دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴
راه و مسکن

تحقق حداقلی احکام برنامه هفتم به سالانه ۸۲۹ همت منابع مالی نیاز دارد

تحقق حداقلی احکام برنامه هفتم به سالانه ۸۲۹ همت منابع مالی نیاز دارد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش این وزارتخانه به منظور تحقق اهداف مندرج در قانون کمبود منابع مالی است، گفت که برای تحقق حداقلی احکام برنامه به طور میانگین سالانه حداقل به ۸۲۹ همت منابع مالی نیاز داریم.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری شاخص بازار: فرزانه صادق مالواجرد روز دوشنبه در جلسه علنی مجلس به‌منظور بررسی پیشرفت اجرای احکام برنامه هفتم پیشرفت افزود: در مجموع 148 حکم برنامه هفتم متوجه وزارتخانه راه و شهرسازی است که شامل 122 سنجه کمی است؛ از این تعداد 88 سنجه بیش از 80 درصد تحقق داشته و 13 سنجه کمتر از 50 درصد محقق شده است.

وی بیان‌داشت: در طول زمان سپری شده از دولت سعی کردیم با روش‌های مختلف تأمین مالی کمبود منابع عمومی را جبران کنیم، اما در هر صورت برای تحقق حداقلی احکام برنامه به طور میانگین سالانه حداقل به 829 همت منابع مالی نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در شاخص دسترسی به مسکن، در سال پایان برنامه هدف رسیدن از 9 سال به 7.5 سال بوده که در سال نخست 2 درصد بیشتر از میزان هدفگذاری، محقق شده است.

وی ادامه‌داد: درخصوص کاهش سطح بافت‌های فرسوده هدف‌گذاری برای سال اول 2 درصد بوده که محقق شد. در صنعتی سازی مسکن هدف‌گذاری سال اول سه درصد بوده که 4.9 دهم درصد محقق شده است.

صادق ادامه‌داد: در احداث مسکن شهری هدف‌گذاری 1.5 میلیون واحد در طول پنج سال بوده که برش سال نخست، بهره‌برداری از 185 هزار واحد بوده که141 هزار و 700 واحد محقق شد.

وی اظهار داشت: همچنین در ساخت مسکن روستایی از هدف 200 هزار واحد سالانه، 166 هزار واحد در سال اول تأمین شده است.

این عضو کابینه دولت چهاردهم خاطرنشان‌کرد: در سایر انواع مسکن، هدف‌گذاری 2 میلیون واحد برای پنج سال و 400 هزار واحد برای سال اول بوده که 305 هزار واحد محقق شده است. در موضوع بازسازی بافت فرسوده نیز هدف‌گذاری 500 هزار واحد برای پنج سال و 80 هزار واحد برای سال اول بوده که در مجموع بیش از 72 هزار پروانه ساختمانی در سال نخست صادر شد.

وی اظهار داشت: در خصوص تکلیف مندرج در تبصره (1) بند ب ماده 50، میزان هدف تعیین شده در قانون 330 هزار هکتار در طول پنج سال است که از این میزان 66 هزار هکتار باید در سال نخست محقق می‌شد که بیش از 47 هزار هکتار با میانگین نفر در هکتار کمتر از 100 نفر محقق شده است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: البته پیشنهاد اصلاح این بند به همراه دلایل توجیهی آن از قبیل محدودیت‌های ناشی از قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و ملاحظات زیست‌محیطی و پدافند غیرعامل، همچنین عدم تأمین آب به دلیل ناترازی‌های موجود و به‌ویژه تامین منابع مالی مورد نیاز برای آماده سازی و ارائه خدمات زیربنایی و روبنایی که حداقل به میزان 6 هزار و 600 همت برآورد می‌شود، توسط دولت ارائه شده است.

وی در ادامه درخصوص شناسایی ساختمان‌های نا ایمن، بیان‌داشت: درخصوص بند ج ماده 52، شیوه نامه اجرایی شناسایی ساختمان‌های ناایمن و چک‌لیست‌های ارزیابی در دو بخش سازه و حریق تهیه و جهت ابلاغ به استانداری‌ها به وزارت کشور ارسال شده است.

