پایگاه خبری شاخص بازار: مسعود پلمه روز سهشنبه در نشست خبری پنجمین همایش توسعه دریا محور، حکمرانی و سرمایهگذاری افزود: با توجه به تحریمهایی که در سالهای گذشته کشورمان درگیر آن بوده، فعال شدن مکانیزم ماشه بیش از 30 درصد نمیتواند تاثیرات تشدید کننده داشته باشد.
وی گفت: تحریمها موجب شده تا دسترسی مستقیم به سیستمهای بانکی و صنعت بینالمللی نداشته باشیم و فعال شدن مکانیسم ماشه تغییری بدتر از این در شرایط فعلی به وجود نخواهد آورد، ضمن اینکه ما تجارب خوبی از دوره قبلی تحریمها داریم.
دبیرکل انجمن کشتییرانی ایران خاطرنشان کرد: ناوگان کشتیرانی ما از توانمندی مدیریتی و اجرایی لازم برخوردار بوده و این مساله خللی در روند صادرات و واردات کشورمان به وجود نخواهد آورد، اما باید بتوانیم شرایط را به گونهای فراهم کنیم که افزایش هزینه به دنبال نداشته باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران نه از سرویس بیمههای خارجی، نه خریدهای خارجی و نه تبادل ارزی خارجی بهرهمند است و فقط در برخی بنادر امکان پهلوگیری ناوگان ما وجود دارد.
دبیرکل انجمن کشتی ایرانی ایران بیان داشت: تشکل ملی کشتیرانی ایران قدمت 72 ساله و بیش از 400 شرکت فعال دارد و حوزه لجستیک بندری و دریایی کشور را مدیریت، اجرا و سرمایهگذاری میکند و حامی اصلی تجارت خارجی کشور است.
وی گفت: یکی از با اهمیتترین مباحث اقتصادی کشور، توسعه و اقتصاد دریا محور است و باید گفت موتور پیشران اقتصاد کشور دریا است؛ موهبتی که خداوند در اختیار این سرزمین قرار داده اما تا امروز نتوانستیم آنطور که باید از آن استفاده شایسته انجام دهیم.
پلمه با اشاره به پنجمین همایش توسعه دریا محور حکمرانی سرمایهگذاری اظهار داشت: در سال جاری این همایش با ارتباط بهینه بخش خصوصی و دولتی برگزار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای دوره چهارم برگزاری این همایش، ایجاد دبیرخانه دائم کریدور شمال- جنوب است؛ بیش از 22 سال از توافق ایران، روسیه و هندوستان در زمینه ایجاد این کریدور میگذرد اما تاکنون آنگونه که شایسته این سه کشور بوده، شکل اجرایی و عملی به خود نگرفته است.
دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران یادآور شد: در سال گذشته میلادی روسیه با کل جهان 900 میلیون تن تبادل تجاری داشت که فقط 6 میلیون تن از طریق همین کریدور انجام شد؛ به عبارتی با وجود مزیتهای زیاد کریدور شمال- جنوب اما آنطور که باید از آن استفاده نکردهایم.
وی اظهار داشت: در سال 86 و در اجلاس EU در قزاقستان، پیشنهادی از طرف اتاق بازرگانی آمریکا برای ایجاد کریدور اوراسیا ارائه شد که بسیار برای ما غم انگیز بود، زیرا آمریکا در منطقهای که ما در آن حاضر هستیم چنین پیشنهادی ارائه میکرد. اکنون به طور مشابه شاهد کریدور زنگزور هستیم.
وی گفت: با احداث کریدور زنگزور ارتباط کامیونهای ایرانی به مقصد آسیای میانه و اروپا به ویژه از ترکیه به حوزه قفقاز و سیآیاس قطع میشود و ما قدرت چانه زنیمان با ترکیه را از دست میدهیم. لذا ناچاراً باید کالاهای صادراتیمان را به ترکیه بسپاریم یا کامیونهای ما تامین کالا برای کامیونهای ترکیه را فراهم کنند.
دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت چهاردهم شاهد تغییرات خوبی هستیم و امیدواریم خط ریلی رشت- آستارا هرچه سریعتر تکمیل شود.
وی با بیان اینکه با ابتکار عمل میتوان مخاطرات فعلی زنگزور را کاهش داد، گفت: در منطقهای زندگی میکنیم که روزانه صدها میلیون تن کالا در اطراف ما در تردد است، امروز در حالی 12 کریدور در اطراف ایران فعال است که در ابتدای سال 80 هیچ کریدوری جز اینکه کالا از مسیر ایران عبور کند، وجود نداشت.
پلمه تاکید کرد: باید بتوانیم توانمندیمان را به قدر بالا ببریم که کشورهای اطراف ما را شریک استراتژیک خود بدانند و این جز با اعتماد دولت به بخش خصوصی و نقش تسهیلگری و رگولاتوری دولت میسر نیست.
پلمه در ادامه با بیان اینکه کریدور شمال- جنوب صرفاً دریای خزر نیست، افزود: کریدور شرقی و کریدور غربی را نیز در این کریدور شاهدیم که جادهای و ریلی هستند.
وی با بیان اینکه کالاهای ترانزیتی عمدتاً به سمت آبهای خلیج فارس حرکت میکنند، گفت اگر زنگزور اتفاق بیفتد، خللی در حمل و نقل دریایی ما ایجاد نخواهد کرد. اما تهدید زنگزور این است که ما ترانزیت شرق به غرب را از دست میدهیم.
دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران در ادامه با بیان اینکه در سواحل جنوبی کشور بنادر متعددی داریم، اظهار داشت: این گستردگی توانمندی ما در جنوب کشور در ورود و خروج کشتیها، تخلیه و بارگیری کالاها افزایش میدهد.
استمرار فعالیتهای دریایی در جنگ تحمیلی 12 روزه
وی ادامه داد: آنچه در جنگ تحمیلی 12 روزه به وضوح شاهد بودیم، این بود که هیچ یک از بنادر ما تعطیل نشد و شاهد استمرار فعالیتهای دریایی بودیم؛ به عبارتی پشتیبانی 24 ساعته واقعی در ورود و خروج کشتیها تخلیه و ترخیص کالاها اتفاق افتاد و حتی ترخیص 30 روزه به 10 روزه تبدیل شد.
پنجمین نمایش ملی و نمایشگاه جانبی توسعه دریا محور، حکمرانی و سرمایهگذاری، بزرگترین گردهمایی سالانه مدیران، کارشناسان، سرمایهگذاران و فعالان صنایع دریایی و بندری کشور در بخش خصوصی است. این رویداد بستری برای تبادل دانش معرفی فناوریها و ارائه فرصتهای سرمایهگذاری در حوزههای حمل و نقل دریایی، بنادر، لجستیک و توسعه منطقه ساحلی فراهم میآورد.
چشم انداز دریا محور، رقابتهای منطقهای، امنیت دریایی، تاب آوری اقتصادی، زنجیره تامین جهانی- رویکردهای نو، سرمایهگذاری انسانی توانمند، نظامهای تامین مالی و سرمایهگذاری و زنجیره ارزش اقتصاد آبی، محورهای کلیدی این رویداد هستند.