جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
تولید و تجارت

تدابیر شهرداری تهران برای تنظیم بازار در نوروز و رمضان

تدابیر شهرداری تهران برای تنظیم بازار در نوروز و رمضان
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه پاسخ انتقادات اعضای شورای شهر تهران درباره سازمان را در صحن شورا داده‌ام، گفت: بی‌تردید ما نمی‌خواهیم تولی گری ۱۰۰ درصدی داشته باشیم.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، ایوب فصاحت در نشست خبری امروز شنبه در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص انتقادات اعضای شورای شهر تهران نسبت به اختلاف در سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار و همچنین ورود این سازمان به موضوع تولی گری و احتمالا مخالفت شورا با دادن مجوز برای تولی گری این سازمان در سال آینده در خصوص زنجیره تامین، گفت: انتقادات اعضای شورا را در صحن شورا پاسخ گفتم. لذا به این انتقادات بر نمی‌گردم. فیلم این انتقادات و پاسخ‌های من موجود است.

وی درباره تولی گری این سازمان اظهار کرد: قطعا ما نمی‌خواهیم به صورت 100 درصدی تولی گری کنیم؛ اما باید توجه داشته باشیم سیاست گذاری دستگاه‌ها طبقه بندی دارد. سیاست‌هایی که شورا و یا مجلس می‌توانند بگذارند طبقه بندی خاص خود را دارد. ما در کار اجرا بعضا مصوبه‌ای داریم که مربوط به هیات وزیران است و باید آن را اجرا کنیم و در حقیقت مطیع سیاست گذاری دستگاه‌های بالادستی در اجرا باشیم.

وی افزود: روزانه دو تا سه هزار تن محصول در میادین ما عرضه می‌شود و در سطح استان تهران نیز غریب به 60 هزار نفر بهره بردار داریم و مجموعا حدود 11 هزار تن محصول توسط تأمین کنندگان ما تولید می‌شود. لذا باید مسیری را فراهم کنیم که برای عرضه این محصولات در میادین ما مسیر روشن و دقیقی وجود داشته باشد. بی تردید ما محیط محدودی برای عرضه داریم. لذا باید تدابیر خاصی را مد نظر بگیریم.

رفتن به سراغ زنجیره تأمین به عنوان یک راه حل مد نظر قرار گرفته

وی ادامه داد: برخی سیاست‌ها مربوط به دهه 60 بوده ولی ما امروز در سال 1401 قرار گرفتیم. بی تردید مسیر عرضه در میادین باید به روز باشد. ما تلاش می‌کنیم مسیر درستی که محصولات با قیمت و کیفیت مناسب به دست شهروندان برسد را از طریق زنجیره تأمین دنبال کنیم. قطعا در این مسیر شاید در جایی نیاز باشد برای تولید محصول متناسب با شرایط خاص مشتری حتی بذر خاص را به تولید کننده بدهیم. قطعا رفتن به سراغ زنجیره تأمین به عنوان یک راه حل مد نظر قرار گرفته، ولی متاسفانه در این بین شاید برخی نظرات نادرستی وجود داشته باشد.

با بازار اخلاق مداری مواجه نیستیم

لزوم وجود سردخانه برای کنترل بازار

 

فصاحت تاکید کرد: از شورای شهر تهران تقدیر می‌کنم که پس از شنیدن صحبت‌های من حمایت کردند و در این خصوص رأی دادند. ما تلاش خواهیم کرد که شورا این مسیر را بپذیرد و خواهد پذیرفت. بی تردید ما با بازار اخلاق مداری مواجه نیستیم. لذا باید اهرم‌هایی برای کنترل بازار داشته باشیم که شاید یکی از آنها لزوم وجود سردخانه برای کنترل بازار باشد.

تدابیر شهرداری تهران برای تنظیم بازار در نوروز و رمضان 

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تقارن سال جدید با ماه مبارک رمضان گفت: این تقارن باعث خواهد شد که در ایام پایانی سال روزها و موقعیت حساسی را داشته باشیم. لذا باید در مسیر تنظیم بازار در شهر تهران تدابیر لازم را مد نظر قرار دهیم.

معرفی 230 زمین توسط شهرداری‌های مناطق برای تحقق وعده ساخت 100 میدان تره بار

افتتاح 35 میدان تره‌بار در پایتخت در نیمه نخست سال آینده 

وی با اشاره به 79 مورد بهسازی و حدود 100 هزار مورد تأمین در سطح میادین در سال جاری گفت: برای تحقق وعده ساخت 100 میدان تره بار 230 زمین توسط شهرداری‌های مناطق معرفی شد که از این میان 116 مورد تأیید و 114 مورد رد شد و نهایتا امروز در مجموع 35 مورد در دست اقدام داریم که امیدواریم در شش ماهه نخست سال آینده شاهد افتتاح آنها باشیم.

