پایگاه خبری شاخص بازار: شرکت فولاد هرمزگان، از زیرمجموعههای فولاد مبارکه، در شش ماهه نخست امسال نشان داده که چگونه میتوان با مدیریت هوشمند نقدینگی و تمرکز بر بازار داخلی، حتی زمانی که بهای تمامشده 57 درصد جهش میکند، سود خالص را 44 درصد افزایش داد. این پیروزی، تنها یک موفقیت مالی نیست، بلکه نقشه راهی است برای دیگر شرکتهای صنعتی که در گرداب ریسکهای سیستماتیک دست و پا میزنند.
در بحبوحه فشار هزینهها و کاهش حاشیه سود فولادیها که ناشی از ناترازی انرژی و جهش قابل توجه قیمت نهاده هاست، فولاد هرمزگان از زیرمجموعههای فولاد مبارکه، عملکرد درخشانی از خود ثبت کرده است. این شرکت توانسته با رشد 48 درصدی فروش در شش ماه ابتدایی امسال، سود خالص خود را با 44 درصد رشد از یک به 1.5 همت افزایش دهد. این اتفاق با وجود رشد 57 درصدی بهای تمام شده و هزینههای اداری فروش رخ داده اما مدیریت نقدینگی در هرمز و نصف شدن هزینههای مالی، گام مهمی در ثبات بخشی به سود خالص شرکت بوده است؛ شرکتی که طرحهای توسعه مهمی از جمله ستاره سیمین هرمز را در دل خود دارد و یکی از زیرمجموعههای استراتژیک فولاد مبارکه در بهبود سهم صادراتی گروه محسوب میشود.
پیشرانی در تأمین اسلب کشور
فولاد هرمزگان با فروش بیش از 463 هزار تن اسلب در داخل، پیشران اصلی تأمین این محصول در کشور با سهم 46 درصدی است و با توجه به حضور پررنگ در بورس کالا، 52 درصد از عرضههای اسلب بورس کالا را به خود اختصاص داده است.
این شرکت در بخش تولید نیز جزو بزرگان طبقه بندی شده و 7 درصد از فولاد کشور را پس از بزرگانی نظیر فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ذوب آهن و فولاد کاوه جنوب در رتبه 5 کشور تولید میکند. سهم تولید هرمزگان در سال گذشته 5.2 بود و اکنون بالاتر از 5 سال اخیر خود به عدد 7 درصدی رسیده است.
فارغ از عملکرد قابل توجه هرمزگان، در تصویر ذیل تفاوت فاحش رتبه اول (فولاد مبارکه) با رتبههای بعدی در فروش فولاد در کشور را مشاهده میکنیم که فولاد مبارکه 2.5 برابر فولاد خوزستان، فروش وزنی دارد. البته این فروش با راه اندازی نورد گرم دو به محصولات ویژه تبدیل خواهد شد و ارزش افزوده بالایی برای سهامداران به ارمغان خواهد آورد.
بر اساس اعلام شرکت، تولید در شش ماهه ابتدایی به 741 هزار تن رسیده است که این عدد برای مدت مشابه 1403 برابر با 561 هزار تن و برای مدت مشابه سال 1402 برابر با 652 هزار تن بوده است و هرمز با وجود همه مشکلات، میدان تولید را خالی نکرده و عددی فراتر از 5 سال اخیر تولید کرده است.
در قسمت فروش نیز به همین منوال پیش رفته و شرکت با وجود رکود داخلی و وضعیت متلاطم بازار جهانی توانسته 740 هزار تن فروش ثبت کند که این عدد بالاتر از مدت مشابه سالهای 1403 و 1402 است. میزان 466 هزار تن از اسلب تولیدی، در داخل فروش رفته که 49 درصد فراتر از مدت مشابه سال قبل است. در بخش صادرات نیز 274 هزار تن اسب صادر شده که عدد آن 1000 تن بیشتر از سال قبل بوده است. افت قیمتهای جهانی، سرکوب نرخ ارز مبادله و کنترل قیمت پایه عرضهها در بورس کالا منجر شده که میزان ریالی فروش به اندازه متناسب خود رشد نکند و برای شرکت عدم النفع ایجاد شود.
مدیریت نقدینگی با روشهای نو
کاهش موجودی گندله از جمله استراتژیهای موفق هرمزگان برای مدیریت سرمایه در گردش و کاهش نیاز به تأمین مالی در طول دوره بوده است. این شرکت با این استراتژی و همچنین کاهش هزینهها موفق شده هزینه مالی خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نصف کند و همچنین اعلام کرده در برآورد خود تا پایان سال، این عدد با نسبت فعلی باقی مانده و به عدد 1.1 همت برسد.
تحلیل حساسیت بر اساس نرخهای متنوع تختال صادراتی و دلار، نشان میدهد که فروش شرکت تا پایان امسال بر اساس تغییر هر یک از دو متغیر، به چه صورت خواهد بود. عدد منطقی با فرض دلار 75000 تومانی و تختال 400 دلاری، عدد 45 هزار میلیارد تومان است.
سود شرکت نیز بر این اساس، عدد 235 ریال برآورد میشود.
فولاد هرمزگان در گزارش تفسیری مدیریت خود پیش بینی نیمه دوم امسال را با این شرح انجام داده است: فروش 22.8 همت، بهای تمام شده 20 همت و سود خالص 1.8 همت. بر این اساس، با فرض وقوع، فروش شرکت نسبت به سال قبل 50 درصد و سود خالص 84 درصد رشد خواهد یافت و در مجموع، نیمه دوم سال وضعیت به مراتب بهتر از نیمه اول سال خواهد بود.