جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
سلامت

رشد ۹.۵ درصد اهدای خون در سال ۱۴۰۱/اهمیت اهدای خون در روزهای پایانی سال

رشد ۹.۵ درصد اهدای خون در سال ۱۴۰۱/اهمیت اهدای خون در روزهای پایانی سال
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور از رشد ۹.۵ درصدی اهدای خون در ۱۱ ماه سال جاری خبر داد و در عین حال بر لزوم توجه به اهدای خون در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز تاکید کرد تا تامین خون و فرآورده‌های مورد نیاز بیماران با مشکل مواجه نشود.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، دکتر عباس صداقت درباره وضعیت اهدای خون در 11 ماه سال 1401، گفت: طبق گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، در 11 ماهه ابتدایی سال جاری حدود دو میلیون و 500 هزار نفر از هموطنان عزیز کشورمان به مراکز و کلینیک‌های اهدای سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، حدود دو میلیون نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

رشد 9.5 درصدی اهدای خون در کشور

وی افزود: خوشبختانه با احساس مسؤولیت هموطنان نوع دوست و تلاش تمامی کارکنان در مراکز انتقال خون سراسر کشور، سازمان انتقال خون ایران توانسته است در 11 ماهه نخست سال جاری، حدود شش میلیون واحد فرآورده‌های خون را  فرآوری و تأمین کند که بر این اساس شبکه ملی خون‌رسانی کشور در شاخص اهدای خون رشدی حدود 9.5 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تجربه کرده است.

صداقت ادامه داد: استان‌های خراسان شمالی، ایلام و لرستان به ترتیب با 34.7 درصد، 21.7 درصد، 20.8 درصد بیشترین رشد شاخص اهدای خون را نسبت به سایر استان‌های کشور در 11 ماهه ابتدای سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، به خود اختصاص داده‌اند. همچنین با همراهی هموطنان در استان تهران نیز شاهد 10.52 درصد رشد شاخص اهدای خون در 11 ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده‌ایم.

بانوان کدام استان‌ها بیشترین اهدای خون را داشتند؟

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران درباره وضعیت مشارکت بانوان در اهدای خون در سال جاری، گفت: مشارکت بانوان در شاخص اهدای خون در کشور در 11 ماهه نخست سال جاری همچنان به صورت چشمگیری کمتر از متوسط کشورهای توسعه یافته و تقریبا حدود 4.58 درصد برآورد می‌شود. در عین حال بانوان استان‌های لرستان، کردستان، خراسان شمالی و قزوین به ترتیب با 9.78 درصد، 9.28  درصد، 7.53 درصد و 7.06  بیشترین مشارکت را در امر اهدای خون در بین دیگر استان‌های کشور در 11 ماه نخست سال جاری داشته‌اند.

صداقت همچنین گفت: در 11 ماه اول سال جاری حدود 310 هزار نفر از اهداکنندگان خون، اهداکننده بار اول بوده‌اند که حدود 15.4 درصد از کل موارد اهدای خون را در طی این مدت شامل می‌شوند. بر همین اساس در همین بازه زمانی حدود 84.6 درصد از اهداکنندگان را، اهداکنندگان مستمر و باسابقه تشکیل داده‌اند.

لزوم مشارکت بیشتر جوانان در اهدای خون

وی گفت: سازمان انتقال خون ایران امیدوار است با توجه به تغییر هرم جمعیت اهداکنندگان و لزوم مشارکت هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان در تأمین ذخایر خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز مراکز درمانی و بیماران کشورمان، با استمرار سنت حسنه اهدای خون توسط هموطنان در طول یک سال، ضریب تبدیل اهدای بار اول به اهدای مستمر خون با سرعت و شتاب بیشتری در کشورمان رخ دهد. باید توجه کرد که اهداکنندگانی که در طی 12 ماه بتوانند سابقه اهدای موفق خون را حداقل دو بار و یا بیشتر ثبت کنند. به عنوان اهداکننده مستمر محسوب شده و کارت ویژه مربوطه را دریافت می‌کنند.

لزوم توجه به اهدای خون در روزهای پایانی سال و نوروز 

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به نزدیک بودن تعطیلات نوروزی نیز گفت: مردم در روزهای پایانی سال و همچنین در تعطیلات عید مانند همیشه برای اهدای خون مراجعه کنند تا میزان ذخایر خون کاهش پیدا نکند. در عین حال باتوجه به همزمانی تعطیلات نوروزی با ماه مبارک رمضان، هموطنان باید نسبت به اهدای خون جهت تامین خون و فرآورده‌های مورد نیاز بیماران توجه داشته باشند؛ چراکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن نیازی همیشگی است. بنابراین هموطنان در تعطیلات و در ماه مبارک رمضان برای اهدای خون مراجعه کنند تا تامین خون بیمارستان‌ها و بیماران با مشکل مواجه نشود.

صداقت تاکید کرد: در عین حال نحوه فعالیت مراکز اهدای خون در تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان به زودی اعلام می‌شود.


نظرات شما
آخرین اخبار