صادرات صنعت فولاد به ویژه در شرایط تحریم اقتصاد منهای نفت را با ارزآوری قابل توجه، جلوه ای دیگر می بخشد. صنعتی که با وجود همه بی مهری ها، صادرات آن نه تنها نماد توان تولید داخل را به منصه ظهور می رساند بلکه نشانه ای از حضور موثر ایران در بازارهای جهانی است اما در کنار آثار تحریم های خارجی برخی از قوانین و مقررات داخلی نیز به نمادی از خود تحریمی تبدیل شده که گردش چرخ توسعه صادرات فولاد کشور را کُند نموده است.
پایگاه خبری شاخص بازار: خبرنگار ما در آستانه بیست ونُهم مهرماه روز ملی صادرات، با رویکرد حاکم بر فضای صادراتی در صنعت فولاد کشور که تاثیر مستقیم بر شرکت های فولادی دارد،گفتگویی با مرتضی کرمی سرپرست مدیریت بازاریابی و صادرات ذوب آهن اصفهان انجام داده است که در ادامه می خوانید.
مرتضی کرمی گفت : طی شش ماهه اول سال جاری محصولات ذوب آهن اصفهان در 3 گروه کالایی بالغ بر 320 هزار تن به بیش از 10 مقصد نهایی صادر شده است که این حجم از صادرات با وجود شرایط سخت تحریم و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد عملیاتی بیش از 10 درصدی را نشان می دهد.
وی افزود : با توجه به عوامل بیرونی به ویژه تحریم های بین المللی، در حال حاضر مهمترین برنامه صادرات در زمینه توسعه بازار را می توان حفظ سهم و بازارهای هدف موجود عنوان کرد تا انشاا... با بهبود شرایط به ویژه در بخش قوانین و مقررات داخلی،افزایش کمی و کیفی صادرات و همچنین تنوع بخشی به بازارهای هدف را به تدریج شاهد باشیم.
توسعه هوشمندانه سبد محصولات صادراتی ذوب آهن
سرپرست مدیریت بازاریابی و صادرات شرکت تصریح کرد : توسعه سبد محصولات صادراتی ذوب آهن اصفهان با درک شرایط تولید، بهای تمام شده و ارزش قابل انتظار برای شرکت در دستور کار این مدیریت قرار داشته و دارد و در این راستا مذاکراتی با تعدادی از مشتریان برای صادرات برخی محصولات جدید از جمله انواع ریل به عنوان استراتژیک ترین محصول شرکت در حال انجام است.
وی در پاسخ به این سوال که صنایع فولادی در بخش صادرات با چه محدودیت هایی مواجه هستند چنین گفت : محدودیت های صادراتی در دو گستره قابل طرح هستند ؛ در بخش المللی : تحریم های ظالمانه و اخیراً فعال شدن ساز و کار موسوم به ماشه، وضع تعرفه های سنگین بر واردات فولاد در کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان،گرجستان،ترکیه و... به عنوان مهمترین بازارهای هدف صادرات فولاد ایران و همچنین اختلافات آمریکا و چین بر بازارهای آسیای جنوب شرقی، از جمله چالش ها به شمار می روند و اما در بُعد داخلی اختلاف شدید نرخ ارز رسمی (توافقی) در سامانه ارز و طلای بانک مرکزی با نرخ ارز در بازار آزاد و الزام به ثبت دفاتر با نرخ توافقی،صادرات از بازار داخلی با استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف به عنوان جدی ترین رقیب صادرات تولیدکننده، تغییرات مکرر و بعضاً غیر کارشناسی قوانین و مقررات، وضع عوارض صادراتی،کمبود و افزایش بهای حامل های انرژی، رقابت منفی برخی رقبای داخلی و افزایش مکرر هزینه های حمل جاده ای از جمله محدودیت ها در این بخش محسوب می شوند.
کرمی ادامه داد : چالش های حاکم بر فضای فولاد کشور به نوعی چالش های ذوب آهن نیز محسوب می شوند که طی دو سال گذشته بر حجم صادرات و تنوع بازارهای هدف صادراتی شرکت، تاثیر قابل توجهی داشته است لذا با توجه به اینکه عوامل مذکور در بُعد ملی و بین المللی خارج از کنترل شرکت و صنعت فولاد می باشد، همواره تلاش بر این است که ضمن مدیریت ریسک های مرتبط و همچنین انجام برخی اقدامات متناسب، پیگیری و مکاتبات مستمر با سازمان ها و نهادهای حاکمیتی در راستای اصلاح قوانین و رویکردها انجام گیرد.
سرپرست مدیریت بازاریابی و صادرات شرکت اظهار داشت : در راستای بهبود صادرات محصولات فولادی از مجموعه دولت، مجلس شورای اسلامی و سایر تصمیم گیران کلان کشور انتظار می رود با درک شرایط سخت تولیدکنندگان به ویژه فولادی ها، نسبت به اصلاح برخی رویکردها به ویژه در زمینه نرخ ارز و همچنین کارت های بازرگانی یکبار مصرف به عنوان حداقل نیازهای ضروری تولیدکنندگان فولاد، اقدام عاجل بعمل آورند.