سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
اقتصاد کلان

کیف پول دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

کیف پول دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟
کیف پول دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که در فروشگاه‌ها، به‌ صورت آنلاین یا از طریق یک برنامه، فقط با یک ضربه روی گوشی هوشمند خود، پرداخت انجام دهید اما چگونه کیف پول دیجیتال خود را تنظیم و کدام یک را باید انتخاب کنید؟
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، کیف پول‌های دیجیتال، ابزارهای پرداخت آنلاین هستند که معمولا در قالب اپلیکیشن ارائه می‌شوند. این کیف پول نسخه‌های مجازی کارت‌های نقدی و اعتباری را به‌طور امن ذخیره می‌کند بنابراین برای انجام پرداخت‌ها نیازی به وارد کردن جزئیات کارت یا حمل کارت فیزیکی ندارید همچنین می‌توانید بلیت‌های دیجیتال و کوپن‌های الکترونیکی را در آنجا ذخیره کنید به همین دلیل اسناد مورد نیاز را همیشه در دسترس خواهید داشت.

کیف پول دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

کیف پول دیجیتال از نرم‌افزاری استفاده می‌کند تا جزئیات پرداخت شما را از حساب بانکی متصل به فروشنده‌ای که تراکنش با آن انجام می‌شود، پیوند دهد.

برنامه‌های مختلف به انواع مختلفی اجازه دسترسی می‌دهند، کیف‌پول‌های باز (که در اکثر خرده‌فروش‌ها پذیرفته می‌شود) خریدهای آنلاین، پرداخت‌های بدون تماس در فروشگاه و برگشت نقدی را امکان‌پذیر می‌سازند و حتی ممکن است امکان برداشت در دستگاه‌های خودپرداز انتخابی را فراهم کنند.

کیف پول‌های نیمه بسته و بسته تراکنش‌های خاصی را با گروهی از خرده‌فروشان یا فقط با خرده‌فروشی صادر کننده کیف پول امکان‌پذیر می‌کند.

بهترین کیف پول‌های دیجیتال

تعداد زیادی برنامه کیف پول دیجیتال برای انتخاب وجود دارد و انتخاب آنها به نیازها، موقعیت مکانی و نوع گوشی هوشمندی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، اپل پی (Apple Pay) برای کاربران آیفون قابل استفاده است، در حالی که گوگل پی (Google Pay) برای افرادی است که اندروید دارند. برخی دیگر پی پال را ترجیح می‌دهند که در سطح بین‌المللی پذیرفته شده است.

در اینجا خلاصه‌ای از بهترین کیف پول‌های دیجیتال معرفی شدند:

اپل پی

پرداخت‌ها با اپل پی با استفاده از اثر انگشت یا تشخیص چهره تایید می‌شوند بنابراین می‌توانید حداکثر امنیت را با حداقل تلاش داشته باشید.

گوگل پی

گوگل پی از فناوری NFC استفاده می‌کند بنابراین می‌توانید با اثر انگشت یا رمز عبور پرداخت کنید و اطلاعات کارتتان همیشه رمزگذاری شده است.

سامسونگ پی

کاربران سامسونگ همچنین می‌توانند سامسونگ پی را راه‌اندازی کنند، سیستم پرداخت الکترونیکی دیگر که به‌طور گسترده پذیرفته شده است و مجهز به فناوری MST و NFC است.

پی پال

می‌توانید مستر کارت مجازی خود را به پی پال اضافه کنید تا بتوانید در هر جایی که پی پال پذیرفته شده است، با یک ضربه آن را بررسی کنید.

مزایای کیف پول دیجیتال

مزایای کیف پول دیجیتال بسیار زیاد است. دیگر نیازی به پر کردن جزئیات کارت خود در هر بار پرداخت یا جستجوی کیف پول خود در فروشگاه نخواهید بود. اطلاعات پرداخت شما در یک مکان محافظت شده و مرکزی ذخیره می‌شود. شماره کارت هرگز در خود برنامه ذخیره نمی‌شود بلکه در عوض یک شماره مجازی منحصر به فرد به آن اختصاص داده می‌شود. این مورد از پول شما محافظت می‌کند حتی اگر تلفن هوشمند شما گم یا دزدیده شود. با این حال، همیشه قبل از آزمایش صادرکننده کیف پول دیجیتال، فقط برای اطمینان از قانونی بودن آن تحقیق کنید.

آیا کیف پول‌های دیجیتال ایمن هستند؟

کیف پول‌های دیجیتال از رمزگذاری پیشرفته استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات پرداخت شما هرگز از گوشی هوشمند شما خارج نمی‌شود و از آنجایی که کیف پول‌های دیجیتال در دستگاه محافظت شده با رمز عبور شما قرار دارند و پرداخت‌ها اغلب فقط از طریق اثر انگشت امکان‌پذیر است، کاملا ایمن هستند. بسیاری از کیف پول‌ها همچنین دارای پروتکل‌های امنیتی اضافی مانند پین‌های یکبار مصرف احراز هویت دو مرحله‌ای هستند که در صورت نیاز می‌توان از آنها استفاده کرد. با این حال، ایده خوبی است که مراقب باشید همیشه رمزهای عبور خود را برای خود نگه دارید، حساب‌های خود را از نظر فعالیت مشکوک زیر نظر داشته باشید و مطمئن شوید که در صورت گم شدن یا دزدیده شدن دستگاه خود می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

نحوه استفاده از کیف پول دیجیتال

هنگامی که کیف پول دیجیتال خود را راه‌اندازی کردید، می‌توانید از آن برای پرداخت های آنلاین یا بدون تماس، خرید بلیت‌ها و کوپن‌ها و موارد دیگر استفاده کنید. کیف پول اپل و کیف پول گوگل دو مورد از محبوب‌ترین کیف پول‌ها هستند اما کیف پول‌های دیجیتالی زیادی برای انتخاب وجود دارد.

