دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
بورس

تکنوفاند «شیران»

تکنوفاند «شیران»
"شیران" بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلکیل‌ بنزن خطی LAB، آلکیلات سنگین HAB و نرمال پارافین در منطقه خاورمیانه چه وضعیت نموداری دارد؟
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری شاخص بازار، معرفی سهم
شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (سهامی عام) در سال 1363 تأسیس گردید. عملیات اجرایی طرح ایجاد مجتمع آلکیل بنزن خطی (LAB) در اواخر سال 1369 در ناحیه‌ای به مساحت 3420000 مترمربع در منطقه صنعتی شمال غرب اصفهان آغاز شد. شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران  ICIIC از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلکیل‌ بنزن خطی LAB، آلکیلات سنگین HAB و نرمال پارافین در منطقه خاورمیانه می‌باشد. شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران در اصفهان واقع گردیده و صادرات محصولات این شرکت به اقصی نقاط جهان از طریق شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران در بندر بوشهر انجام می‌پذیرد. علاوه بر آن بارگیری محصولات برای مشتریان داخلی و برخی از مشتریان خارجی در کشورهای همجوار با استفاده از تجهیزات مکانیزه به طور مستقیم از مجتمع اصفهان صورت می‌گیرد. بیش از 70% از نیازهای مواد اولیه  LAB شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده در ایران توسط شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران تامین می‌شود. در حال حاضر شیران با ظرفیت عملی تولید 115٬000 تن الکیل بنزن خطی LAB و 6٬900 تن الکیلات سنگین و 163٬000 تن نرمال پارافین در سال مشغول فعالیت است. در منطقه غرب آسیا، کشورهای قطر و عربستان صعودی از تولیدکنندگان بزرگ LAB و نرمال پارافین در منطقه هستند. از آن‌جایی که کشورهای قطر و عربستان در روابط مالی خود محدودیت‌های تحریم ندارند، به‌راحتی می‌توانند به شیوه‌ی LC محصولات خود را عرضه و سهم بازار را به خود اختصاص دهند. در حالی‌که صنایع شیمیایی ایران باتوجه به دانش فنی و مهندسی پایه خود که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصول LAB و NP نرمال پارافین در منطقه به‌شمار می‌آید، تا حدودی از این امکان محروم است.

محصولات شرکت:
تکنوفاند «شیران»

آلکیل بنزن خطی LAB، آلکیلات سنگین HAB  محصول جانبی فرآیند تولید آلکیل بنزن خطی بوده و ترکیبی از دی‌فنیل‌آلکان‌ها و دی‌آلکیل‌بنزن‌ها است. نرمال پارافین NPبا محدوده کربنی C10-C13 به‌طور گسترده در تولید آلکیل بنزن خطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرمال پارافین (NP) ویژه شامل پارافین خطی با محدوده کربنی C10-C13 و حاوی آروماتیک پایین­تر از 0.15 درصد وزنی.

تحویل فرآورده‌های شرکت به خریداران داخلی، فله‌ای و EX-WORK است. صادرات آن‌ها عمدتا به شیوه FOB در بندر بوشهر یا EX-WORK در گمرک اصفهان انجام می‌شود. نرخ داخلی محصولات شیران بر اساس مصوبات دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و به صورت هفتگی اعلام میگردد. این نرخ بر اساس 95 درصد نرخ فوب خاورمیانه ای محصولات در مجله  ICIS و نرخ تسعیر ارز سنا تعیین میشود.


نظرات شما
آخرین اخبار