پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳
سلامت

خواب خوب طول عمر را افزایش می‌دهد

خواب خوب طول عمر را افزایش می‌دهد
بر اساس مطالعات جدیدی که در نشست علمی سالانه کالج قلب‌ و عروق آمریکا همراه با کنگره جهانی قلب‌وعروق ارائه شده است، خواب خوب می‌تواند در افزایش طول عمر نقش اساسی داشته باشد.
  بزرگنمايي:

به‌ گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، این مطالعه نشان داد افراد جوانی که عادات خواب سالم‌تری دارند، کمتر از سایرینی که عادات خواب غلط و ناسالم دارند، دچار مرگ زودرس بخصوص ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شوند.

علاوه‌ بر این، داده‌ها نشان می‌دهد که حدود هشت درصد از مرگ‌ومیرها به هر دلیلی، می‌تواند به الگوهای خواب ضعیف نسبت داده شود.

متخصصان داده‌های پزشکی 172 هزار زن را که بین سال‌های 2013 تا 2018 میلادی در نظرسنجی ملی سلامت شرکت کردند، مورد مطالعه قرار دادند. این نظرسنجی هر ساله توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) انجام می‌شود.

متخصصان در این افراد پنج فاکتور خواب سالم را ارزیابی کردند؛ مدت خواب ایده‌آل هفت تا هشت ساعت در شب، مشکل به‌ خواب‌رفتن کمتر از دو بار در هفته، مشکل خواب‌ ماندن کمتر از دو بار در هفته، عدم استفاده از داروهای خواب‌آور و احساس خوب پس از بیدار شدن حداقل پنج روز در هفته.

به گزارش دویچه وله، برای تجزیه‌ و تحلیل، متخصصان عوامل دیگری را که ممکن است خطر مرگ را افزایش داده باشند، کنترل کردند؛ از جمله وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر، مصرف سیگار و الکل و سایر شرایط پزشکی.

بر اساس نتایج، افرادی که هر پنج فاکتور را داشتند، 30 درصد کمتر به هر دلیلی جان خود را از دست دادند، 21 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی و 19 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان بودند. همچنین در میان کسانی که هر پنج معیار خواب سالم را داشتند، امید به زندگی در مردان 4.7 سال بیشتر و در زنان 2.4 سال بیشتر بوده است.

به‌ گفته متخصصان، حتی از سنین جوانی، اگر افراد بهداشت خواب خوبی داشته باشند، می‌تواند برای سلامت کلی درازمدت آنها مفید باشد.


نظرات شما
آخرین اخبار