جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
فناوری

مشکل گیمرها حل شد

مشکل گیمرها حل شد
به دنبال مشکلاتی که گیمرها به دلایلی مانند سرعت پایین دانلود بازی و آپدیت آن‌ها داشتند، اخیرا سایت و اپلیکیشنی در این زمینه رونمایی شد تا این مشکل را حل کند.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، بازی‌های رایانه‌ای در قرن جدید به شدت توجه علاقمندان را به خود جلب کرد. اگرچه سال‌های زیادی از فراگیر شدن بازی‌های رایانه‌ای نگذشته ولی این بازی‌ها جای خود را بین جوانان هر نسل پیدا کرده‌اند. پیشرفت سریع فناوری و به روز شدن سریع بازی‌ها و دستگاه‌های بازی این صنعت را به یک حوزه فراتر از فراغت تبدیل کرده و افراد نگاه حرفه‌ای‌تری به آن دارند؛ گیمرها که استفاده‌کنندگان حرفه‌ای بازی‌های رایانه‌ای هستند، معمولا این عرصه را به عنوان شغل و حرفه خود انتخاب می‌کنند و از آن کسب درآمد می‌کنند.

اما یکی از مشکلاتی که گیمرهای کشور همواره با آن روبرو بودند، سرعت پایین دانلود بازی‌ها و آپدیت آنها به همراه پینگ یا زمان تاخیر بالای بازی آنلاین بود که باعث اختلال و تجربه کاربری نامناسب گیمرها در ایران می‌شد بنابراین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده کاهش پینگ بازی و افزایش سرعت بازی‌ها را داد؛ درنهایت 27 دی ماه امسال سایت و اپلیکیشن کاهش پینگ بازی‌های رایانه‌ای رونمایی و با همکاری بخش خصوصی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و شرکت ارتباطات زیرساخت، به نام رادار بازی راه اندازی شده است.

استفاده از این سایت و اپلیکیشن آن علاوه بر افزایش قابل توجه سرعت دانلود بازی‌ها و آپدیت آنها باعث کاهش چشمگیر پینگ بازی‌ها نیز خواهد شد که در نتیجه تجربه‌ای دلچسب در بازی آنلاین برای کاربران رقم خواهد خورد. این اتفاق از طریق انتقال CDNهای این بازی ها به داخل کشور و کوتاه کردن مسیر دسترسی کاربران داخلی کشور به سرورهای بازی و طراحی ابزارهای خاص توسط متخصصان جوان کشورمان صورت گرفت و گیمرها می توانند از طریق مراجعه به آدرس radar.game این حس خوب را تجربه کنند.

طبق این گزارش اخیرا در یک نشست خبری آمارهایی از شاخص اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران به همراه بولتنی در این زمینه ارائه شد. بر اساس جداول منتشر شده آخرین پیمایشی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تا انتهای سال 1400 انجام داده، گویای آن است که از هر 100 ایرانی، 40 نفر بازی دیجیتال (گیم) انجام می‌دهند به این ترتیب، در سال گذشته از هر 100 مرد، 46 نفر و از هر 100 زن ایرانی 35 نفر بازیکن هستند؛ این در حالی است که در سال 1398 این تعداد در میان بانوان 29 نفر بود.

تعداد گیمرها در ایران در سال 1389 تقریباً 16 میلیون، سال 1392 بیش از 18 میلیون، سال 1394 تقریباً 23 میلیون، سال 1396، 28 میلیون، سال 1398 بیش از 32 میلیون و در سال  1400 به 34 میلیون افزایش داشته است. به صورت کلی، از سال 1398 تا سال گذشته تعداد کل بازیکنان ایرانی با نرخ رشد ترکیبی سالیانه تقریباً هفت درصد افزایش یافته است که البته این رشد در سال‌های اولیۀ دهه 90 به‌دلیل ضریب نفوذ اینترنت و دسترسی گسترده‌تر به موبایل و اینترنت، بیشتر بوده است.

گفته شده میانگین سنی بازیکنان ایرانی 23 سال بوده که این افراد به‌طور میانگین 95 دقیقه در روز بازی (گیم) می‌کنند. متوسط مردانِ بازیکن 115 دقیقه و متوسط زنانِ بازیکن 64 دقیقه در روز است و تقریباً 58 درصد گیمرها آنلاین و 56 درصد کل آن‌ها هر روز بازی می‌کنند.

