شاخص بازار - به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، حامد مظاهریان امروز پس از جلسه علنی شورای شهر تهران و در یک نشست خبری در تشریح جزئیات بودجه 1400 شهرداری تهران پرداخت و گفت: بودجه ابزاری برای اجرای سیاستهاست و هر ساله، قبل از آغاز سال جدید لایحه بودجه تهیه و در اختیار شورای شهر تهران قرار میگیرد که امسال نیز این رویه همانند سنوات گذشته انجام شده است.
وی با اشاره به رویکردهای در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، توجه به اقشار آسیب پذیر شهری همانند دستفروشان، بودجه خاص برای محلات نیازمند ، توجه ویژه به هرندی، دولاب، شمیران نو، باغ آذری، خلازیر، فرحزاد، اسلام آباد، ده ونک و خاک سفید ، همچنین توجه ویژه به پروژههای توسعه محلی، ارتقای سلامت شهروندان و ورزش شهروندی و نشاط شهری و توجه به حمایت از هنرهای شهری از جمله مواردی است که در لایحه بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: قرار دادن بار مالی تبصرهها در ردیفهای بودجه و دو سطحی شدن بودجه به دو بخش بودجه اصلی و بودجه تکمیلی همچنین تعریف منابع و مصارف اختصاصی ، تدوین بودجه مشارکت و سرمایه گذاری و اصلاح و بهبود سهم مصارف مختلف در بودجه سال آینده از جمله تحولات ساختاری بودجه شهرداری تهران قلمداد میشود. در حقیقت رویکرد بودجه سال آینده اجتماعی است چرا که احساس میکنیم شهروندان تهران در حال حاضر از دو موضوع کرونا و مسائل اقتصادی در مضیغه و سختی هستند لذا شهرداری تهران در بودجه سال آینده نگاه ویژه ای به این دو موضوع دارد.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، با بیان اینکه حمل و نقل عمومی چالش بزرگ کلانشهر تهران محسوب میشود و در این راستا این سوال مطرح میشود که در حمل و نقل عمومی احداث بخشی از خطوط مهم است یا تجهیز ناوگان؟ عنوان کرد: قاعدتا تجهیز ناوگان از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که با تحقق آن شهروندان میتوانند استفاده مطلوبی از حمل و نقل عمومی داشته باشند.
وی تاکید کرد: نشاط اجتماعی از جمله موارد دیگری است که درلایحه بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است و امیدواریم با برنامه ریزی که انجام شده بتوانیم بخشی از آلام و مشکلات شهروندان را کاهش دهیم هنر در حوزه شهری تعاریف زیادی دارد. از جمله هنرهای شهری ، نقاشی شهری ، موسیقی شهری و ... که امیدواریم در سال آینده همه این موارد مورد توجه قرار گیرند.
معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص تحقق بودجه پیش بینی شده برای سال آینده شهرداری تهران گفت: امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که کاهش نرخ ارز را شاهدیم. لذا برای نمونه در خرید اتوبوس شرایط بودجه ای متفاوت خواهد بود و زمانی برای انعقاد قرارداد خرید اتوبوس با افزایش قیمت ارز با مشکلات بسیاری مواجه شدیم، اما امروز این کاهش که به عنوان یکی از فکتهای اقتصادی قلمداد میشود به همراه شاخصهای دیگری همچون قیمت مسکن ما در خرید اتوبوس به نوعی در بازار دست بالا هستیم.
وی گفت: بی تردید خوش بینی ما در تدوین بودجه سال آینده خوش بینی احساسی نیست و فکتهایی وجود دارد که براساس آن تدوین بودجه انجام شده . در حوزه مشکلاتی که شیوع بیماری کرونا نیز ایجاد کرده هر چند که در داخل کشور هنوز اتفاق بزرگی نیفتاده اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که خودآگاهی مطلوبی در شهروندان نسبت به این بیماری ایجاد شده است به شکلی که امروز همه ما از ماسک استفاده میکنیم این خودآگاهی کمک میکند انطباق با شرایط ایجاد شود و به گونه ای این موضوع راه حلی برای این مشکل قلمداد میشود.
