آسیبی به این طرح نزند حداکثر سیاست تقسیم انجام میشود، اما اگر محدودیت باشد سرمایه در گردش را از محل سود تقسیم میکنند.
بخاری از گروه مالی مفید در مورد ارزش جایگزینی شرکت پرسشی مطرح کرد و کابلی به این پرسش نیز پاسخ داد: گزارش در زمانی که تهیه شده نرخ پایین تری نسبت به امروز داشته و در صنعت غذا نمیتوان ارزش جایگزینی مطرح کرد و هنر فروختن اهمیت دارد چراکه رقابت بسیار زیادی وجود دارد.
جدال بر سر تقسیم سود ادامه دارد
عباسپور مدیر تامین مالی تامین سرمایه تمدن با لحنی تند به مدیران و تحلیلگران حاضر در جلسه نقد وارد کرد و گفت: نرخ صفر مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل سود انباشته وجود دارد و شرکت میتواند از این فرصت برای اجتناب قانونی مالیات استفاده کند و چه اشکالی دارد که از این طریق سود تقسیمی نشود وی افزود: سود تقسیمی محدود، اما رشد قیمت سهم در بازار، بخشی از ثروت سهامداران را تشکیل میدهد. وقتی شرکت بتواند مالیات کمتری پرداخت کند، سود افزایش مییابد و در صورت ثابت بودن نسبت پی بهای، قیمت سهام نیز رشد خواهد کرد.
خبرنگار ما در واکنش به صحبتهای عباسپور: مبتدیات بازار را همه افراد حاضر در جلسه در خاطرشان هست و نیازی به توضیح شما نیست. سوال مطرح شده در خصوص سود تقسیمی به این دلیل طرح شده است که سرمایهگذارانی که به دنبال این سود هستند این سهم را خریداری کنند یانه. مجدد تاکید میکنم همه افراد حاضر در جلسه این مبتدیات را بلدند.
سود تقسیمی نماد تولید ارزش است
بابازاده، مدیرعامل گروه مالی فارابی در راستای آرام کردن مدیران سرمایهگذاری حاضر در این جلسه نکتهای را کوتاه بیان کرد: سیاست تقسیم سود بر ارزشگذاری و استقبال بازار تأثیر دارد. وی افزود: جریان نقد خارج شده به دست سهامداران باعث میشود بازار باور کند که شرکت ارزش افزوده واقعی تولید میکند. بابازاده تصریح کرد: مرور این سیاست توسط هیئت مدیره و مجمع سهامداران به ایجاد ثبات رویه کمک میکند و برای بازار ارزشگذاری شرکت اثرات مثبت خواهد داشت.
مدیرعامل گروه مالی فارابی بیان کرد: همچنین شما خیلی قاطع گفتید 10 درصد و حاضران جلسه ناراحت شدند. یک ثبات رویه داشته باشید که سیاست واحدی را در سالهای متمادی داشته باشید تا سهامدار بداند هر سال چقدر تقسیم سود از سمت شرکت انجام میشود
آشتی بازار سرمایه و کارآفرینان
خدابخشی اظهار کرد: این اولین تجربه شرکت کوچین در تعامل با خانواده بازار سرمایه است. تاکنون میزان سود شرکت صرف افزایش سرمایه و توسعه ارزش میشد و این رویکرد در شرایط فعلی کشور منطقیتر است. وی افزود: در شرایط فعلی اقتصادی، ارائه عدد قطعی برای سیاست تقسیم سود ممکن نیست، زیرا وضعیت انقباضی موجود اجازه نمیدهد ارقام دقیق اعلام شود. با این حال، اگر فروش سالانه شرکت به حدود چهار همت برسد و با توجه به مصرف 60 درصدی مواد اولیه و تورم حدود 50 درصد، نیاز به منابع بیشتر برای شرکت ایجاد خواهد شد. وی تأکید کرد: نگاه شرکت در بازار سرمایه باید منطقی باشد و تمرکز بر ایجاد ترکیبی از رشد و تقسیم سود است.
رئیس هیات مدیره کوچین ادامه داد: باید یک آشتی بین بازار سرمایه با کارآفرینان صورت بگیرد چرا که کارآفرینان به دنبال توسعه بیشترند و شعار سالی یک کارخانه در ذهن دارند، اما بازار سرمایهایها به دنبال مطالبه بیشتر، قطعا در این خصوص یک جلسه در هیات مدیره خواهیم داشت، اما در حال حاضر نمیتوانم عدد قطعی اعلام کنم.
سهامدار عمده به دنبال خارج کردن پول است
عباسپور نیز اظهار کرد: توجه به سهامداران ضروری است. اگر تقسیم سود بیش از حد بالا باشد و سهامداران عمده بخواهند سود را خارج کنند، رشد شرکت محدود خواهد شد سهامدار عمده ممکن است بگوید که همه دارند سود تقسیمی را خارج میکنند و چرا من نکنم.
سایز بازار سالانه 3 درصد رشد میکند
رئیس هیات مدیره کوچین اعلام کرد: سالانه بین 3 و 4 درصد صنعت رشد سایز بازارش رشد میکند، اما نگاهی که ما داریم اولیت ما گرفتن سهم بازار از رقباست و تعداد خریداران را از 40 هزار به 65 هزار برسانیم و در حوزه تنوع بازار، به بخشهایی که حضور نداشتیم ورود کنیم. همین مورد امسال باعث این اتفاق شده است تا نسبت به سال گذشته رشد 20 درصدی محقق شود.
