سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
فناوری

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه بخش هایی دارد؟

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه بخش هایی دارد؟
همه کسب و کارها از گذشته تا به امروز برای ادامه حیات خودشان به بازاریابی نیاز داشته اند و می توان گفت که بازاریابی مهم ترین بخش هر کسب و کاری است. در دنیای امروز اما روش ها و ابزارهای بازاریابی تفاوت های زیادی با کسب و کارها در دنیای سنتی پیدا کرده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از اقتصادانلاین، امروزه همه کسب و کارها برای ادامه بقا در دنیای رقابت باید در فضای آنلاین حضور داشته باشند. بنابراین دیگر روش های قدیمی پاسخگو نیست و باید از ابزارهای مناسب برای رشد در فضای آنلاین استفاده کرد. اینجا است که بازاریابی دیجیتال به میدان می آید. در مطلب امروز می خواهیم به شما بگوییم بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ چیست و چه بخش هایی دارد و همچنین به شما می‌گوییم که برای یادگیری حرفه‌ای بهتر است در کدام دوره دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید. پس تا انتها همراه ما باشید.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

در ساده ترین و سرراست ترین تعریفی که بخواهیم از بازاریابی دیجیتال ارائه دهیم؛ به مجموعه فعالیت هایی که برای رشد کسب و کارمان در فضا آنلاین انجام می دهیدم و ابزارهایی که در این راستا استفاده می کنیم، دیجیتال مارکتینگ گفته می شود.

مهم ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو

یکی از مهم ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ، سئو است. سئو یا SEO یعنی ما سایت خودمان را برای موتورهای جستجویی همچون گوگل بهینه کنیم تا صفحات سایت ما در نتایج ابتدایی گوگل نمایش داده شوند.

حضور در نتایج بالای گوگل به عنوان بزرگترین و پرکاربرترین موتور جستجوی دنیا، تا حدی اهمیت دارد که کسب و کارها حاضرن صدها میلیون هزینه کنند تا بتوانند در صفحه ابتدایی گوگل نمایش داشته باشند و تنها کانال فروش خیلی از آن ها همین سایت گوگل است. اما برای اینکه رتبه خوبی در نتایج جستجو بگیرید، لازم است محتوای خوبی تولید کنید، رابط و تجربه کاربری جذابی در سایت داشته باشید و عوامل متعدد دیگری که رعایت آن ها برای افزایش رتبه سایت شما ضروری است. برای شروع یادگیری سئو پیشنهاد می‌کنم آموزش ها، دوره ها و کتاب های رایگان سئو نوین را از دست ندهید.

مارکتینگ

تولید و بازاریابی محتوا

محتوا مهم ترین مولفه در دنیای دیجیتال هست. هرچیزی که در فضای اینترنت می بینیم و می خوانیم محتوا به حساب می آید. امروزه کسب و کاری موفق تر است که محتواهای جذاب تری تولید کند. بنابراین اگر محصولاتی برای فروش دارید، باید بتوانید در مورد آن ها در سایت خودتان مطلب مفید بنویسید. یا حتی با تولید محتوای ویدیویی محصولات خودتان را به خوبی ارائه دهید.

همه فعالیت هایی که برای تولید محتوا انجام میدهیم زیرمجموعه بازاریابی محتوا قرار می گیرند و کسب و کارها باید برای رشد در پلتفرم هایی همچون اینستاگرام و سایت، محتوا تولید کنند. بی اغراق می توان گفت کسی برنده رقابت در دنیای اینترنت است که محتوای ارزشمندتر و جذابتر تولید کند. همینجا اشاره کنم که اگر به دنبال تکمیل دانش دیجیتال مارکتینگ هستید، دوره های آموزشی نوین می تواند کمک بزرگی به شما بکند.

شبکه های اجتماعی

در کنار سایت می توان شبکه های اجتماعی را مهم ترین پلتفرم برا حضور در دنیای اینترنت دانست. شبکه های اجتماعی به واسطه فراهم کردن زمینه برای تعامل موثر با مخاطبان می توانند در افزایش اعتماد و اعتبار برند کسب و کار شما مفید باشند. در واقع، مهم ترین مزیت یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام نسبت به سایت، همین امکان گفت و گو و ارتباط دو طرفه ای است که با مخاطبان دارید و خیلی سریع و مستقیم می توانید محصولات و خدمات خودتان را به آن ها معرفی کنید.

ایجاد مکالمه سازنده میان شما و مخاطبان نقش اساسی در جلب اعتماد کاربران شما دارد و می تواند سهم بزرگی از سودآوری کسب و کار شما را شامل شود. علاوه بر این، افراد زیادی از این شبکه ها استفاده می کنند. به عنوان مثال همین اینستاگرام بالای 50 میلیون کاربر فعال فقط در ایران دارد و این یعنی یک فرصت بسیار عالی و بکر برای رشد کسب و کارها.

تبلیغات دیجیتال

مهم ترین عاملی در افزایش فروش یک کسب و کار تبلیغات است. تبلیغات در دنیای دیجیتال ابزارها و روش های متفاوتی دارد. به عنوان مثال با تبلیغات گوگل شما می توانید به راحتی و البته با صرف هزینه سایت خودتان را در نتایج اول موترو جستجوی گوگل نمایش دهید و در این صورت بدون اینکه درگیر فرایند نسبتا زمان بر سئو شوید، می توانید فروش خوبی را تجربه کنید.

همچنین تبلیغات پیامکی، تبلیغات ایمیلی و پوش نوتیفیکیشن هم جزو مهم ترین و موثرترین روش های تبلیغ در فضای آنلاین هستند.

تحلیل دیجیتال

همانند سایر رویکردهای بازاریابی، شما در بازاریابی دیجیتال هم باید تحلیل کنید و اتفاقا مهم ترین مزیت حضور در فضای آنلاین، وجود ابزارهایی است که به شما اجازه اندازه گیری دقیق هزینه ها و همچنین بررسی رفتار کاربران را می دهند. ابزاری مانند گوگل آنالیتیکس که مهم ترین ابزار تحلیل در دیجیتال مارکتینگ است و به شما اجازه می دهد کاربرانتان را بر اساس رفتار، جنسیت، سن و سایر اطلاعات مهم و کاربردی بشناسید.

همچنین ابزاری مانند گوگل سرچ کنسول به شما کمک می کند تا رفتار گوگل با سایت خودتان را بشناسید و با استفاده از تحلیل درست، اقدامات لازم برای افزاشی رتبه سایت خودتان در نتایج گوگل را انجام دهید.

مارکتینگ

سخن پایانی

در این مقاله بازاریابی دیجیتال را توضیح دادیم و گفتیم به صورت کلی چه بخش هایی دارد. البته دیجیتال مارکتینگ را می توان در حالت ها و حوزه های متفاوتی هم بررسی و تحلیل کرد. در نهایت، شاید بتوان گفت که مهم ترین قدم شما برای شروع دیجیتال مارکتینگ، یادگیری است. شما باید مهارت ها و حوزه های بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید تا بتوانید کسب و کار خودتان را توسعه دهید یا حتی به ازای فعالیت برای توسعه کسب و کار دیگران، درآمد کسب کنید.

برای شروع یادگیری، پیشنهاد می کنم آموزش های رایگان بازاریابی دیجیتال وب سایت نوین را از دست ندهید. نوین یکی از قدیمی ترین و حرفه ای ترین مجموعه ها در دیجیتال کارکتینگ است.


نظرات شما
آخرین اخبار