پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳
راه و مسکن

تورم مسکن کاهشی شد

تورم مسکن کاهشی شد
تورم مسکن در اردیبهشت ۱۴۰۲ در هر سه شاخص ماهیانه، نقطه به نقطه و سالیانه در مقایسه با ماه‌های گذشته کاهش یافته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، جدیدترین آمار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور گویای آن است که در اردیبهشت امسال نرخ تورم ماهیانه مسکن  به 1.8 درصد رسیده است. این رقم در ماه گذشته 1.9 درصد بود که آمار از کاهش 0.1 درصدی رشد قیمت مسکن حکایت دارد.

مقایسه تغییر قیمت مسکن در اردیبهشت 1402 نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) نیز گویای شاخص 38.5 درصد است که 0.6 درصد در مقایسه با ماه قبل از آن کاهش یافته است.

درخصوص اجاره بها نیز تورم ماهیانه، نقطه به نقطه و سالیانه به ترتیب افزایش 1.7، 38.3 و 34.5 درصد را نشان می‌دهد.

مقایسه نرخ تورم مسکن نسبت به ماه‌های پیشین از کاهش روند افزایش قیمت‌ها حکایت دارد. به طور مثال بهمن 1401 تورم ماهیانه، نقطه به نقطه و سالیانه مسکن به ترتیب 2.8، 41.7 و 34.8 درصد بود. این اعداد در اردیبهشت امسال به ترتیب 1.8، 38.5 و 34.6 درصد شده است.

به نظر می‌رسد ثبات نرخ ارز و کاهش قیمت در بازارهای موازی همچون ارز، طلا و خودرو به ایجاد ثبات نسبی در بازار مسکن انجامیده و این در حالی است که ماه‌های اردیبهشت تا شهریورماه معمولا فصل جابه‌جایی‌ها در بازار مسکن است و معمولا انتظارات تورمی در این بخش وجود دارد.

با این حال بررسی‌های میدانی درخصوص وضعیت بازار مسکن نشان می‌دهد که نوسانات قیمتی و نرخ‌های پیشنهادی بی‌قاعده تا حد زیادی کنترل شده است. مقایسه رشد قیمت مسکن نسبت به تورم سایر کالاها نیز از آرامش نسبی بازار مسکن حکایت دارد.


نظرات شما
آخرین اخبار