چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴
تولید و تجارت

ارزآوری پایدار با تغییر الگوی صادرات کالا‌محور به ارزش‌محور

ارزآوری پایدار با تغییر الگوی صادرات کالا‌محور به ارزش‌محور
وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز ملی صادرات در حضور رئیس جمهور بر اهمیت و جایگاه تاریخی و فرهنگی تجارت و بازرگانی ایران پرداخت و ضرورت ارزآوری پایدار این بخش از تجارت کشور را تغییر الگوی صادرات کالا‌محور به ارزش‌محور عنوان کرد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری شاخص بازار: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، «سید‌محمد اتابک» وزیر صنعت، معدن و تجارت، در بیست و نهمین سالگرد «روز ملی صادرات» بر نقش تجار ایرانی در انتقال فرهنگ و کالا در مسیر جاده ابریشم تأکید کرد و گفت: این توفیقات نتیجه فرهنگ تجاری و توانمندی‌های کشور است.

وی با تاکید بر افزایش مقاصد صادراتی افزود: بازارها محدود شده‌ است، بنابراین انتظار می رود؛ سازمان توسعه تجارت و انجمن‌های صادراتی کشور تلاش کنند تا تنوع و تعداد مقاصد صادراتی را افزایش دهند.

وزیر صمت عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌های متعدد و توافق‌های تجاری در سال‌های اخیر بسته شده است، به‌طوری‌که87 درصد کالاها با تعرفه صفر با کشورهای اوراسیا مبادله می‌شود همچنین بسیاری از کالاها در کشورهای دیگر، مانند پاکستان و عمان، با تعرفه ترجیحی معامله می‌شوند، این اقدامات، نویدبخش توسعه تجارت و افزایش صادرات است.

وی بر اهمیت موقعیت جغرافیایی ایران تأکید کرد و گفت: این مزیت، فرصت‌های لجستیکی و کریدورهای ترانزیتی ایران را به عنوان هاب در منطقه فراهم می‌آورد و باید از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری بهتری شود.

اتابک بر لزوم توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و دیجیتال پرداخت و گفت: باید الگوی صادرات از کالا محور به ارزش‌محور تغییر کند و تمرکز بر صادرات دانش و خدمات می‌تواند ارزآوری پایدار و اشتغال‌زایی برای جوانان ایجاد کند از این رو باید در این زمینه تسهیل گری صورت گیرد.

وی بیان کرد: برای اینکه صادرات ایران را متحول کنیم باید ساختار سازمان توسعه تجارت را از یک سازمان مجوز محور به یک سازمان بازار محور تغییر دهیم که با تلاش‌هایی که رئیس سازمان انجام می دهد این پویایی ایجاد شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت استفاده از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی و رایزن‌های اقتصادی در کشورهای هدف تاکید کرد و گفت: نباید رایزنان را با محدودیت قانونی که داریم از میان کارمندان دولت انتخاب کنیم،

وی بر تهیه «اطلس صادرات ملی» اشاره کرد و گفت: باید با همکاری بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی تدوین شود. این اطلس، نیازهای جهانی و فرصت‌های صادراتی ایران را مشخص می‌کند و می‌تواند نقش مهمی در توسعه صادرات کشور ایفا کند.


نظرات شما
آخرین اخبار