دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
فناوری

سربند‌های هوشمندی که استرس را کاهش می‌دهند

سربند‌های هوشمندی که استرس را کاهش می‌دهند
محققان موفق به ساخت سربندهایی شدند که توانایی کاهش استرس را دارد.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اما باومرت جوان 24 ساله از ایلینویز عضو تیم توسعه USA Bobsled/Skeleto است. اما یک ورزشکار تخصصی است همچنین او یک مربی وزنه برداری نیز است که امسال مدرک کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزش خود را کسب کرد.

هدبندی که او اکنون از آن استفاده می‌کند یک دستگاه نوروفیدبک یا EEG (الکتروانسفالوگرام) است. این سربند‌ها با افزایش محبوبیت در بین افراد ورزشی، امواج مغزی آن ها را اندازه گیری می‌کنند. با توجه به افزایش فعالیت ورزشکار، با افزایش فعالیت الکتریکی مواجه هستیم. ایده اصلی در ارتباط با این سربند‌ها این است که همراه با مدیتیشن، سربند‌ها می‌توانند به کاربر کمک کنند تا آرامتر باشد و سپس عملکردشان افزایش پیدا کند.


آیا چنین وسایلی که در شرایط دیگر توسط پزشکان برای آزمایش شرایطی مانند صرع و سکته مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، واقعاً برای کمک به افراد برای کاهش استرس مفید است؟

اما باومرت برای مشارکت در تحقیقات با شرکت BrainCo مستقر در ماساچوست تماس گرفت. با توجه به تحصیلات دانشگاهی مربوطه، و مشارکت در وزنه برداری و ورزش‌های زمستانی، آن‌ها از او دعوت کردند تا در سال 2020 به مدت چند ماه به عنوان یک پژوهشگر نیمه وقت همراه با حقوق با آن‌ها همکاری کند.

او در این مورد می‌گوید" من باید تجسم کنم و بیاموزم که چگونه کنترل بهتری داشته باشم و چه تمریناتی را باید انجام دهم تا بتوانم در حالت آرامش بیشتری قرار بگیرم، در حالی که هنوز می‌توانم قدرت انفجاری بسیار بالایی داشته باشم."

این دختر جوان در بازگشت به ایالات متحده می‌گوید "اگرچه نوار‌های سر بسیار مفید هستند، ورزشکاران نباید آن‌ها را به عنوان "ترفند جادویی" تلقی کنند." او می‌گوید: "آنچه آموخته اید را بگیرید و سپس آن را به طور عملی به کار ببرید. "

مکس نیولون، رئیس BrainCo، توضیح می‌دهد که هدبند از الگوریتم نرم افزار AI (هوش مصنوعی) برای نظارت بر 1250 نقطه داده در سیگنال‌های امواج مغزی فرد استفاده می‌کند که متصل به یک برنامه تلفن همراه است سپس آن‌ها را در مقیاس 0 تا 100 اندازه می‌گیرد، که عدد 100 آرام‌ترین وضعیت را نشان می‌دهد. بیشتر اوقات در افراد عدد 50 نشان داده می‌شود.

نیولون، که برای اولین بار در سال 2015 کار خود را روی این فناوری آغاز کرد، می‌گوید: "این یک اقدام ساده است و هیچ چیزی به مغز شما وارد نمی‌شود. "آقای نیولون اضافه کرد که "از طریق تمرینات بدنی که بدن را قوی‌تر می‌کند، ورزشکاران می‌تواند یاد بگیرد که چگونه مغز خود را  آرام تر کنند و هنگامی که این مهارت به دست آمد، آن را حفظ می‌کنند. "

یکی دیگر از توسعه دهندگان این سربندها، شرکت کانادایی InteraXon، که محصول خود را در سال 2014 ایجاد کرد.این هندبند‌ها طراحی شده اند تا به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید و به نوبه خود از مدیتیشن یا خواب بهتر استفاده کنید. علاوه بر اندازه گیری امواج مغزی، ضربان قلب، سرعت تنفس و وضعیت بدن را نیز ثبت می‌کند و دارای برنامه‌ای است که صدا‌های آرامبخش مانند صدای جنگل بارانی را پخش می‌کند.

سربند و استرس

درک لوک، مدیر اجرایی InteraXon، می‌گوید که "مشتریان این محصولات سعی می‌کنند به موضوعاتی مانند استرس و اضطراب در زندگی خود بپردازند یا به طور فعالانه تلاش می‌کنند در کاری، مانند عملکرد خود در یک ورزش خاص، پیشرفت کنند." همه این اطلاعات خوب به نظر می‌رسد، اما دکتر نائومی مورفی، پزشک و روانشناس بالینی در انگلستان، در مورد مصرف دستگاه‌های EEG محتاط است.

همچنین پروفسور ساندرا واچتر از دانشگاه آکسفورد، یکی از متخصصان برجسته هوش مصنوعی، می‌پرسد که آیا به دستگاه‌های EEG با هدف کاهش استرس نیاز است یا خیر.

او می‌گوید: "آموزش ذهن آگاهی و مدیتیشن یکی از زمینه‌هایی است که من در آن فضای بسیار کمی را برای هوش مصنوعی می‌بینم که بتواند روش‌های سنتی تمرین را بهبود بخشد. " علاوه بر این، هیچ چیزی به عنوان "آرامش ایده آل" یا "نمرات سطح استرس مشکل زا" وجود ندارد، زیرا در هر فرد متفاوت است.

هدبند و کاهش استرس
وی می‌گوید که نوار‌های سر به دست آمده از این هد بند‌ها مردم را تشویق می‌کند تا برای رسیدن به سطح متوسط تلاش کنند. او می‌افزاید: "این می‌تواند ذهن برخی افراد را بعد از استفاده از آن‌ها به طور افراطی مشغول کند به این دلیل که مغز آن‌ها کاملا با سطح مغز متوسط متناسب نیست. "
"در حالی که برخی افراد اندازه گیری‌ها را مفید یا تقویت کننده می‌دانند، بسیاری از آن‌ها جذب" فناوری عصبی "می شوند با نگرانی در مورد عملکرد خود، و استفاده از داده‌ها می‌تواند این امر را تشدید کند. "
با این حال، دکتر استیو آلدر، متخصص مغز و اعصاب انگلستان، از دستگاه‌های EEG مصرف کننده حمایت می‌کند، به ویژه هنگامی که توسط ورزشکاران استفاده می‌شود.

او می‌گوید: "داشتن هرگونه تمرین ذهنی احتمالاً مزیت عملکردی را ایجاد می‌کند و استفاده از ابزاری که بازخورد فیزیولوژیکی را در عمل ارائه می‌دهد، احتمالاً عمق کنترل ذهن فرد را بهبود می‌بخشد، بنابراین ابزار‌هایی با بازخورد عصبی مفید هستند."
"هدف مقدس ورزشکاران نخبه این است که به سطح ایده آل دسترسی داشته باشند. این نوع تمرین شانس آن را افزایش می‌دهد. "


نظرات شما
آخرین اخبار