جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
اجتماعی

برگزاری هفته «محیط زیست» با شعار «نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی»

برگزاری هفته «محیط زیست» با شعار «نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی»
دبیر اجرایی ستاد برگزاری هفته محیط زیست، پیام محوری، روزشمار و اهداف برگزاری هفته محیط زیست در سال جاری را اعلام کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، محسن نقیلو با اشاره به سابقه نامگذاری روز جهانی محیط زیست، گفت: تاریخچه نامگذاری روز جهانی محیط زیست به سال 1972 یعنی 50 سال پیش برمی گردد. در آن سال برای اولین بار سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای راتصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد.

وی افزود: شعار امسال روز جهانی محیط زیست «راه حل‌ها برای آلودگی پلاستیک» انتخاب شده است و براین اساس، هفته محیط زیست در سال جاری با پیام محوری «نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی» در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

نقیلو تصریح کرد: سند محوری اقدامات هفته محیط زیست در سال 1402 تبیین ضرورت اجرای آئین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی است که به تصویب دولت مردمی و انقلابی سیزدهم رسیده است. 

مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست اهداف برگزاری هفته محیط زیست را نمایش رسانه‌ای وضعیت بحرانی محیط زیست در جهان، ایجاد حساسیت برای اجرای مسئولیت اجتماعی و لزوم همیاری و مشارکت همگان جهت حل این معضل جهانی، تبدیل فرهنگ محیط زیستی به معارف عمومی در میان اقشار مختلف مردم و مسئولان و ارتقای فرهنگ عمومی همچنین آشنایی عموم مردم با اهداف، دیدگاه‌ها، سیاست‌ها، برنامه‌ها و ماموریت‌های سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد. 

دبیر اجرایی ستاد برگزاری هفته محیط  زیست در خصوص روزشمار هفته محیط زیست امسال نیز گفت: اولین روز از هفته محیط زیست (16 خرداد) به نام دیپلماسی جهانی- منطقه ای، مدیریت تغییر اقلیم و آب، اجرایی نمودن راهکارهای کاهش گردوغبار، 17 خرداد روز تنوع زیستی و حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض انقراض با مشارکت جوامع محلی، 18 خرداد روز محیط زیست، محیط بان، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، 19 خرداد روز محیط زیست، رسانه، آموزه های دینی ، مسئولیت اجتماعی همگانی و خانواده، 20 خرداد روز محیط زیست، صنعت سبز، پسماند و پیشرفت پایدار دانش بنیان، 21 خرداد روز محیط زیست، اقتصاد دریا محور، گردشگری تالاب ها، اشتغال، تسهیل فرآیندها و رشد تولید و 22 خرداد روز محیط زیست، فناوری‌های نوین، سمن‌ها و مشارکت‌های داوطلبانه مردمی نامگذاری شده است.

نقیلو در ادامه با اشاره به رویکردها و سیاست‌های اجرایی هفته محیط زیست، بر ایجاد هماهنگی با دستگاه‌ها و تشکل‌های فعال در پویش 80 میلیون محیطبان به منظور برجسته‌سازی اهمیت و ضرورت حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی و جلب مشارکت و همراهی مردم با برنامه های حفاظتی تاکید کرد و گفت: تقویت دانش و آگاهی‌افزایی و امیدبخشی به مردم از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه‌های ارتباط جمعی، بهره‌برداری از ظرفیت و نفوذ اجتماعی هنرمندان، ورزشکاران، نخبگان و... در راستای فرهنگسازی حفاظت از محیط زیست، زمینه‌سازی مشارکت حداکثری تشکل‌های مردم نهاد در برگزاری برنامه‌های هفته محیط زیست از طریق خانه‌های محیط زیست از رویکردها و سیاست‌های اجرایی هفته محیط زیست است.

وی تقدیر از فعالان مردمی و اقدامات داوطلبانه در حوزه حیات وحش، جمع‌آوری زباله از زیستگاه‌های حیات وحش توسط جوامع محلی، آموزش و فرهنگسازی در خصوص مدیریت میدانی در زمان ورود گونه‌های جانوری به مناطق شهری و روستایی به عموم مردم، حمایت از فناوری‌های نوین سازگار با محیط زیست با رویکرد حمایت از خرید کالاهای ساخت ایران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اقشار مختلف مردم و اجرای مراسم پاکسازی پسماند در مناطق محیط زیستی در مبادی ورودی شهرها با توجه به آغاز تعطیلات تابستانی را از دیگر رویکردها و سیاست‌های اجرایی هفته محیط زیست امسال برشمرد.

مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اولویت‌های رسانه‌ای این سازمان در برگزاری هفته محیط زیست تصریح کرد: اولویت‌های رسانه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست در برگزاری هفته محیط زیست که بر محوریت جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی صحیح، شفاف و بهنگام تدوین شده است، عبارتند از تبلیغ فرآیندها و پروژه‌های امیدآفرین، تبیین آثار مثبت اجرای طرح‌های محیط زیستی و تاکید بر عدم کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های فاقد ارزیابی محیط زیستی به عنوان یک راهبرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نقیلو خاطرنشان کرد: موضوع برگزاری هفته محیط زیست یک موضوع فرابخشی است و سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که در هفته محیط زیست رویدادی دارند می‌توانند برای هماهنگی با دبیرخانه ستاد برگزاری با شماره 42781475 درساعات اداری تماس حاصل کنند.


نظرات شما
آخرین اخبار