کیف پول‌های رمزنگاری شده

کیف پول‌های کریپتو نوعی کیف پول منحصر به فرد هستند که برای ذخیره رمزهای عبور ارزهای دیجیتال در یک مکان مرکزی استفاده می‌شود. برخلاف کیف پول‌های دیجیتال، آنها در واقع ارزها را نگه نمی‌دارند بلکه ابزارهایی را برای دسترسی و استفاده از آنها در اختیار شما قرار می‌دهند. در حالی که بسیاری از کیف پول‌های رمزنگاری دیجیتال هستند، برخی از آنها به‌عنوان سخت‌افزار فیزیکی شبیه به یک یو اس بی است. کیف پول‌های دیجیتال بسیار کاربردی هستند زیرا به شما امکان می‌دهند تمام ارزهای خود را در یک مکان مدیریت، پول ارسال و دریافت کنید و حتی از فروشگاه‌هایی که کریپتو را می‌پذیرند نیز خرید کنید.

تهیه کیف پول دیجیتال

تهیه کیف پول دیجیتال ساده است و معمولا فقط چند دقیقه طول می‌کشد؛ برنامه کیف پول دیجیتال انتخابی خود را دانلود کنید، جزئیات را از کارت بدهی یا اعتباری واجد شرایط خود وارد کنید و بلافاصله می‌توانید خرج کنید.

مثلا هنگامی که یک حساب در بانک N26 آلمان باز می‌کنید، بلافاصله مستر کارت مجازی N26 خود را مستقیما در تلفن هوشمند خود دریافت خواهید کرد. آن را با اپل پی یا گوگل پی پیوند دهید و در عرض چند ثانیه می‌توانید از کیف پول تلفن همراه خود پرداخت انجام دهید.

کیف پول دیجیتال و کیف پول الکترونیکی بسیار شبیه به هم هستند اما کاملا یکسان نیستند. در حالی که یک کیف پول دیجیتال نسخه‌های مجازی کارت‌های نقدی و اعتباری را در دستگاه تلفن همراه شما ذخیره می‌کند، کیف‌پول‌های الکترونیکی حساب‌های پیش‌پرداخت آنلاینی هستند که می‌توانید در آن‌ها بارگذاری و برداشت پول کنید و تراکنش انجام دهید.

اهمیت کیف پول دیجیتال

یک کیف پول دیجیتال تمام اطلاعات پرداخت کاربران را به صورت فشرده ذخیره می‌کند بنابراین، نیاز به حمل کیف پول فیزیکی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

شرکت‌هایی که برای نیازهای بازاریابی خود نیاز به جمع آوری داده‌های مصرف‌کننده دارند، می‌توانند از کیف پول‌های دیجیتال سود زیادی ببرند. آنان با عادات خرید مصرف‌کنندگان آشنا می‌شوند و اثربخشی روش‌های بازاریابی محصولات خود را افزایش می‌دهند با این حال، منجر به از دست دادن حریم خصوصی برای مصرف‌کنندگان خواهد شد.

بسیاری از کشورهای در حال توسعه که از کیف پول دیجیتال استفاده می‌کنند ممکن است بتوانند مشارکت خود را در بازار مالی جهانی افزایش دهند.

کیف پول‌های دیجیتال به کاربران امکان انتقال وجوه به دوستان و خانواده ساکن در کشورهای مختلف را می‌دهد.

علاوه بر این، کیف پول‌های دیجیتال نیاز به بانک‌ها و شرکت‌های فیزیکی را برای افتتاح و نگهداری حساب بانکی از بین می‌برد. از این رو، آنها همچنین افراد و مشاغل را در مناطق روستایی به هم متصل می‌کنند.

کیف پول دیجیتال برای انجام تراکنش‌ها و حفظ موجودی ارزهای دیجیتال مورد نیاز است.

در حال حاضر، تغییرات شگفت‌انگیزی که در سیستم‌های مالی و پرداخت‌ها رخ داده است به ما کمک می‌کند تا بدون حمل پول و حتی کارت بانکی با خیالی راحت همه تراکنش‌های خود را ایمن انجام دهیم. کیف پول فیزیکی همواره خطر سرقت را با خود به همراه داشته و یکی از دغدغه‌های مهم بوده است بنابراین با جایگزین شدن کارت‌های بانکی احتمال سرقت آن و همچنین سوءاستفاده وجود دارد اما کیف پول الکترونیکی با در اختیار قرار دادن محیطی امن و مطمئن بدون نیاز به حمل کارت بانکی، نیازهای کاربران را رفع خواهد کرد.


نظرات شما
آخرین اخبار