وی ادامه داد: مردم ایران هوشمندی مناسبی دارند و این هوشمندی در مسائل اقتصادی و حتی اپیدمی این بیماری نیز مشهود است لذا میتوان تصور کرد که ما از اوج بحران گذر کرده ایم. بر همین اساس ما در شهرداری تهران برای تدوین بودجه جسارت عجیبی از خود نشان نداده ایم و حدود 19 درصد بودجه عمومی را افزایش داده ایم و به نظر میآید این بودجه کاملا تحقق پذیر است.
مظاهریان در بخش دیگری از صحبتهای خود به کاهش فاصله طبقاتی بین محلات اشاره کرد و افزود: ما محلاتی داریم که در معرض آسیب قرار دارند و در همین زمینه اعتبار ویژه ای را برای کاهش آسیب در این مناطق در بودجه سال آینده پیش بینی کردیم و تلاش خواهیم کرد خدمات بیشتری را به ساکنان این مناطق ارائه کنیم. اجرای پروژههای محله ای از سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و در این بخش برای بودجه سال آینده نیز توجه ویژه ای در دستور کار قرار گرفته و در حقیقت این موضوع یکی از اولویتهای شهرداری قلمداد شده است. به شکلی که 2400 میلیارد تومان اعتبار در این بخش افزایش پیدا کرده است.
حمل و نقل عمومی بیشترین سهم را از بودجه شهرداری تهران برای سال آینده
وی ادامه داد: 37 درصد از بودجه شهرداری تهران در سال آینده به حوزه حمل و نقل عمومی و ترافیک اختصاص پیدا کرده و 17 هزار و 295 میلیارد تومان از بودجه سال آتی مختص این حوزه است. در حقیقت حوزه حمل و نقل عمومی بیشترین سهم را از بودجه شهرداری تهران برای سال آینده را به خود اختصاص داده البته بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی نیز در این بودجه مورد توجه قرار گرفته و بنا داریم از ظرفیت و پتانسیل سرمایه گذاران بخش خصوصی به نفع مطلوب بهره بگیریم و در جاهایی که شهرداری امکان حضور و فعالیت ندارد از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: بودجه امسال شهرداری تهران 30 هزار میلیارد تومان بوده که این بودجه برای سال آینده با افزایش 19 درصدی به 36 هزار و 333 میلیارد تومان رسیده است البته هر ساله اعداد و ارقام تبصرهها در بودجه شهرداری تهران پیش بینی نمیشد اما برای نخستین بار برای بودجه سال آینده اعداد و ارقام تبصرهها در لایحه بودجهها که در این بخش نیز 11 هزار میلیارد تومان میشود به تبصرهها اختصاص داشته است.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: با احتساب 11 هزار میلیارد تومان از محل تبصرههای بودجه و رقم 36 هزار و 333 میلیارد تومانی بودجه سال آینده شهرداری تهران جمع بودجه به اعداد 47 هزار میلیارد تومان میرسد از سوی دیگر مبلغ 2200 میلیارد تومان نیز تحت عنوان بودجه 32 پروژه پیش بینی شده که در صورتی که این بودجه به تصویب برسد رقم نهایی بودجه سال آینده شهرداری تهران به 49 هزار و 961 میلیارد تومان خواهد رسید. در صورتی که شورای شهر تهران با بودجه 2200 میلیارد تومانی موافقت کنند 32 پروژه اصلی ، کلان ومهم اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: در لایحه بودجه 1400 اعتبارات مناطق نسبت به سال جاری 18 درصد افزایش داشته است تا مناطق بتواند فضای مناسبی برای اجرای پروژههای سرمایه ای و مهم داشته باشند از سوی دیگر آلودگی هوا مسائل ترافیکی اجتماعی سه چالش مهم شهر تهران محسوب میشوند و این در حالی است که متاسفانه دولت از سال 90 حتی یک اتوبوس در اختیار شهرداری قرار نداده اما علیرغم شرایط اقتصادی نامناسب، شهرداری 37 درصد از بودجه خود را به حمل و نقل عمومی اختصاص داده و امیدوار است دولت نیز به تعهدات خود دراین حوزه عمل کند.
وی با بیان این که در سال آینده شاهد تغییراتی در عوارض حمل و نقل نخواهیم بود، افزود: در این بخش رقم قابل توجهی افزایش نداشته ایم اما عوارض ساخت و ساز در محلات و مناطق برخوردار به مراتب بیشتر از محلات کم برخوردار خواهد بود. صدور پروانه برای ساخت و ساز در محلات برخوردار بیشتر خواهد بود که البته این افزایش تاثیری در قیمت ملک در آن منطقه نخواهد داشت البته به زودی جزئیات این افزایش به تایید شورای شهر تهران خواهد رسید.