فصاحت ادامه داد: پس از واقعی سازی قیمت‌ها در پنج مورد کالای اساسی شاهد 47 درصد افزایش و همچنین 21 درصد افزایش در نوبت خریدها در سطح میادین بودیم و مجموعا 27 درصد از نظر وزنی افزایش عرضه کالاهای اساسی را داشتیم و بطور مجموع 47 درصد کالاهای اساسی شاهد رشد بودند.

 

تنظیم بازار سیب زمینی ، گوجه و پیاز و گوشت کرم در میادین میوه و تره‌بار 

به گفته وی، در حوزه سیب زمینی، گوجه و پیاز برای تنظیم بازار فعالیت مهمی توسط ما صورت گرفت که اگر ورود ما نبود سفره مردم دچار آسیب جدی می‌شد. سه ماه در حوزه تنظیم بازار با توجه به عدم ثبات قیمت‌ها اقدامات جدی توسط ما صورت گرفت. در گوشت گرم با توجه به بی‌نظمی‌هایی که در عرضه داشتیم اقدامات جدی انجام دادیم و نهایتا در هر مکانی که دولت نیازمند کمک بود ورود قاطعی داشتیم.

اعلام درصد تفاوت قیمت‌ها در میادین میوه و تره‌بار در مقایسه با سطح شهر تهران 

فصاحت با تاکید بر اینکه تلاش ما در راستای تحقق تأمین منفعت شهروندان است، افزود: تلاش می‌کنیم به نفع سفره مردم و در جهت تنظیم بازار در محصولات اساسی در کشور اقدام کنیم. در حال حاضر میانگین قیمت محصولاتی که در میادین عرضه می‌شود با آنچه که قیمت در سطح بازار شهر است در مجموع 39 درصد پایین‌تر است. این تفاوت قیمت در سبزیجات و صیفی جات 38 درصد، در پروتئین 6 تا 31 درصد، میوه 39 درصد، برنج داخلی با کیفیت 18 درصد و در حبوبات نیز 18 درصد پایین‌تر از میانگین سطح شهر است.

وی ادامه داد: شروع به کار زنجیره تأمین توسط سازمان میادین از ابتدای سال آینده رقم می‌خورد، این اقدام با تصویب شورای شهر تهران اجرایی خواهد شد و این موضوع با قاطبه رأی شورا مورد تایید قرار گرفت. زنجیره تأمین مسیر عقلانی و علمی در مورد تامین کنندگان را دنبال می‌کند و تلاطم‌های بازار را با روش‌هایی همچون ذخیره سازی به حداقل ممکن می‌رساند.

مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران اظهار کرد: فروش ویژه محصولات لبنی نیز در سال جاری توسط سازمان میادین با همکاری اتحادیه لبنیات محقق شد. با توجه به تلاطم‌های قیمت در حوزه لبنیات میزان مصرف لبنیات 20 تا 30 درصد کاهش پیدا کرده بود که با تعامل اتحادیه لبنیات و در اختیار قرار دادن غرفه برای عرضه محصولات وضعیت بهتری را در سطح میادین رقم زدیم.

احداث پایانه صادراتی ویژه در میدان مرکزی در سال آینده 

وی با اشاره به سرمایه گذاری در میدان مرکزی در حوزه صنایع تبدیلی و احداث سردخانه برای موضوع صادرات و واردات محصولات کشاورزی گفت: در سال آینده احداث پایانه صادراتی ویژه در میدان مرکزی پایه گذاری خواهد شد که می‌تواند تاثیر بسزایی در حوزه ثبات قیمتی محصولات کشاورزی داشته باشد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در تشریح اقدامات این سازمان برای تأمین محصولات ویژه ایام پایانی سال نیز گفت: سیب و پرتقال و میوه شب عید با توجه به دستورالعمل ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی باید تأمین شود که مورد انتقاد ما نیز قرار گرفته، در این دستورالعمل تاکید شده قیمت‌ها 10 درصد زیر قیمت بازار باشد و این موضوع در حالی مد نظر قرار گرفته که قیمت باید سر باغ به همراه سایر هزینه‌ها محاسبه شود.

تأمین 2000 تن میوه با کیفیت برای این ایام در میادین میوه و تره‌بار 

فصاحت ادامه داد: به این ترتیب 2000 تن میوه با کیفیت برای این ایام تأمین شده که 1200 تن آن امروز پس از جلسه مشترک برای سردخانه ارسال می‌شود و 800 تن نیز به عنوان ذخیره مد نظر قرار گرفته است. ما مبنا را قیمت فعلی بازار قرار دادیم که در حال حاضر پرتقال بین 15 تا 16 هزار تومان است و سیب 25 تا 26 هزار تومان است. لذا تلاش برای تثبیت این قیمت و پس از آن عرضه 10 درصد زیر این قیمت است.