صادق اظهار داشت: در اجرای بند الف ماده 53، اطلاعات همه طرح‌های جامع و تفضیلی شهرها، 90درصد طرح‌های جامع کلان شهرها، 70 درصد فرآیند اخذ مجوز کارگروه امور زیربنایی و 50 درصد فرآیند اخذ مجوزهای کمیسیون ماده پنج و شورای‌عالی معماری و شهرسازی رقومی سازی شده است.

تحقق ترانزیت 20 میلیون تنی در سال نخست برنامه

وی گفت: بر اساس جدول 13 مندرج در ماده 56 باید ترانزیت در پایان برنامه به میزان 40 میلیون تن و در پایان سال نخست به 16 میلیون تن می‌رسیدیم که در پایان سال اول حدود 20 میلیون تن ترانزیت محقق شده است. اما با وجود این درصد تحقق بالا در سال اول به دلیل عدم امکان تامین مالی جهت احداث زیرساخت‌های ریلی و ناوگان، پیشنهاد اصلاح این بند توسط دولت داده شده است.

این عضو کابینه دولت تاکید کرد سهم حمل‌ونقل ریلی از کل بار زمینی باید در طول پنج سال به 30 درصد برسد که از این میزان 7.9 دهم درصد در سال اول محقق شده است. از آنجا که تحقق این هدف، نیازمند سرمایه‌گذاری بیش از 16 میلیارد دلاری است. دولت پیشنهاد اصلاح این بند را به‌صورت مکتوب به مجلس ارسال کرده است.

وی اضافه‌کرد: درخصوص سهم راه آهنی بنادر نیز هدف‌گذاری 25 درصد در پایان برنامه بوده که 7.4 دهم درصد در پایان سال نخست محقق شده است. پیشنهاد اصلاح این بند نیز به دلیل عدم دسترسی به منابع مالی مورد نیاز آن، توسط دولت به مجلس ارائه شده است.

صادق خاطرنشان‌کرد: به منظور احداث زیرساخت‌های ریلی مندرج در ردیف 5 جدول 13، سهم برقی‌سازی یک‌هزار کیلومتر بوده که در سال اول برنامه، تکمیل مطالعات و انعقاد قرارداد برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد به طول حدود یک‌هزار کیلومتر به‌علاوه ناوگان مورد نیاز تکمیل و در سال 1404 مصوبه شورای اقتصاد جهت دریافت فاینانس خارجی برای آن اخذ شد.

وی یادآور شد: همچنین در سال نخست 80 کیلومتر احداث خطوط فرعی هدف‌گذاری شده بود که 36 کیلومتر آن محقق شد و همه 220 کیلومتر خطوط اصلی هدف‌گذاری شده نیز ریل‌گذاری شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هدف‌گذاری نوسازی و تامین 550 دستگاه لکوموتیو در طول پنج سال تکلیف دیگر این وزارتخانه در قانون بوده که قراردادهای لازم برای خرید و بازسازی کشنده‌ها منعقد و تعداد 25 دستگاه در سال اول تحویل گرفته شده است.

وی افزود: در خصوص ردیف 7 جدول مذکور، عملکرد در شاخص سرعت سیر بازرگانی بار و سرعت سفر در سال اول برنامه نسبت به هدف تعیین شده تحقق بیش از 100 درصدی داشته است.

تشکیل ستاد ملی گذر

صادق بیان‌داشت: ستاد ملی گذر مندرج در بند الف ماده 57 در تاریخ دوم مهرماه 1404 تشکیل و کلیات سند برنامه ملی گذر موضوع جزء 2 بند الف ماده 57 در آن مصوب شد. البته نخستین جلسه دبیرخانه در تاریخ 23 اردیبهشت 1404 به ریاست وزیر راه و شهرسازی تشکیل شد.

وی یادآور شد: در راستای اجرای جزء 4 بند ت ماده 57، در سال 1403 تعداد یک‌هزار و 467 صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی کشور افزوده شد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان‌کرد: ‌با همراهی همکاران وزارت راه و شهرسازی، مهندسان، مشاوران، کارگران، پیمانکاران و به‌ویژه سرمایه‌گذاران، اهداف قانون برنامه هفتم قابل تحقق است.


نظرات شما
آخرین اخبار