پایگاه خبری شاخص بازار: قاسم خرمی، در نشست خبری بیستوهشتمین سال رتبهبندی شرکتهای برتر ایران (IMI100)، اظهار کرد: سازمان مدیریت صنعتی یکی از قدیمیترین و قدرتمندترین نهادهای تحقیق و آموزش در کشور است، این سازمان علاوه بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی متنوع، هر سال میزبان برنامههای ملی مختلفی از جمله جایزههای تخصصی است و امسال نیز همچون سالهای گذشته، این رویدادها برگزار خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد: برگزاری اینگونه رویدادها از جمله رتبهبندی شرکتهای برتر، جزو فعالیتهای متعارف سازمان در حوزه مشاوره بهشمار میرود. سازمان مدیریت صنعتی با توجه به جایگاه تاریخی و نقش تأثیرگذار خود در اقتصاد ملی، میتواند در تدوین توسعه صنعتی کشور ایفای نقش کند و جایگاه شایسته خود را بیش از پیش بشناسد. هدف چنین رویدادهایی هم تحقق اهداف ملی و هم کمک به پیشبرد اهداف بنگاههای اقتصادی است.
وی ضمن اشاره به جایگاه ویژه شرکتهای برتر در اقتصاد کشور گفت: 100 شرکتی که هر سال توسط سازمان مدیریت صنعتی انتخاب میشوند، به معنای واقعی کلمه قدرتمندترین شرکتهای موجود در کشور هستند. بررسی این شرکتها تصویری واقعی از اقتصاد و فضای کسبوکار ایران ارائه میدهد.
خرمی تاکید کرد: تمام سیاستگذاریهایی که هر سال در کشور رخ میدهد ـ چه حمایتهای دولت از رشتهصنایع و فعالیتهای خاص و چه کمتوجهی به برخی دیگر از حوزهها ـ بازتاب مستقیمی در عملکرد این شرکتها دارد و در فرآیند انتخاب آنها مشهود است. بنابراین انتخاب صد شرکت برتر و مطالعه وضعیت آنها، به نوعی تصویری واقعی از شرایط اقتصاد ایران را نمایان میسازد.
شرکتهای موفق باید در اولویت حمایتهای دولت قرار گیرند
این مدیر صنعتی، در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به ویژگیهای رتبهبندی صد شرکت برتر ایران گفت: این رتبهبندی علاوه بر آنکه بر پایه شاخصهای تخصصی انجام میشود، فرصتی برای اعتمادسازی عمومی و بسترسازی جهت مشارکت و سرمایهگذاریهای عمومی نیز به شمار میرود. خوشبختانه این رویداد طی سالهای گذشته بهگونهای کیفی برگزار شده که حتی یک مورد اعتراض رسمی از سوی شرکتکنندگان نسبت به نتایج آن وجود نداشته است. ممکن است در رسانهها یا افکار عمومی بحثهایی مطرح شود، اما هیچ شرکتی که در فرآیند ارزیابی حضور داشته، نسبت به سازوکار یا عملکرد تیمهای ارزیابی اعتراضی نداشته است. دلیل این موضوع شفافیت فرایند و امکان دسترسی شرکتها به داشبورد عملکردی یکدیگر است؛ بهگونهای که هر شرکت میتواند وضعیت خود را در شاخصهای مختلف با سایر شرکتهای برگزیده مقایسه کرده و برای بهبود عملکرد تلاش کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با طرح این پرسش که «پس از انتخاب این شرکتها بهعنوان 100 شرکت برتر چه اتفاقی میافتد؟» تصریح کرد: تا امروز نگاه غالب این بود که ما صرفاً این برندهای معتبر را به جامعه معرفی میکنیم و بهرهبرداری از این اعتبار بر عهده خود شرکتهاست. اما از این پس، سیاست سازمان مدیریت صنعتی و به تبع آن وزارت صمت، حمایت از شرکتهای موفق خواهد بود. به بیان دیگر، به جای حمایت از شاگردان ضعیف، حمایتها باید متوجه شاگردان زرنگ و موفق کلاس شود.
خرمی با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد حمایتی ادامه داد: شرکتهایی که با مدیریت کارآمد، آموزش نیروی انسانی، نوسازی تجهیزات، بهرهگیری از صنایع مدرن و فناوریهای نوین ارتباطات و اطلاعات توانستهاند جایگاهی ممتاز به دست آورند، باید در اولویت مشوقهای دولتی ـ چه در حوزه بانکی، ارزی یا سایر بخشها قرار گیرند. این بنگاهها الگوهای موفقی هستند که علاوه بر ارتقای برند خود، تأثیر ملموسی در تولید ناخالص داخلی و اقتصاد ملی داشتهاند. بنابراین شایسته است هم بهصورت کلامی مورد تقدیر قرار گیرند و هم در عمل از حمایت دولت برخوردار شوند.
وی افزود: سازمان مدیریت صنعتی در این مسیر تلاش خواهد کرد الگوهای مدیریتی موفق را مستندسازی کرده و از طریق تدوین کتابهای تخصصی یا راهاندازی مرکز تاریخ شفاهی (که در شرف تأسیس است) این تجارب ارزشمند را در اختیار جامعه و بهویژه کسبوکارهای نوپا قرار دهد. شرکتهای برتر پیشرانان اقتصاد و الگوهای موفقی هستند که نقش کلیدی در توسعه برند ملی ایفا میکنند. اگر قرار باشد برند ایران در عرصه جهانی تقویت شود، یکی از ابزارهای اصلی این مسیر، اتکا به شرکتهای موفق داخلی در بخش دولتی و خصوصی خواهد بود.