جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
اجتماعی

کنعانی: در حاشیه نشست سازمان ملل مذاکراتی برای احیای برجام انجام شد

کنعانی: در حاشیه نشست سازمان ملل مذاکراتی برای احیای برجام انجام شد
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات برجامی و خبر ادعایی وال استریت ژورنال گفت: درباره ادعاهای رسانه‌ای و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای باید گفت که این موارد نیازمند واکنش و اظهارنظر رسمی نیست. درباره مذاکرات برجامی هم باید بگویم که ایران در موضوع رفع تحریم‌ها همواره از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کرده است. دولت آمریکا زیر میز برجام زد و شرکای این کشور در برجام هم تعهدات خود را اجرا نکردند.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری شاخص بازار، به گزارش اقتصادآنلاین،  ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری در ابتدا با اشاره به اینکه در فواصل برنامه‌های مختلف تلاش شد هماهنگی دستگاه دیپلماسی با دیگر دستگاه‌های رسمی درباره تحولات جاری برقرار باشد، گفت: متعاقب اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک ایران در سوریه که نقض آشکار قوانین بین‌المللی ‌منشور ملل متحده نقض تمامیت ارضی یک کشور عضو سازمان ملل بود،  ایران از همان لحظات اولیه در حوزه‌های دوجانبه و بین‌المللی فعالیت‌های خود را آغاز کرد.
کنعانی اظهار کرد: این وظیفه حرفه‌ای دستگاه دیپلماسی بود که موضوع را در سطوح مختلف پیگیری کند؛ در کمتر از 24 ساعت بیانیه‌ای تنظیم و توسط یکی از اعضای دائم شورای امنیت در این نهاد به بحث گذاشته شد، نشان‌دهنده مسئولیت حرفه‌ای وزارت امور خارجه است.
وی بیان کرد: متاسفانه با وجود اقدام حرفه‌ای ایران و دیگر  کشورها سه کشور مانع تصویب محکومیت بیانیه رژیم صهیونیستی شدند. ایران عملیات را پایان یافته می‌داند، اما به هرگونه اقدام متجاوزانه احتمالی دیگر پاسخ قطعی خواهد داد. تکرار می‌کنیم عامل بی‌ثباتی در منطقه رژیم صهیونیستی و جنایت‌های هفت دهه‌ای آن تحت حمایت غرب است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر گفت: آمریکا طی هفت ماهه گذشته، بخشی از جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه بود و اگر حمایت‌های آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی حتی توان یک روز  جنگ علیه غزه و گرانه باختری را نداشت.

کنعانی با اشاره به اینکه مصوبه جدید کنگره آمریکا گفت: چیزی جز پاداش این کشور برای نسل‌کشی و جنایت جنگی رژیم صهیونیستی نیست و جهان در این باره قضاوت خواهد کرد. دولت آمریکا روی طرف بازنده جنگ غزه شرط‌بندی کرده است. اتفاقی که افتاد اقدام ایذایی ناچیز بود و شاید به همین دلیل رژیم صهیونیستی مسئولیت آن را برعهده نگرفت. زیرا صهیونیست‌ها متوجه شدند که این اقدام ارزش تبلیغات را ندارند.

کنعانی با بیان اینکه ایران در رابطه با امنیت ملی همانطور که تاکنون عمل کرد، در تداوم حفاظت از امنیت کشور قاطعانه و متکی بر قوانین بین‌المللی عمل خواهد کرد، عنوان کرد: ظاهرا بیش از 20 کشور در حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی،  ... به رژیم صهیونیستی در خنثی کردن عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی شرکت کردند، اما به اذعان کارشناسان رژیم صهیونیستی پاسخ لازم را دریافت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات برجامی و خبر ادعایی وال استریت ژورنال گفت: درباره ادعاهای رسانه‌ای و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای باید گفت که این موارد نیازمند واکنش و اظهارنظر رسمی نیست. درباره مذاکرات برجامی هم باید بگویم که ایران در موضوع رفع تحریم‌ها همواره از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کرده است. دولت آمریکا زیر میز برجام زد و شرکای این کشور در برجام هم تعهدات خود را اجرا نکردند. ایران در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها و احقاق حق ملت ایران در مسیر خط‎مشی تعیین شده اقدام کرده و دستاوردهای زیادی هم داشته است؛ در حاشیه نشست سازمان ملل هم این مذاکرات انجام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: امنیت در حوزه قفقاز جنوبی از اولویت‌های مهم ایران و دستگاه دیپلماسی است، گفت: همواره اعلام کردیم که حضور نیروهای خارجی در منطقه کمکی به صلح و ثبات منطقه نمی‌کند و راه‌حل‌های ناظر بر نظامی‌گری به پیچیده شدن شرایط قفقاز جنوبی نمی‌شود و مورد تایید ایران نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: ما ملتزم به قوانین و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی هستیم و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و دیگر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی عمل می‌کنند. رسانه‌های دارای سابقه ضدیت با ایران چنین ادعاهایی را مطرح کردند.