اما از بین جمعیت کل بازیکنان، سه درصد آن‌ها میانسال، 18 درصد بزرگسال، 34 درصد جوان، 19 درصد نوجوان، 17 درصد کودک، 9 درصد خردسال هستند. مجموع هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی برای سخت‌افزار و نرم‌افزارهای بازی‌های دیجیتال در سال 1400، 19 میلیارد و 279 میلیون تومان برآورد شده است که تقریباً با 739 میلیون دلار برابری می‌کند.

همچنین تولید ناخالص داخلی کشور در این عرصه نیز یک‌هزار میلیارد و 457 میلیون تومان تخمین زده می‌شود؛ این رقم به تفکیک برای هزینه‌های نرم‌افزاری دو میلیارد و 612 میلیون تومان و برای هزینه‌های سخت‌افزاری 16 میلیارد و 700 میلیون تومان برآورد می‌شود. لازم به ذکر است تمام آمارها در سال 1400 و پیش از اعمالِ محدودیت‌های اینترنت در شش‌ماهۀ اخیرگردآوری شده است.

بازی‌های رایانه‌ای رصد می‌شوند

از سوی دیگر خشونت در بازی‌های رایانه‌ای و تاثیر آن بر گیمرهای جوان و البته نوجوانان، موضوعی است که در این سال‌ها دغدغه بسیاری از افراد و خانواده‌ها بوده است. درست به همین دلیل هم نشست‌های تخصصی مختلف با حضور متخصصان و روانشناسان برگزار شده و قوانینی هم در این زمینه وضع و اجرا شده است. با وجود این با رشد و توسعه صنعت بازی‌های رایانه‌ای گویا این دغدغه هم بیش‌تر شده است در همین رابطه، محمدصادق افراسیابی که از اعضای هیئت مدیرۀ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای‌ است، در گفت‌وگو با ایسنا، اقدامات این بنیاد را این‌گونه شرح داد: برنامۀ شبکۀ ملی نظارت در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حال پیگیری‌ست؛ از گیم‌نت‌ها، بازی‌سراها، مراکز عرضه و فروش بازی‌های رایانه‌ای و پیشانه‌های بازی (دستگاه‌های کنسول بازی و شهربازی‌ها) به‌صورت مستمر بازدید می‌شوند تا در این مراکز، فضای سالمی برقرار باشد و بازی‌های سالمی عرضه بشود؛ همچنین جلوی عرضه و ارائۀ بازی‌های غیرمجاز گرفته می‌شود.

طبق گفته وی تمام فروشگاه‌های مجازی عرضۀ بازی رصد می‌شوند. بازی‌های بومی که رده‌بندی سنّی دریافت نکرده باشند و در فروشگاه‌ها تبلیغ بشوند برای اصلاح تذکر دریافت می‌کنند و آن دسته از بازی‌های خارجی که از بنیادِ ملی بازی‌های رایانه‌ای مجوز دریافت نکرده‌ باشند، اگر در تاپ بنرِ فروشگاه‌های عرضۀ بازی قرار بگیرند برای فیلتر به کارگروه تعیین مصادیق معرفی می‌شوند و اگر در تاپ بنر نباشند، برای‌ تعیین رده‌بندیِ سنّیِ آن‌ها به فروشگاه‌ها فرصت داده می‌شود. بازی‌های فیلترشوندۀ خارجی آن دسته‌ای خواهند بود که نشان رده‌بندی سنّی دریافت نکرده‌اند و هم این‌که بررسی کارشناسان اثبات کند این بازی‌ها دچار مسائل و مشکلات مختلفی هستند و محتوای مضرّ و آسیب‌رسان به کودک و نوجوان دارد. اما بازی‌های داخلی به‌هیچ‌عنوان فیلتر نمی‌شوند و فقط به شرکت‌هایی که تولیدکنندۀ این بازی‌ها هستند تذکر داده می‌شود. در صورتی که یک بازی خارجی در داخل کشور نمایندگی داشته‌باشد نیز فیلتر نمی‌شود و فقط تذکرِ اصلاحِ بازی داده می‌شود.


نظرات شما
آخرین اخبار