ارقام افشا میشود، اما فرمول لو نمیرود
خدابخشی در خصوص اینکه چرا رقم دقیق مصارف مواد جز به جز در صورت مالی وجود ندارد اعلام کرددر گزارشها اطلاعات دقیق مصرف مواد اولیه منتشر نمیشود تا محرمانگی حفظ شود. با این حال، پنج ماده اولیه اصلی شامل روغن، گوجه فرنگی، شیرینکننده گلوکز، نشاسته و سرکه هستند.
کابلی، مدیرعامل کارگزاری فارابی نیز در این خصوص گفت: از آنجایی که در صنع غذا و دارو بحث فرمولاسیون افشای بیشتر به محرمانگی آسیب میزند.
31 درصد مواد اولیه روغن است
رئیس هیات مدیره شرکت کوچین افشا کرد: 31 درصد مواد اولیه تهیه شده روغن است پس از آن رب گوجه فرنگی با 28 درصد شامل شکر و گلوکز اس و چهارمین نیز نشاستهها هستند و پنجمین مورد نیز سرکه است. در مجموع همه این موارد 86 الی 87 درصد بهای تمام شده را تشکیل میدهند.
وی با بیان این مهم که برای توسعه بلند مدت اقدام به دریافت وام نکرده افزود: ما از نقطه فروش قیمت گذاری انجام میدهیم و بدون شک در بازار عراق به عنوان بازاری که نرخ رشد بسیار بالایی دارد نیز قیمت گذاریمان بر مبنای رقبای خارجی است و محلی قیمت گذاری نمیکنیم.
کوچین هم قیمت آمریکا گاردن
خدابخشی ادامه داد: به عنوان مثال و در ترکیه قیمت گذاری ما هم راستا با آمریکا گاردن است. همچنین هزینههای مازاد نیز وجود دارد و بر اساس نرخ صادراتی باید تعیین شود. ضمن اینکه تا آنجایی که توانستیم نرخ بالاتری را در نظر گرفتیم تا سود بیشتری کسب کنیم. همچنین فروش محصول صادراتی با قیمت داخلی صرفه ندارد و بهتر است همان در داخل به فروش رسد.
سود شرکتها جابهجا نمیشود
خدابخشی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود بیان کرد: در حوزه جابجایی سود و نگرانی مدیران باید بگویم که ساختار گروه به شکل حقوقی نیست و بیزینس در حدود خودش فعالیت میکند و کاله تا به امروز سود بیزنسی را از بیزس دیگری بر نداشته است. ما همین الان از امکانات درون گروهی برای توسعه استفاده میکنیم، به عنوان مثال تولید ساندویج گروه در حال توسعه است و یکی از ملزومات آن استفاده از سس ماست.
وی افزود: علت افزایش حسابهای دریافتنی این است که جابه جایی پول سخت شده و پول را به صورت دلار بیشتر نگهداشتیم کما اینکه یک دستگاه هم میخواستیم بخریم و مازاد شد و نرخ و نگهداشت طولانیتر شد.
امکان حذف 3 درصد کاله وجود دارد
رئیس هیات مدیره کوچین توضیح داد: تقریبا تمام کانالهای فروش داخلی بانی چاو و در خارج از ایران نیز گروه کاله است و تمامی این موارد شامل 3 درصد است و اگر روزی بخواهیم از برند کاله استفاده نکنیم، میتوانیم 3 درصد را دیگر پرداخت نکنیم.
خدابخشی ادامه داد: استفاده از برند کاله در کوتاهمدت اولویت اصلی است و توسعه برند جدید در ایران حداقل سه سال زمان میبرد. سرمایهگذاریها و فناوریها نیز برای بهبود پروسه تولید و بستهبندی به کار گرفته شدهاند تا توان عملیاتی شرکت افزایش یابد.
وی در بخشی دیگر از صحبتهای خود اعلام کرد: در سال گذشته و در شهرک صنعتی حداقل دو روز در هفته تعطیل بود که آسیب طیادی به تولید زد و باید به سمت شیفت دو و سه رفتیم. همچنین در آینده نهایتا 10 درصد رشد منابع انسانی خواهیم داشت.
برنامههای پیش رو ...
خدابخشی در مورد اهداف برنامههای توسعهای اعلام کرد: ما باید ذخایر احتیاطی باید معدل 10 تا 15 روز نگهداری کنیم چراکه در سال پیش رو رساندن محصول به نقطه فروش مقداری سخت میشود. ضمن اینکه ظرفیت سازی 200 تن روزانه به علت انعطاف پذیر کردن در مقابل بی برقی، اعتصابات و ... در سال آینده انجام شده است.
خدابخشی در پایان تأکید کرد: ظرفیتسازی صورت گرفته انعطافپذیری لازم برای شرایط کمآبی، خاموشی یا محدودیتهای برق را ایجاد میکند و تلاش میکنیم منابع انسانی و تولید بهینه مدیریت شود تا عملکرد شرکت حداکثر بهرهوری را داشته باشد.