کنعانی با اشاره به اینکه نشست‌ها و اظهارنظرها و تصمیم‌ها ‌برای تحریم ایران نوعی پاداش به یک رژیم متجاوز و اقدامی غیرقانونی علیه کشوری است که براساس قوانین بین‌المللی از خود دفاع کرد و اقدام به بازدارندگی کرد، اظهار کرد: اتحادیه اروپا به جنایت‌های هفت ماهه اسراییل واکنش نشان نداده و این رژیم مرتکب جنایت نسل‌کشی را تحریم نکردند.

وی گفت: تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا اقدامی غیرقانونی و شرم‌آور خواهد بود که در تاریخ ثبت می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در نتیجه مجموعه تلاش‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی، شاهد ثمربخش بودن تلاش‌های مشترک برای آغاز فرایند اعزام عمره‌گذاران ایرانی بودیم، گفت: این موضوع از موضوع‌های اصلی در جریان ازسرگیری روابط ایران و عربستان بود.
کنعانی، اظهار کرد: وقفه طولانی مدت سبب بروز نارسایی‌ها در حوزه‌های اجرایی و تکنیکی شد که این امر با مذاکرات مستمر حل‌وفصل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفیر ایران در پاریس درباره موضوع مورد اشاره اطلاع‌رسانی لازم را انجام داد، گفت: این یک اقدام فردی بود و عامل این اقدام قبلا مرتکب اقدام فردی علیه کنسولگری ایران شده بود. مشخص شد که این شهروند دچار اختلالات روانی است.
وی گفت: ایران از دولت فرانسه انتظار دارد که با توجه به وجود پرونده قضایی برای شخص خاطی به دلیل اقدام ایذایی پیشین، برای ایجاد فضای امن برای بخشی کنسولی و سفارت ایران اقدام لازم انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله صورت گرفته به بخش کنسولی سفارت ایران در فرانسه گفت که در حال حاضر فعالیت سفارتخانه در حال انجام است.

وی درباره اقدام ایذایی صورت گرفته در اصفهان بیان کرد: اقدام ایذایی و شیطنت آمیزی بود که مشابه آن را پیش از این داشتیم. رژیم صهیونیستی و هیچ طرف دیگری مسؤولیت آن را قبول نکرد و سیستم دفاعی ایران به وظیفه خود عمل کرد و دشمن و طرف اقدام کننده به هیچ سطحی در این خصوص دست پیدا نکرد.

کنعانی درباره ارسال پیام یا اقدامی از سوی ایران بیان کرد:‌اقدام لازم انجام شده و ارزش پیگیری در این سطح را نداشت.
این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر رئیس جمهور به پاکستان اظهار داشت: سفر بسیار مهمی را رئیس جمهور به پاکستان و در ادامه آن به سریلانکا آغاز کرد. سفر به این دو کشور در چارچوب دعوت رسمی به عمل آمده از سوی روسای جمهور دو کشور انجام می‌شود و در مسیر استمرار برداشتن گام‌های موثر دولت ایران برای تحقق هر چه بیشتر هدفگذاری‌های انجام شده در چارچوب سیاست همسایگی ایران و گسترش مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای دوست و همسو در سطح منطقه است.

وی گفت:‌ پاکستان و سریلانکا در اولویت‌های ایران جایگاه مهمی را دارند. پاکستان از کشورهای بسیار مهم و اثرگذار در حوزه همسایگی بلافصل ایران است. دو کشور دارای پیوندهای عمیق و ریشه دار فرهنگی، تاریخی، تمدنی، دینی و مذهبی هستند. روابط سیاسی قوی و ریشه دار است. انتظار است روابط اقتصادی و تجاری هم پای روابط سیاسی گسترش یابد. 

کنعانی افزود: انتظار است تحرک و شتاب بیشتری در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی از جمله انرژی، نفت، همکاری‌های مرزی و گسترش بازارچه‌های مرزی داده شود. با توجه به اهمیت رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم، هدفگذاری ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور به سقف 10 میلیارد دلار یکی از اولویت‌هایی است که در این سفر محل اهتمام و توجه دو کشور است. همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم از جمله اولویت‌های مهمی است که در این سفر محل گفت‌وگو بین روسای دو کشور و هیأت همراه خواهد بود.

وی گفت: گمان می‌کنیم این سفر با نتایجی که به ثبت خواهد رساند شتاب جدید در روند تقویت همکاری‌های دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان ایجاد خواهد کرد.


نظرات شما
آخرین اخبار