جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
راه و مسکن

جزییات قیمت‌ها در بازار مسکن شب عید

جزییات قیمت‌ها در بازار مسکن شب عید
اگر چه این روزها غالبا شاهد عرضه واحدهای مسکونی با قیمت‌های کاذب در بازار مسکن هستیم، اما بعضا آپارتمان‌هایی با نرخ‌های معقول و متعارف در مناطق مختلف تهران دیده می‌شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش شاخص بازار به نقل از ایسنا، معمولا در هفته‌های پایانی سال تحت تاثیر انتظارات تورمی، مالکان سعی می‌کنند قیمت واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار را افزایش دهند. صرف‌نظر از این‌که چه مقدار از این نرخ‌ها واقعی و بر اساس متغیرهای اثرگذار بر بازار مسکن است، برخی از نرخ‌ها از منطق و عرف بازار خارج می‌شود.

به طور مثال در منطقه یک طی روزهای اخیر آگهی‌های بسیاری با نرخ‌های پیشنهادی بالای 150 میلیون تومان در هر متر مربع دیده می‌شود؛ در حالی که قیمت قطعی معاملات بر اساس جدیدترین آمار در این منطقه 111 میلیون تومان است. به همین نسبت شاهد اختلاف 30 تا 50 درصد بین قیمت‌های رسمی و نرخ‌های مدنظر مالکان در مناطق 22 گانه شهر تهران هستیم.

با این حال دیده می‌شود که فروشندگان واقعی، کسانی که نیاز به نقدینگی دارند و افراد منصف، آپارتمان خود را با قیمت‌های متعارف و معقول عرضه می‌کنند. در این گزارش به برخی خانه‌ها که در روز 7 اسفندماه 1401 قیمت‌های مناسبی برای آنها تعیین شده پرداخته‌ایم.


دی ماه 1401 متوسط قیمت هر متر خانه در تهران بر اساس میانگین حسابی 52.7 میلیون تومان و طبق میانگین وزنی 54.9 میلیون تومان اعلام شده است. مرکز آمار اعلام کرد که تورم ماهیانه مسکن در تهران 9.8 درصد و تورم نقطه به نقطه 66 درصد بود. هم‌چنین  12 هزار و 139 آپارتمان مسکونی در تهران طی دی ماه امسال خرید و فروش شد که از افزایش 3.1 درصد در مقایسه با ماه قبل حکایت دارد. با توجه به تجربه بازار در سال‌های اخیر این تعداد خرید و فروش، رونق نسبی بازار را نشان می‌دهد.

«خاصیت مسکن این است که نه می‌شود آن را وارد کرد و نه به سرعت آن را ساخت. تقاضای مطلق طی دهه‌ها در بازار مسکن انباشته شده و تقریبا همه‌ی افراد جامعه و سرمایه‌گذاران هم با توجه به تجربه‌ی تاریخی، این موضوع را می‌دانند.» این توصیف بیت‌الله ستاریان ـ کارشناس بازار مسکن از ماهیت این بازار است.

او درباره نوسانات قیمت خانه در ماه‌های پایانی سال می‌گوید: خرده سرمایه‌ها را بازارهای ارز و طلا جذب می‌کند ولی ارقام بزرگ از کجا سردرمی‌آورد؟ از هرکسی بپرسید اولین جوابی که به شما می‌دهد این است که پولت را به خرید ملک اختصاص  بده.

وی درباره راهکارها برای کنترل بازار مسکن گفت: گام اول این است که اقتصاد آزاد را در کشور ساری و جاری کنیم. اگر می‌خواهیم ابزارهای مالی را به کار بگیریم و در بخش‌های تولیدی رونق ایجاد کنیم باید تولید ثروت داشته باشیم.

این کارشناس  بازار مسکن تصریح کرد: برخی افراد اصرار دارند که بعضی مشکلات اقتصادی را به ضعف مدیران نسبت بدهند. اما چالش‌های موجود زاییده‌ی اقتصاد دولتی و خصولتی است. برای تغییر شرایط باید رویکردهای کلان اقتصادی را تغییر دهیم.


نظرات شما
آخرین اخبار