وی تاکید کرد: سهم مصارف و هزینه جاری در بودجه سال آینده از 38 درصد به 33 درصد کاهش یافته همچنین بیشترین سهم به مصارف سرمایه ای و توسعه ای اختصاص دارد که مشابه سال جاری حدود 46 درصد است. در حقیقت علاوه بر این که سهم مصارف مالی که به پرداخت بدهیها به پیمان کاران و بانکها اختصاص دارد از 15 درصد به 21 درصد افزایش یافته است. یکی از بیشترین رشدها در بودجه سرمایه ای در میان بخشهای شهرداری به مناطق 22 گانه اختصاص یافته که رشد 18 درصدی را تجربه کرده است.
معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع اختصاص بودجه به بحث آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: در بودجه برای مقابله با آلودگی هوا دو نوع ردیف بودجه داریم یک سری از ردیفهای بودجه به صورت مستقیم عنوان آلودگی هوا در آنها آمده و گونه دیگر از ردیفها همانند ردیفهای بودجه ای حمل و نقل عمومی مستقیما بر آلودگی هوا تاثیرگذار هستند. لذا در بودجه سال اینده 163 میلیارد تومان ردیفهای بودجه ای هستند که مستقیما عنوان آلودگی هوا در آنها قید شده اما وقتی صحبت از خرید اتوبوس ، نوسازی و توسعه ناوگان که رقمی معادل 948 میلیارد تومان به آن اختصاص پیدا کرده به میان میآید، در حقیقت این موارد در آلودگی هوا تاثیرگذار هستند و به طور کلی مجموع بودجه حمل و نقل ما تاثیر مستقیم بر روی آلودگی هوا میگذارند و به نوعی این موضوع مهم در اولویتهای شهرداری تهران قرار داده شده است.
مظاهریان تاکید کرد: از جمله دستاوردهای مهم بودجه سال آینده شهرداری تهران ارتقای قانونمداری، شفافیت و پاسخگویی در راستای تحقق حکمرانی خوب شهری بوده است، همچنین پیش بینی اتخاذ رویکرد اجتماعی و تعریف پروژههای توسعه محلی براساس نیازمندی شهروندان گام رو به جلو در جهت مشارکت و رضایت مندی شهروندان در اداره کلانشهر تهران به شمار میرود.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع پیش بینی استخدام نیروها در بودجه سال آینده اشاره و تصریح کرد: به دنبال این هستیم آزمون استخدام رسمی را با اخذ مجوز برگزار کنیم و به این ترتیب بخشی از نیروهای قراردادی را استخدام کنیم. البته شرایط آن را باید سازمان امور اداری و استخدامی تعیین کند. به هر ترتیب این موضوع بودجه خاصی به ما تحمیل نمیکند چرا که افراد قراردادی در حال حاضر حقوق دریافت میکند و با تحقق استخدام آنها شاید حتی کمی از میزان حقوق آنها کاهش پیدا کند ولی بی تردید برای آنها رضایت مندی و اطمینان را ایجاد میکند. ما برنامه استخدام بزرگ نداریم و تنها از طریق استخدام نیروهای قراردادی به دنبال ایجاد ثبات شغلی برای آنها هستیم.
معاون شهردار تهران در تشریح سهم هر یک از حوزههای شهرداری تهران در لایحه بودجه سال آینده گفت: 37 درصد از سهم کل بودجه مربوط به حمل و نقل و ترافیک ، 14 درصد خدمات شهری، 4 درصد ایمنی و مدیریت بحران، 4 درصد حوزه شهرسازی، 7 درصد حوزه اجتماعی و فرهنگی و 34 درصد نیز به حوزه هوشمندسازی اختصاص پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: بودجه امسال نشان داد حرکت شهرداری تهران درست بوده است تا آبان امسال 63 درصد تحقق بودجه داشته ایم و در حال حاضر 73 درصد از درآمدهای شهرداری تهران تحقق پیدا کرده با توجه به پیش بینیها بین 75 تا 80 درصد بودجه امسال تا پایان سال محقق خواهد شد. برای بودجه سال آینده همه مولفههای اقتصادی از جمله شرایط سخت در نظر گرفته شده و پیش بینی تحقق پذیری بودجه سال آینده را داریم.
انتهای پیام