يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
تولید و تجارت

از راهکار‌های جایگزین برای مدیریت بحران گازی تا حرکت به سمت فولاد سبز/ مذاکرات فولاد هرمزگان برای استفاده از هیدروژن

از راهکار‌های جایگزین برای مدیریت بحران گازی تا حرکت به سمت فولاد سبز/ مذاکرات فولاد هرمزگان برای استفاده از هیدروژن
شرکت فولاد هرمزگان برای ادامه حرکت خود در مسیر رکوردزنی‌ها و افزایش تولید به دنبال استفاده از راهکار‌های جایگزین برای مدیریت بحران گازی است که در زمستان گریبان گیر فولادی‌ها می‌شود. البته تصمیم فولاد هرمزگان را باید یک تیر و دو نشانی دانست که می‌تواند حضور آن را در مقاصد صادراتی افزایش دهد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری شاخص بازار، با شروع فصل سرما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی  بی شک داستان قطع گاز برای صنعت فولاد  آغاز خواهد شد. عدم توسعه میادین گازی از یک سو و ورود طرح های جدید و افزایش تولید از سویی دیگر باعث می شود که بحران گاز براساس پیش بینی برخی  کارشناسان در سال جاری و سال های پیش رو جدی تر باشد، درنتیجه برای گذر از این بحران باید فولادی ها به سراغ راهکارهایی در کوتاه و میان مدت رفته تا بتوانند برنامه های تولیدی خود را محقق کنند.

در این بین فولاد هرمزگان با  برنامه ریزی های صورت گرفته و نگاهی توسعه ای علاوه بر رکوردزنی های پی در پی در تولید به سراغ مدیریت انرژی رفته است تا بتواند با این بحران مقابله کند. فولاد هرمزگان علاوه بر افزایش تولید به دنبال اجرای پروژه های توسعه ای از جمله ستاره سیمین است که با بهره برداری از آن و افزایش ظرفیت تولید منطقه به میزان 3  میلیون تن، می تواند حضور خود در بازار داخلی و صادراتی را افزایش دهد. 

از سویی دیگر مجموعه فولاد هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود نقش مهمی در صادرات فولاد دارد و با اجرای طرح های توسعه ای این سهم را افزایش می دهد، اما کمبود گاز می تواند حضور در بازارهای صادراتی را هم تحت تاثیر قرار داده و برنامه های صادراتی را تغییر دهد. 

یکی از راهکارهای شرکت فولاد هرمزگان استفاده از هیدروژن در فرآیند تولید است. البته این اقدام را باید یک تیر با دو نشان تلقی کرد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.  

فولاد هرمزگان برای استفاده از هیدروژن در فرآیند تولید  مذاکراتی را با شرکت نفت ستاره خلیج فارس شروع کرده تا بتواند از هیدروژن مازاد برای فرآیند احیای مستقیم استفاده کند. این در حالی است که هیدروژن مازاد شرکت نفت ستاره خلیج فارس سوزانده می‌‌شود که آلایندگی‌هایی را به وجود می‌آورد. 

استفاده از این محصول می تواند برای ستاره خلیج فارس نیز به جای ایجاد آلودگی منجر به درآمدزایی شود. درنتیجه این موضوع یک بازی برد- برد است که علاوه بر تامین نیاز فولاد هرمزگان، منجر به کاهش آلودگی محیط زیستی می شود.

درنتیجه اولین تیری که فولاد هرمزگان با این برنامه به نشان می زند، تامین بخشی از گاز خود در فصل سرما است. اما نشان بعدی بی شک حرکت به سمت تولید فولاد سبز است. 

فراموش نکنیم از سال 2030  اروپا برای فولادهایی که دارای آلایندگی co2 باشند تعرفه وضع خواهد کرد و این موضوع می تواند صادرات فولاد را از توجیه اقتصادی خارج کند. در همین رابطه اما کاهش 30  درصد از co2 در فرآیند تولید فولاد می تواند بدون تغییر در تکنولوژی ها و تنها با استفاده از هیدروژن در دستور کار قرار بگیرد. 


نظرات شما
آخرین اخبار