روزهای 23 و 24 اسفند ماه اولین ورود سیب و پرتقال تنظیم بازار به میادین سطح شهر

وی ابراز امیدواری کرد که با تعامل با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی این قیمت تثبیت شود. روزهای 23 و 24 اسفند ماه اولین ورود سیب و پرتقال تنظیم بازار به میادین سطح شهر است و پس از آن بازار را رصد خواهیم کرد که اگر قیمت بالاتر از این باشد حتما ورود موثر خواهیم داشت.

در حال حاضر میوه به اندازه مورد نیاز وجود دارد 

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران تاکید کرد: باید باغداران به این موضوع توجه داشته باشند که از روز سوم فروردین ماه رمضان آغاز می‌شود و در این ایام مصرف میوه کاهش چشمگیری خواهد داشت. لذا باید عرضه با قیمت مناسب را در دستور کار قرار دهند تا با مشکل برای عرضه مواجه نشوند. در حال حاضر میوه به اندازه مورد نیاز وجود دارد و تنظیم بازار در ایام پایانی نیز انجام خواهد شد.

نظارت مستمر و بازرسی‌های دقیق اتحادیه و تعزیرات بر قیمت ها در میادین 

وی ادامه داد: ما در روزهای 26، 27 و 28 اسفند عرضه محصولات مورد نیاز ایام پایانی سال را خواهیم داشت و در این میان اتحادیه و تعزیرات بازرسی‌های دقیق و نظارت مستمری را خواهند داشت تا میوه در سطح شهر مطابق نرخ نامه سازمان میادین باشد و افزایشی در قیمت‌ها نداشته باشیم.

پایش محصولات کشاورزی در آزمایشگاه‌ها از سال آینده 

فصاحت در پاسخ به سوالی در خصوص پایش محصولات کشاورزی در آزمایشگاه‌ها که مقرر بود از ابتدای سال جاری اجرایی شود، گفت: این موضوع برای سال جاری در اولویت قرار نداشت اما از سال آینده این موضوع در اولویت قرار می‌گیرد و حتما اجرایی خواهد شد.

توضیح درباره اختلاف کیفیت در سطح میادین میوه و تره بار شهر تهران

وی درباره اختلاف کیفیت در سطح میادین میوه و تره بار شهر تهران گفت: باید این نکته را در نظر بگیریم که میادین بالا و پایین شهر سلیقه‌های متفاوتی از شهروندان را شامل می‌شود اما با توجه به اینکه تفاوت قیمت در سطح میادین وجود ندارد کیفیت نیز نباید تفاوتی داشته باشد، البته برخی بازارهای خوب ما دنباله‌هایی از سایر بازارها دارند که به عنوان بازارهای درجه 2 تلقی می‌شوند و شاید تفاوتی میان بازار اصلی و دنباله‌ها وجود داشته باشد که برای حل این مشکل در سال جاری 60 بازار از این دنباله‌ها خارج شدند و امیدواریم در سال آینده نیز تعداد بیشتری که به عنوان دنباله بازار اصلی بودند از این مجموعه خارج شوند تا شاهد تفاوت کیفیت در بازارها نباشیم.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران ادامه داد: در خصوص جایگاه‌های سازمان در متروی تهران 31 جایگاه در 29 ایستگاه وجود دارد که در جلسات مشترک مشغول ارزیابی این جایگاه‌ها هستیم. قطعا پس از انتهای ماه رمضان نظر کارشناسی را در خصوص توسعه این جایگاه‌ها و همچنین عرضه کالاهای مورد نیاز قطعی شهروندان اعلام خواهیم کرد.

وجود پایانه صادراتی شرایط بهتری را برای صادرات و واردات رقم می‌زند 

وی گفت: بی تردید در زنجیره تأمین باید موضوع صادرات مد نظر قرار گیرد. اگر صادرات دائمی نباشد نمی‌توانیم در برخی از کشورها محصولات را عرضه کنیم و جایگاه خود را تثبیت کنیم. در سال آینده برخی اقدامات همچون صادرات و توجه به موضوع بسته بندی‌ها مد نظر قرار می‌گیرد. اگر 20 تا 30 هزار تن سردخانه داشتیم می‌توانستیم عرضه محصولات را با ثبات قیمتی بهتری انجام دهیم. در این میان وجود پایانه صادراتی می‌تواند شرایط بهتری را برای صادرات و واردات رقم بزند.

فصاحت با تاکید بر اینکه احداث سازمان میادین میوه و تره بار با هدف کمک به مردم بوده و کسب درآمد و سود مد نظر نبوده، افزود: هر کدام از میادین ما مرکز عرضه و یک نمایشگاه است. گاهی در حوزه وزارت کشاورزی جایگاه در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا در عمل نیز متوجه شوند که قیمت‌هایی که ما محصولات را عرضه می‌کنیم اگر کمتر از آنها نباشد قطعا بیشتر نیز نخواهد بود. لذا در یک ارتباط دو طرفه نسبت به عرضه با کیفیت و قیمت مناسب اقدام می‌کنیم.


نظرات شما
آخرین اخبار