پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳
سلامت

اهمیت آگاهی بخشی درباره اختلال اتیسم

اهمیت آگاهی بخشی درباره اختلال اتیسم
مدیر واحد آگاهی بخشی انجمن اتیسم ایران، گفت: در خیلی از اختلالات و بیماری‌ها شاید آگاهی بخشی به عنوان یک نقش مکمل باشد اما درمورد اتیسم اگر جامعه آگاه شود، خانواده‌ای هم که از یک فرد دارای اختلال اتیسم نگهداری می‌کند، راحت‌تر زندگی می‌کند.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، سجاد بهجتی با اشاره به لزوم آگاهی‌رسانی درباره اختلال اتیسم، گفت: علی‌رغم اینکه در بیشتر کشورها یک روز را برای اتیسم در نظر می‌گیرند، ما تصمیم گرفته‌ایم تا یک ماه را به این مناسبت اختصاص دهیم تا آگاهی رسانی بیشتری در این زمینه انجام شود.

وی افزود: دوم اپریل که روز جهانی اتیسم است، در ایران با 13 فروردین مصادف می‌شود که شاید از جنبه اطلاع رسانی نتوان فعالیت زیادی انجام داد از این رو، در روز 13 فروردین از مناسبت به شکل نمادین گذر می‌کنیم و طی یک ماه بعد از آن سایر اقدامات مهم را در حطیه آگاهی بخشی انجام می‌دهیم.

او ضمن اشاره به اهمیت آگاهی بخشی درباره اختلال اتیسم، تصریح کرد: در خیلی از اختلالات و بیماری‌ها شاید آگاهی بخشی به عنوان یک نقش مکمل باشد، اما در مورد اتیسم اگر جامعه آگاه شود، خانواده‌ای هم که از یک فرد دارای اختلال اتیسم نگهداری می‌کند راحت‌تر زندگی می‌کند. از سوی دیگر زندگی کردن و کنار هم بودن کودکان طیف اتیسم با کودکان سالم می‌تواند به رشد بهتر آنها کمک کند. 

بهجتی ادامه داد: از این رو از 3 سال قبل رویداد روز جهانی آگاهی بخشی اوتیسم را در ایران به شکل گسترده‌تر دنبال کردیم. برای سال 1402 تمرکز اصلی ما اول بر موضوع تشخیص و مداخله به موقع است تا خانواده سن طلایی تشخیص بیماری را از دست ندهد؛ تشخیص علائم اتیسم ساده است اما با افزایش سن ساده نمی‌ماند.

وی افزود: از سوی دیگر، خانواده یک فرد اتیسم همواره فشار زیادی را متحمل می‌شوند و حتی ممکن است از دید فردی که از اتیسم آگاهی ندارد، محکوم به عدم تربیت درست فرزند خود شوند؛ به همین دلیل قصد داریم در سال 1402 کاری کنیم که جامعه شرایط این خانواده را درک کند تا فشار از روی آنها برداشته شود.

او به تشریح برخی اقدامات انجمن اتیسم ایران برای برگزاری ماه اطلاع رسانی این اختلال پرداخت و گفت: برای این ماه با شهرداری‌ تهران و سایر کلانشهرها مکاتباتی داشته‌ایم که فضای اطلاع‌رسانی در اختیار ما قرار دهند. برای انجام "مسابقه دو" نمادین نیز هماهنگی‌هایی انجام شده است و همکاری‌های دیگری هم با سایر شرکت‌های خصوصی داشته‌ایم که در جهت آگاهی بخشی اقداماتی انجام دهد. همچنین از افراد مشهور هم برای اطلاع رسانی کمک گرفته‌ایم.

او در خاتمه تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها برطرف کردن نیازهای روزمره‌ای مانند خرید از سوپرمارکت است؛ چون گاهی اوقات صاحب مغازه شناختی از اتیسم ندارد و ممکن است به خاطر به هم ریختن یک قفسه و یا بی‌قراری‌های فرد اتیسم و... خانواده را همراهی نکند. از آنجایی که افراد دارای اختلال اتیسم چهره عادی دارند، بنابراین وجود اختلال آنها از چهره قابل تشخیص نیست و یکی از مهم‌ترین اقدامات این است که کسب و کارها یک شناخت حداقلی از اتیسم داشته باشند و با صبوری خانواده را همراهی کنند. 

بنابر اعلام روابط عمومی انجمن اتیسم ایران، 13 فروردین تا 13 اردیبهشت سال آتی، ماه آگاهی بخشی اتیسم در ایران خواهد بود.


نظرات شما
آخرین اخبار