پایگاه خبری شاخص بازار: در گفتگو با رضا قاسمی مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر این پروژه مترویی را ز ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داده است.
رضا قاسمی گفت : توسعه جنوبی خط 3 مترو تهران از طریق، احداث مترو اسلامشهر به طول 15 و نیم کیلومتر از سال1398 آغاز شده است که در فاز یک این پروژه، ایستگاه آزادگان تهران به طول 10 و نیم کیلومتر به ایستگاه میدان نماز در اسلامشهر و در فاز 2 این میدان را به طول5 کیلومتر به میدان قائم ، متصل می کند.
وی، فازبندی مترو اسلامشهر و ایستگاههای آن را چنین تشریح کرد : این پروژه مترویی در 2 فاز تعریف شده است : فاز اول آن با حدود 60 درصد پیشرفت، ایستگاههای چهار دانگه، شاطره و میدان نماز و همچنین فاز دوم نیز ایستگاههای مهدیه و قائم را شامل می شود که پس از تکمیل فاز یک، جهت اجرای آن برنامه ریزی خواهد شد.
1770 تن ریل ذوب آهن برای فاز اول مترو اسلامشهر
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر اظهار داشت : برای فاز اول پروژه تاکنون 1500 تن ریل 54E1 با گرید R260 و همچنین270 تن ریل سخت با گرید R320cr از ذوب آهن اصفهان تحویل گرفتیم.
قاسمی گفت : استفاده از ریل ملی در این پروژه، به میزان 2 میلیون و 340 هزار یورو از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده است.
وی تصریح کرد : در حال حاضر ریل گذاری حدود 30 درصد از فاز اول مترو اسلامشهر با ریل ملی انجام شده است.
قاسمی در پاسخ به این سوال که مزایای توسعه جنوبی خط 3 مترو تهران با ریل ذوب آهن اصفهان را در بخش های مختلف تشریح نمایید چنین گفت : بر اساس طرح مصوب مترو اسلامشهر در سال 1398و همچنین مطالعات انجام گرفته، روزانه حدود 120 هزار سفر به صورت رفت و برگشت در این مسیر برآورد شده و انشاا... تا دو سال آینده که بهره برداری از فاز اول این پروژه را شاهد هستیم، سفرهای بین شهری روزانه تا حدود 70 هزار سفر جذب این سیستم شده و حدود 50 درصد از سفرهای تهران- اسلامشهر را این خط مترو، پوشش می دهد.
سفر سبز 11 دقیقه ای از اسلامشهر به تهران با حداقل مصرف سوخت
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر، اضافه کرد : ذوب آهن اصفهان با تامین ریل این پروژه،گام بلندی در توسعه حملونقل ریلی تهران - اسلامشهر برداشت زیرا زمان سفر در این محور ریلی از 40 دقیقه به حدود 11 دقیقه با روزانه 20 هزار سفر ایمن و سبز فراهم می شود. در بخش کاهش مصرف سوخت نیز با توجه به آمار اعلام شده از سوی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، هر سفر مترویی صرفه جویی 6 دهم لیتری بنزین و 28 صدم لیتری گازوییل را در پی دارد که با حداقلِ 100 هزار نفر سفر روزانه در این مسیر، حدود 60 هزار لیتر بنزین و 28 هزار لیتر گازوییل صرفه جویی می شود و این در حالی است که سالیانه به مصرف این میزان بنزین و گازوییل 20 میلیون دلار یارانه تعلق می گیرد بنابراین پیش بینی می شود، هزینه ساخت این پروژه مترویی در 2 سال اول بهره برداری از آن تنها از محل صرفه جویی بنزین، باز گردد.
ریل ملی روی خط ریل، پیش به سوی توسعه
وی افزود : پارت های ریل ملی روی خط ریل از اصفهان به محل پروژه منتقل می شود و لذا بدون ارزبری برای کشور، هزینه های ترخیص،انبارداری و... این محصول ملی در پروژه مترو اسلامشهر، جذب می شود و لذا سایر نیازهای ریلی این پروژه هم از ذوب آهن اصفهان تامین می کنیم.
گفتنی است با افتتاح مترو اسلامشهر که امتداد آن تا نزدیکی شهرستان های رباط کریم، بهارستان و شهر پَرند ادامه می یابد، کاهش ترافیک وکمک به حمل ونقل شهرستان های همجوار اسلامشهر نیز میسر می شود.