جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
انرژی

گاز چطور کم نیاورد؟

گاز چطور کم نیاورد؟
در زمستان امسال و با اوج گرفتن کاهش دما، بارش برف و افزایش برودت هوا در برخی استان‌های کشور باعث رشد مصرف گاز خانگی تا ۸۳ درصد از میزان گاز تولیدی کشور شد.
  بزرگنمايي:

به‌گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، زمستان 1401 تا اینجا یکی از زمستان‌های سرد کشور بوده و نوسان‌های مدوام دما در چندین مرحله سبب چالش‌های فروانی در تامین گاز باتوجه به طول مسیر لوله‌کشی سراسری کشور ایجاد کرد، برای نخستین بار در سال جاری رکورد برداشت 705 میلیون مترمکعب از پارس جنوبی محقق شد و ناترازی در تولید و مصرف چالش‌هایی را برای صنعت گاز به همراه آورد، اقداماتی که در پارس جنوبی انجام شد پلی برای گذر از این ناترازی بود، به‌طور مثال کارهای تعمیراتی بزرگی در قسمت خطوط لوله انتقال بین سکوهای دریایی و پالایشگاه‌های خشکی توسط شرکت نفت و گاز پارس (POGC) و پیمانکار شرکت صدرا به‌صورت کاملا بومی و با تکیه بر دانش داخلی صورت گرفت.

همچنین ازجمله تعمیرات اساسی انجام شده، تعمیر خط لوله دریایی 32 اینچ صادراتی فاز 16 پارس‌ جنوبی بود که انتقال‌دهنده گاز استخراج شده از چاه‌های میدان مشترک و انتقال به پالایشگاه ششم جهت شیرین‌سازی و تامین بخشی از گاز کشور (با ساخت دو اسپول به طول 80 متر و وزن بیش از 80 تن در عمق 65 متری آب) بوده و مورد دیگر، تعمیر خط لوله 4 اینچ MEG فاز 6 پارس جنوبی به طول بیش از 520 مترمربع است که با انجام این دو پروژه به غیر از رفع عیب به وجود آمده و تعمیر اساسی آن، از نشت مواد در خلیج فارس جلوگیری و باعث توقف آلودگی‌های زیست‌محیطی ایجاد شده توسط این دو خط شد.

از سوی دیگر درجهت کاهش وابستگی به خارج، تعمیرات واحدهای پالایشگاهی با تکیه بر دانش داخلی در پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی (SPGC) در حال انجام است؛ برای انجام این مهم در آذرماه 1401، عملیات تعمیرات اساسی Cold Box و همچنین واحدهای 108، 110 و 160 پالایشگاه ششم به‌طور کامل توسط نیروهای متخصص ایرانی و پیمانکار تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری این پالایشگاه، انجام و نهایی شد.

 واحد 108 به‌عنوان واحد بازیافت گوگرد حدود سه سال با اشکالات جدی روبه‌رو بود اما با استفاده از نیروی بومی و بومی‌سازی قطعات، تعمیرات واحد زباله‌سوز و واحد AGE آن به انجام رسیده و در مدار قرار گرفته، همچنین بلوور این واحد نیز که به‌طور کامل از خارج وارد می‌شد اکنون از سوی یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی در حال تولید است.

همچنین واحد 132 خط آب تبرید دچار نشتی شده بود که با یافتن محل نشتی در عمق زمین، رفع نشتی آن انجام و مشکلات این واحد برطرف شد. علاوه‌بر این تعمیرات اساسی واحد 110 به‌عنوان واحد پشتیبان تثبیت میعانات گازی انجام و واحد وارد مدار تولید شده و واحد 102 احیاء تغلیظ گلایکول نیز به روش نوین rope Accsss در مرحله تعمیرات اساسی قرار دارد.
 
مجموعه کارهای انجام شده در پالایشگاه ششم فازهای 15 و 16 پارس جنوبی که اغلب آنها کارهای بر زمین مانده و معوق سال‌های گذشته است با تلاش  متخصصان و کارشناسان فنی ایرانی انجام شده و در ادامه نیز، مجموعه اقدامات مهم دیگری در حال پیگیری و انجام است که امید می‌رود این رویه تداوم پیدا کند.

تا چندی دیگر پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری 5.2 میلیارد دلاری به‌عنوان ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد. فازی که با طراحی، ساخت و اجرای صد درصدی شرکت‌های داخلی آماده‌سازی شده و ارزش افزوده محصولات آن روزانه 15 میلیون دلار است.
 
با بهره‌برداری از این پالایشگاه بالغ‌بر 56 تا 60 میلیون مترمکعب در روز، گاز فناوری و در شبکه خطوط انتقال گاز سراسری کشور تزریق می‌شود. درواقع این آخرین پالایشگاه پرورش گاز میدان مشترک پارس جنوبی خواهد بود.


نظرات شما
آخرین اخبار