يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
انرژی

چرایی عدم اثرگذاری بحران دریای سرخ بر بازارهای انرژی

آیا قیمت نفت آبستن تحولات بزرگ است؟

آیا قیمت نفت آبستن تحولات بزرگ است؟
در گذشته، هر گونه گمانه‌زنی مبنی بر درگیری در خاورمیانه باعث افزایش قیمت نفت می‌شد؛ اما به نظر می‌رسد که چنین روندی به گذشته مربوط است و اکنون که جنگ بین اسرائیل و حماس در حال گسترش است، تانکرها و کشتی‌های کانتینری دریای سرخ را ترک می‌کنند و با این حال، با وجود یک اختلال واقعی در عرضه در ایالات متحده، قیمت نفت به جایی رسیده است که یک ماه پیش بود.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری شاخص بازار، اقتصادآنلاین - آرش نصیری: موج حملات یک ماهه حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، شرکت‌های کشتیرانی را به وحشت انداخته و باعث شده کشتی‌ها مسیر خود را از منطقه خطر منحرف کنند، حتی در حالی که نیروهای دریایی ایالات متحده و بریتانیا به حملات تلافی‌جویانه علیه حوثی‌ها ادامه می‌دهند؛ هر چند کاری که حملات بی‌ امان و فزاینده انجام نداده‌اند، این است که چندان منجر به به هم ریختگی بازارهای انرژی نشده‌اند.

در واقع، درست در جایی که حدود 12 درصد از ترانزیت عرضه نفت از طریق دریا در جهان را تشکیل می‌دهد این ثبات بازار انرژی شگفت‌آور است و پس از بیش از یک ماه حملات مداوم راکتی و موشکی به انواع کشتی‌های تجاری در دریای سرخ که بخشی از کمپین حوثی‌ها برای مجازات اسرائیل برای تهاجم به نوار غزه است، قیمت نفت خام برنت لندن با حدود 78 دلار در هر بشکه کمتر از آنچه در اوایل دسامبر بود را به خود دید. قیمت بنچمارک آمریکا از اواخر نوامبر به سختی تغییر کرده است و در حدود 73 دلار در هر بشکه باقی مانده است.

اما علت عدم واکنش بازارهای انرژی چیست؟ به نظر می‌رسد دلایل زیادی وجود دارد و  عوامل بنیادی بازار نفت بسیاری از واکنش‌ها را توضیح می‌دهند.  مورد اول نکته‌ای است که فارن پالیسی در گزارش اخیر خود اشاره کرده است. باب المندب که حوثی‌ها آن را غیرقابل عبور می‌کنند با تنگه هرمز یکسان نیست: اولی مسیری مناسب برای سوئز و اروپا است، اما جایگزین‌هایی دارد، در حالی که دومی به خودی خود منبع و مجرای حیاتی نفت است.

مورد دیگر علت عدم واکنش آنطور که جان کمپ از رویترز در ستون اخیر خود نوشت این است که همه انتظار دارند تقاضا برای نفت در سال جاری تقریباً به همان میزان تولید در ایالات متحده، برزیل و گویان افزایش یابد و به همین دلیل است که قیمت نفت حتی در مواجهه با اختلالات عمده عرضه و یک اختلال واقعی افزایش نمی‌یابد.

مثلاً این هفته شاهد کاهش تولید نفت خام در داکوتای شمالی بین 650000 تا 700000 بشکه در روز بودیم که مقدار قابل توجهی از تولید روزانه است. اما به نظر می‌رسد که این کاهش هیچ تاثیری بر قیمت بین المللی نفت نداشته است. زیرا همه انتظار دارند به محض پایان یافتن آخرین موج سرما، این تولید به مسیر خود بازگردد.


نظرات شما
آخرین اخبار