چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
طلا و ارز

فروش شمش طلا با روش منسوخ چکش‌زنی و مشتریان دولتی/

بانک مرکزی چطور مانع از ورود «پول داغ» به بازار شد؟

بانک مرکزی چطور مانع از ورود «پول داغ» به بازار شد؟
هر چند بانک مرکزی با مجموعه ای از ابزارها تلاش کرده تا بازار سکه و ارز را به سمت آرامش پیش ببرد، اما ...
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری شاخص بازار، اقتصادآنلاین - احمدرضا مسعودی:بکارگیری روش های منسوخ و شروع حراج های شمش طلا با قیمت بالا، خود می تواند اندکی تاثیر مثبت این سیاست ها را زیر سوال ببرد؛ هر چند که همین روش های بداجرا هم، توانسته تا حدودی منجر به جلوگیری از ورود پول داغ به بازارهای سوداگرایانه طلا و ارز شود.

با افزایش انتظارات تورمی متاثر از بالا ماندن نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی و همچنین افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در منطقه، بازار طلا و ارز در هفته‌های گذشته نوسانات رو به بالای هیجانی را پشت سر گذاشته؛ به نحوی که دلار آمریکا در بازار آزاد و غیررسمی، به سقف تاریخی خود نزدیک شد، همچنین در بازار سکه و طلا هم تلاطم و نااطمینانی بر معاملات سایه انداخت و اعداد عجیبی از سکه و طلا روی تابلوی طلافروشان و صرافی ها نقش بسته است.

برخی از کارشناسان در ماه‌های اخیر اعتقاد داشتند که قیمت طلا و ارز تناسبی با واقعیت‌های اقتصادی ندارد و بانک مرکزی با ابزار گفتار درمانی و انتشار اخبار سیاسی مثبت ناظر به آزادسازی دارایی‌ها و پیوستن ایران به اتحادهای منطقه‌ای و جهانی نظیر بریکس و شانگهای توانسته قیمت‌ها را در کانال مشخصی کنترل کند و مانع از جهش ارزی شود.

البته فارغ از مخالفت هایی که با این اظهارنظرها وجود دارد و برخی از آنها نیز می تواند کارشناسی نباشدف این دست از کارشناسان اعتقاد داشتند نرخ ارز باید بر مبنای نرخ تورم تعدیل شود؛ چرا که در صورت بروز اتفاقات سیاسی منفی و یا کاهش فروش نفت، این احتمال وجود دارد که بازارساز نتواند دیگر ابزار و امکان مداخله مناسب برای جهت‌دهی قیمتها داشته باشد.

در نهایت پس از بروز نوسانات اندک در بازار طلا و ارز و موفقیت موقت بانک مرکزی در اصلاح نرخ‌ها، این بار مجموعه‌ای از تحولات منطقه‌ای در کنار بالا رفتن شانس ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید در سال آینده میلادی، شرایطی را رقم زد که این بار بانک مرکزی به چابکی موقعیت های گذشته نتواند تا به امروز نرخ ارز را در کانال هدفگذاری شده خود تثبیت کند.

به همین دلیل، بانک مرکزی در هفته‌های گذشته برای مهار نوسانات در بازار و به منظور جمع آوری نقدینگی سرگردان و کاهش سرعت گردش پول، از دو ابزار مختلف استفاده کرد؛ ابزار اول حراج شمش طلا در مرکز مبادله طلا و ارز ایران است که خریداران مختلف می توانند بنا بر نیازشان طلای مورد نیاز خود را تهیه کنند و صادرکنندگان هم می توانند با عرضه شمش طلا، رفع تعهد ارزی نمایند.

دومین ابزار بانک مرکزی که هفته گذشته از آن رونمایی شد، گواهی سپرده خاص است که سود 30 درصدی به متقاضیان این گواهی در سررسید خواهد داد. گزینه‌ای که احتمالا این قابلیت را دارد که در کوتاه مدت، مانع از ورود «پول داغ» به بازار طلا و ارز شود. البته در خصوص این اقدام بانک مرکزی کارشناسان این گزاره را مطرح می کنند که اگر قرار است نقدینگی جذب شده صرف فعالیت‌های تولیدی سودآور شود، چگونه تنها در مدت چند روز، چنین فعالیت هایی که سود بالای 30 درصد دارند، دسته‌بندی و اولویت بندی شده‌اند؟

به هر ترتیب با وجود اقدامات ضربتی بانک مرکزی، همچنان التهاب و تنش در بازار طلا و ارز برقرار است  و به همین منظور برای بررسی و اطلاع از شرایط حراج شمش طلا به سراغ مرکز مبادله رفتیم تا از پیدا و پنهان اولین ابزار بانک مرکزی برای مهار نوسانات روزهای اخیر با خبر شویم.


نظرات شما
آخرین اخبار